AZBEST IS THE BEST

Prosvjed u Splitu: "Tko je brodu s azbestom dozvolio da uđe u Hrvatsku? Mora otić' ća!"

Prosvjed u Splitu - 4 Foto: Nikola Brboleza/Cropix
Stručnjaci upozoravaju na to da s jedne strane Brodosplit nema opremu za nadzor azbestnih čestica, a s druge strane da čak i ljudi obučeni za rad s azbestom teško obolijevaju.

Nekoliko stotina Splićana i mještana okolnih gradova prosvjedovalo je u petak ujutro ispred zgrade Gradske uprave tražeći da Moby Drea, talijanski brod na kojem se u panelima nalazi azbest i koji je jučer oko podneva uplovio u škversku luku, iz nje isplovi i napusti grad.

Prosvjednici su nosili transparente na kojima je pisalo: "Brod Split 91-e, Brodosplit 25-e", "Vranjic & Split zajedno u azbestu", "Nama rak – Debeljaku profit", "Turci su pametniji od Hrvata", "Debeljak truje našu djecu" i "Ako ne znaš šta je azbest, neka ti kaže Vranjic". Među prosvjednicima su bili i članovi Građanske inicijative Mjesto koje hoće živjeti, Vranjic, a potporu su im dali i brojni drugi gradski aktivisti.

Prosvjed u Splitu - 2 Foto:Nikola Brboleza/Cropix

Organizator prosvjeda je Građanska inicijativa Zdravi Split, iz koje su zatražili na uvid svu dokumentaciju od ministarstava, inspektorata i svih koji sudjeluju u postupku. Žele se uvjeriti u to da je to "zaista sigurno" kao što navode iz Brodosplita iako, kako kažu, znaju da nije jer poznaju opus i rad škvera te sličnih privatnika. Izvijestili su i da nemaju informaciju o tome kako je brod ušao i tko mu je to dopustio, a to ih najviše zanima.

Prosvjed u Splitu - 1 Foto:Nikola Brboleza/Cropix

"Nitko nas nije ništa pitao, a radi se o zdravlju svih nas. Zdravlje nije ideologija, zdravlje je naše pravo. Nećemo šutjeti. Brodosplit je odobrio dolazak još jednog broda u naš grad radi uklanjanja azbestnih ploča. Ovo je prosvjed za zdrav razum i za djecu", poručila je Luči Lončar iz GI Zdrav Split.

Šegvić: "Pravo je pitanje tko je brodu s azbestom dozvolio da uđe u Hrvatsku"

Umirovljeni dugogodišnji sindikalni povjerenik škvera Zvonko Šegvić kazao je da je pravo pitanje tko je takvom brodu dao dozvolu da uđe u Hrvatsku. Upozorio je na to da je Hrvatska u Zakon o koncesijama ugradila Baselsku konvenciju o nadzoru prekograničnog prometa opasnog otpada i njegovu odlaganju, koja azbest kategorizira kao opasan otpad. Usredotočuje se na reguliranje prekograničnog kretanja i odlaganja opasnog otpada, uključujući azbest, radi zaštite ljudskog zdravlja i okoliša.

Prosvjed u Splitu - 5 Foto:Nikola Brboleza/Cropix

"Konvencija kontrolira kretanje azbestnog otpada preko međunarodnih granica sprječavajući njegovo nekontrolirano odlaganje ili nepravilno zbrinjavanje u drugim zemljama. Ovaj brod nije smio ući u teritorijalne vode Republike Hrvatske. Brod mora odmah otići ća", poručio je Šegvić uz glasno odobravanje okupljenih.

Na prosvjedu je sudjelovala i liječnica Tajana Ivanović Biočić, koja je otkrila da su od 2001. do 2022. godine od mezotelioma umrle 1 452 osobe, a 2022. godine zabilježen je 61 smrtni slučaj od te vrste malignog tumora. Rekla je i da je broj azbestoza, plućne bolesti uzrokovane česticama azbesta, znatno veći, ali da se sve ne evidentira kao profesionalna bolest.

Prosvjed u Splitu - 3 Foto:Nikola Brboleza/Cropix

"U ovom slučaju je više nego jasno da se ne pridržavaju Pravilnika o zaštiti radnika u radu s azbestom. Struka kaže da se moraju mjeriti čestice u zraku elektronskim mikroskopom. Hajde vi meni recite s kim je Debeljak potpisao ugovor, tko ima elektronski mikroskop i tko će brojati sve čestice? Od azbesta su oboljeli i stručni radnici Ciana koji su educirani, a kamoli neće netko tko nije educiran za rad s njim", izjavila je Ivanović Biočić.

Prosvjed u Splitu - 6 Foto:Nikola Brboleza/Cropix

Na prosvjedu je cijelo vrijeme bio i dio gradskih vijećnika, kao i gradonačelnik Splita Tomislav Šuta, kojemu su građani zviždali i vikali "Sramota". Šuta je novinarima rekao da brod mora ići van grada jer je riječ o velikom riziku za zdravlje građana. Otkrio je i da Brodosplit nije imao osnove početi s radovima te pozvao ministra prometa i infrastrukture Olega Butkovića da raskine koncesiju.

