Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju došlo je do pojave novih stranih i domaćih igrača na plinskom tržištu te se time snizila cijena plina za gospodarstvo. Iako tržište plina u ovom trenutku nije u potpunosti liberalizirano, uskoro će i kućanstva moći slobodno birati od koga će kupovati plin u sljedećem razdoblju.
'Kada govorimo o kućanstvima, moramo razlikovati da još uvijek postoji dio javne opskrbe gdje je zagarantirana cijena koja je regulirana od strane države do 1. travnja 2017.', ispričao nam je Damir Pećušak iz HEP Plina.
Što će se dogoditi nakon tog razdoblja teško je reći, zasigurno će se pojaviti razni opskrbljivači plina, od kojih je danas poznato već dvadesetak. Samim time konkurencija između njih će biti veća što će u konačnici donijeti i bolju kvalitetu same opskrbe za krajnjeg potrošača, a vjerojatno u nekom kraćem razdoblju i nižu cijenu. U Hrvatskoj kućanstva imaju jednu od najjeftinijih cijena plina u EU. Od nas jedino jeftiniju cijenu plina imaju kućanstva u Bugarskoj i Mađarskoj
Odlučili smo provjeriti u kojoj su mjeri građani upoznati s promjenama koje slijede te jesu li prema svojim procjenama i izračunima o uštedi spremni mijenjati opskrbljivača.
Trenutno građani vjeruju postojećim domaćim tvrtkama, kako kažu, većinom radi loših iskustava s novim opskrbljivačima električnom energijom koji su se nedavno pojavili na tržištu i zbog neugodnog pristupa te zavaravajuće poslovne prakse nisu uspjeli steći povjerenje građana.
Stoga trenutno manji broj naših sugovornika uistinu razmišlja o promjeni opskrbljivača plinom.
U savjetovalištima za potrošače također su primijetili da su građani nepovjerljivi prema novim opskrbljivačima energentima i da pokazuju visok stupanj lojalnosti prema domaćima.
'Djelatnici pojedinih novih opskrbljivača električnom energijom, koji su se uslijed liberalizacije pojavili na tržištu, na terenu su dolazili u domove potrošača i lažno se predstavljali, a takva je praksa po zakonu o zaštiti potrošača izrijekom zabranjena i kažnjiva.' ispričala nam je pravna savjetnica Dunja Mak iz Savjetovališta za potrošače u Osijeku.
'Takva praksa je mahom bila usmjerena na starije građane, kojima su agenti novih opskrbljivača strujom dolazili u domove. Dolaze još uvijek i nude ugovore na potpis, predstavljaju se kao djelatnici domaćih tvrtki, kojima građani vjeruju, zbog čega im često poklanjaju svoje povjerenje, i moram reći, nerijetko bez čitanja potpisuju ugovore .', upozorava Dunja Mak.
'Zavaravajuća praksa bila je mahom usmjerena na starije građane.'
U Savjetovalištu za potrošače, gdje je savjetovanje za građane potpuno besplatno, otkrili su nam kako mnogi građani nisu upoznati sa svojim pravima kad je riječ o potpisivanju neželjenih ugovora te često zbog toga plaćaju visoku cijenu. Stoga pozivaju sve građane kojima treba pravna pomoć u rješavanju njihovih problema kao potrošača da im se obrate čim prije.
ŠTO NAPRAVITI KADA ŽELITE PREKINUTI UGOVOR PRIJE NJEGOVA ISTEKA?
Postoji rok od 14 dana za besplatan raskid ugovora sklopljenih izvan poslovnih prostorija trgovca, no s obzirom da građani ne čitaju ugovor u potpunosti previde tu informaciju, uslijed čega često istekne rok za raskid ugovora bez dodatnih komplikacija. Tada se obraćaju Savjetovalištu za potrošače, kaže Mak, gdje ih ujedno i educiraju o tome kako ugovore treba pročitati jer u njima piše o kojoj tvrtci je riječ te do kada je rok za besplatan raskid.
'Lažnom predstavljanju bi svakako trebalo stati na kraj, kao i naplaćivanju penala za raskid ugovora.', upozorava pravna savjetnica.
Požele li građani ugovore potpisane na određeno vremensko razdoblje prekinuti prije njihova isteka i vratiti se svom prijašnjem, domaćem opskrbljivaču, kao što je u većini slučajeva i bilo, tvrtke im naplaćuju penale što je konkretno za struju, kaže Mak, zakonom o tržištu električne energije zakonom zabranjeno.
Lažnom predstavljanju bi svakako trebalo stati na kraj, kao i naplaćivanju penala za raskid ugovora
Iako je zabranjeno dodatnim naplatama otežavati raskid ugovora korisnicima, mnoge tvrtke su slale račune za penale, na koje su se oni informirani od strane savjetovališta žalili i izbjegli njihovo plaćanje.
Za sada sličnih pritužbi za nove opskrbljivače plinom još nisu imali no, kaže Dunja Mak, to će tek praksa pokazati.
Ipak, tijekom cijele godine između njihovih 6000 individualnih pritužbi koje dobivaju u Savjetovalištu bude pritužbi na energente, većinom na kvalitetu plina i na visinu računa.
'Kvaliteta plina je svakako kontrolirana te se kontroliranje odvija ulaskom i izlaskom iz distributivnog sustava. Uzrokovanje plina obavlja neovisan labaratorija dvaputa mjesečno. Stoga kvaliteta mora biti neupitna i samo kao takva može doći do krajnjeg kućanstva.', opravdao je kvalitetu plina koji koriste potrošači Damir Pećušak iz HEP Plin-a.
U slučaju problema s kvalitetom plina, Pećušak savjetuje da se obrati pozornost na trošilo (štednjak, bojler…) jer je u većini slučajeva problem u neispravnosti istog.