'Zakon je gemišt s kojim HDZ i HSS imaju puno više od 0,5 promila'

Slika nije dostupna
Klub zastupnika SDP-a danas će Ustavnom sudu podnijeti zahtjev za ocjenu ustavnosti novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a tu je inicijativu potpisima podržalo 60-tak saborskih zastupnika, među kojima i dva zastupnika iz SDSS-a, stranke koja pripada vladajućoj koaliciji.

SDP-ovci Ivo Josipović i Boris Šprem su, na konferenciji za novinare u Saboru, izvijestili da je svojim potpisima potporu podnošenju tog zahtjeva dalo 55 zastupnika (iz SDP-a i HNS-a), a očekuju da će prikupiti potpise još četiri, pet zastupnika, pa i nekih iz vladajuće koalicije, ne želeći reći koji bi to zastupnici mogli biti.

Novinari su, ipak, naknadno doznali da su potpise na tu inicijativu nakon konferencije za novinare stavili i SDSS-ovci Milorad Pupovac i Vojislav Stanimirović.

SDP od Ustavnog suda traži da Zakon 'sruši' zbog neustavnosti triju odredbi, od kojih je prva ona kojom je vozačima ponovno dopuštena koncentracija alkohola u krvi do 0,5 promila, ali samo ako pritom ne počine neki drugi prometni prekršaj.

"Tom se odredbom unosi pravna nesigurnost, jer taj drugi prekršaj ne mora biti u nikakvoj vezi s 0,5 promila. Po tome bi automatski bili pijani i ako niste produljili međunarodnu vozačku dozvolu ili nemate trokut u prtljažniku", rekao je Josipović.

Tu spornu odredbu, po kojoj, kaže, država vozačima prvo dopušta 0,5 promila, ali ih naknadno kažnjava za dva prekšaja, smatra neustavnom te elementarnim narušavanjem prava građana i novim udarom po njihovu džepu.

Josipović od Ustavnog suda očekuje da uspostavi pravnu sigurnost te Vladi i parlamentarnoj većini poruči da prestanu s praksom donošenja nekvalitetnih i neustavnih propisa, uvjeren da je uvrštavanje sporne odredbe u novi zakon bila posljedica kompromisa između HDZ-a i HSS-a.

"To je bio oblik kompromisa, jer HDZ nije htio vraćanje 0,5, a HSS jest. S tim gemištom imaju puno više od 0,5 promila", poručio je.

SDP traži i da Sud ispita ustavnost odredbe po kojoj bi se ograničenja u prometu za mlade vozače primjenjivala retroaktivno.

Šprem je pojasnio da je bivši zakon iz 2004. predviđao da svi vozači koji su navršili 18 godina u roku dvije godine od polaganja vozačkog ispita nisu smjeli autocestama voziti brže od 120 kilometara na sat, a brzim cestama brže od 100 kilometara, te nisu smjeli upravljati vozilom s motorom jačim od 75 konjskih snaga.

No, upozorio je da po važećem zakonu, koji u kategoriju mladih vozača stavlja sve one između 16 i 24 godine, ti koji su stekli vozački dozvolu po starom zakonu sada imaju 22, 23 godine, prošli su tadašnja ograničenja, a sada ih, istaknuo je, ponovno "kače" ograničenja iz novog zakona.

"To je retroaktivna primjena zakona koju hrvatski Ustav ne dopušta", naglasio je Šprem.

Trećom, po njezinoj ustavnosti upitnom odredbom u SDP-u smatraju onu po kojoj, unatoč tomu što Bečka konvencija koju je Sabor ratificirao još 1993. propisuje da međunarodna vozačka dozvola vrijedi tri godine, ta dozvola vrijedi pet godina.

Šprem ističe kako se time krši načelo po kojemu su međunarodni propisi iznad domaćih zakona.

"Uloga je Sabora da donosi zakone u skladu s Ustavom. Od građana se traži da poštuju zakone, pa bi te zakone valjda trebalo donositi u skladu s Ustavom", rekao je.

Povezane teme