Oglasio se i Debeljak

Predsjednik uprave Brodosplita, Tomislav Debeljak, poručio je u petak da će ta tvrtka posao uklanjanja panela s azbestom s talijanskog broda odraditi stručno i odgovorno, a Državni inspektorat izvijestio je da su inspekcije danas započele nadzore.

Dolazak broda Moby Drea, koji sadrži pregradne panele s azbestom, izazvao je zabrinutost dijela građana koji, nakon nedavnog prosvjeda pred škverom, danas prosvjeduju ispred zgrade splitske Gradske uprave.

Tomislav Debeljak Foto:Bozidar Vukicevic/Cropix

Državni inspektorat izvijestio je da su inspekcije rada i zaštite okoliša danas započele inspekcijske nadzore iz svoje nadležnosti, a vezano za izvođenje radova uklanjanja azbestnih ploča na brodu Moby Drea.

Debeljak je poručio da će Brodosplit i taj posao odraditi stručno, odgovorno i po najvišim sigurnosnim standardima, ali i ustvrdio da "razlike u interpretaciji činjenica mogu izazvati zabrinutost koja nadilazi stvarni rizik".

"Bit ćemo ponosni što smo baš mi ti koji ćemo umjesto da zažmirimo, sigurno i zakonito zbrinuti materijal koji su u svjetske brodove ugrađivali oni koji su to učinili davno prije nas", priopćio je Debeljak.

Ispričao se zbog izjave glasnogovornika Brodosplita Josipa Jurišića, koji je rekao da ga nije briga gdje će otpad na kraju završiti.

"Ta izjava nije u skladu s vrijednostima odgovornog poslovanja i odnosa prema okolišu koje zagovara Brodosplit", istaknuo je.

Državni inspektorat: Odgovarajuće pakiranje otpada radi sprečavanja širenja azbestnih čestica

Državni inspektorat izvijestio je da su inspekcije rada i zaštite okoliša danas započele inspekcijske nadzore iz svoje nadležnosti, a vezano za izvođenje radova uklanjanja azbestnih ploča na brodu Moby Drea.

Inspekcija rada provodit će nadzor u području zaštite na radu te će utvrđivati je li poslodavac osigurao sve potrebne uvjete i zaštitne mjere u skladu s važećim propisima, a osobito u skladu s odredbama Pravilnika o zaštiti radnika od rizika zbog izlaganja azbestu.

U skladu s istim Pravilnikom, Državnom inspektoratu prethodno je dostavljena obavijest o radovima s azbestom i plan izvođenja tih radova.

Brod Moby Drea koji ima azbest ispred brodogradilista Brodosplit - 12 Foto:Vojko Basic/Cropix

Inspekcija zaštite okoliša nadzirat će postupanje s otpadnim azbestom, koji se, ističe Državni inspektorat, mora obraditi u skladu sa Zakonom o gospodarenju otpadom i Pravilnikom o građevnom otpadu i otpadu koji sadrži azbest.

To uključuje, objašnjavaju, odgovarajuće pakiranje otpada radi sprečavanja širenja azbestnih čestica u okoliš, kao i predaju otpada ovlaštenoj osobi koja posjeduje dozvolu za gospodarenje otpadom za odgovarajući ključni broj otpada, uz propisanu dokumentaciju.

Nakon završetka inspekcijskih nadzora javnost će biti pravovremeno obaviještena o utvrđenim činjenicama i eventualno poduzetim mjerama, kažu u Državnom inspektoratu.

Debeljak poziva sve nadležne inspekcijske službe da temeljito odrade svoj posao

Debeljak je pozivao sve nadležne inspekcijske službe da u potpunosti, temeljito i odgovorno odrade svoj posao u skladu sa zakonskim obvezama i propisima, a sve u cilju zaštite zdravlja građana i okoliša.

Uputio je i apel Gradu Splitu da u što skorijem roku osnuje stručno, neovisno i kvalificirano tijelo koje će nadzirati provedbu svih faza tog projekta uklanjanja otpada te time dodatno osigurati povjerenje javnosti i transparentnost procesa.

Debeljak je upozorio i na to kako u javnosti "razlike u interpretaciji činjenica mogu izazvati zabrinutost koja nadilazi stvarni rizik", zbog čega je važno da se svaki korak temelji na struci, zakonima i mjerljivim standardima, a ne na dojmovima.

 

Tomislav Debeljak Foto:Bozidar Vukicevic/Cropix

Da je znao da će taj posao i tema izazvati toliki interes, ne samo zbog svojih tehničkih i zdravstvenih aspekata već i šire, dodao je, možda bi u samom početku drugačije pristupili cijelom projektu.

Između ostalog, Debeljak je istaknuo i da im je, kada su ugovarali velike kruzere i rezidencijske brodove s profitom, "iz usta bivšeg ministra gospodarstva upućen savjet da se orijentiramo na remont, a ne na novu gradnju".

"I sada, kad smo poslušali taj smjer i dijelom ušli i u segment remontnog tržišta, čini se da ni to nije dovoljno dobro", ocijenio je.

Poručio je da takve panele ima i velik broj drugih brodova na Jadranu koji redovno plove, pristaju i prevoze putnike bez šire javne reakcije.