Značajan porast

Prijevare i gospodarski kriminal: Pogledajte rezultate istraživanja među hrvatskim organizacijama

Slika nije dostupna
Globalno istraživanje gospodarskog kriminala za 2018. godinu koje je provela tvrtka PwC pokazalo je da je 53 posto hrvatskih organizacija zadnje dvije godine bilo žrtvama prijevara i gospodarskog kriminala, što je značajan porast u odnosu na 2016. godinu, objavili su u utorak iz PwC-a.

Više od 7200 sudionika iz 123 zemlje sudjelovalo je u Globalnom istraživanju gospodarskog kriminala za 2018. godinu koje je proveo PwC.

Dio istraživanja, po drugi put, bila je i Hrvatska, koja je sudjelovala sa 62 vodeće organizacije koje su podijelile svoje iskustvo o toj temi, a na temelju njihovih iskustava došlo se do zaključka kako prijevare i gospodarski kriminal predstavljaju trajnu i rastuću prijetnju organizacijama u zemlji.

53 posto organizacija žrtve prijevare

U brojkama to znači sljedeće.

53 posto hrvatskih organizacija koje su sudjelovale u istraživanju izjavilo je da su u posljednje dvije godine njihove organizacije bile žrtvama prijevara i gospodarskog kriminala. Radi se o porastu od čak 27 posto u odnosu na 2016. godinu.

Zabilježena stopa gospodarskog kriminala u hrvatskim organizacijama viša je od svjetske, koja iznosi 49 posto, i istočnoeuropske razine od 47 posto, međutim kako naglašavaju u PwC-u, ta stopa može biti rezultat veće osviještenosti o prijevarama i poboljšane detekcije.
Zabilježene brojke zapravo su korisnije kao pokazatelji organizacijske osviještenosti nego stvarne prijevare.

U istraživanju su kao najčešći tipovi prijevare zabilježene dvije "nove" vrste koje do sada nisu bile zasebno izdvojene. Radi se o potrošačkim prijevarama (61 %), a njih slijedi obmanjujuće poslovno ponašanje, koje dijeli drugo mjesto s kibernetičkim kriminalom (33 %).

Među kibernetičkim prijevarama prevladavaju zlonamjerni softver (malware) i krađa identiteta preko interneta. Iako su hrvatske organizacije svjesne kibernetičkog kriminala, gotovo četvrtina njih nema ili nije upoznata s postojanjem programa kibernetičke sigurnosti za sprječavanje i otkrivanje tog kriminala.

Najteže posljedice potrošačkih prijevara

Među hrvatskim ispitanicima iz sektora financijskih usluga njih 65 posto doživjelo je potrošačku prijevaru, a upravo su potrošačke prijevare navedene kao najteže i najozbiljnije u smislu posljedica koje uzrokuju.

U istraživanju iz 2016. godine na popisu najčešće zabilježenih slučajeva kriminala drugo mjesto zauzeli su mito i korupcija s 33 posto, dok su u novom istraživanju pali na četvrto mjesto i 12 posto.

U priopćenju se navodi kako se radi o vjerojatno samo relativnom "poboljšanju" koje se može pripisati općenito slabijoj detekciji kada se radi o toj vrsti prijevare.

Više pažnje posvetiti provođenju procjene rizika

Kada su u pitanju posljedice prijevara i gospodarskog kriminala, broj prijavljenih izravnih financijskih gubitaka uzrokovanih prijevarama je porastao, navodi se u izvješću. Oko polovice ispitanika koji su bili dio prijevara 2018. i 2016. godine financijske gubitke procijenili su na iznos između 320.000 i 6,4 milijuna kuna. No ovaj put njih 9 posto imalo je gubitke veće od 6,4 milijuna kuna, koje u 2016. godini nitko nije prijavio.

U izvješću se navodi kako bi hrvatske organizacije u mnogo većoj mjeri trebale početi provoditi opće procjene rizika prijevare

"Ako se organizacije uopće ne posvete utvrđivanju različitih prijevarnih scenarija koji bi ih mogli pogoditi, teško da će biti u mogućnosti spriječiti ih, a još manje će biti u poziciji da ih otkriju i zaustave napade dok gubici ne postanu značajni. Time postaju laka meta", objašnjava Per Sundbye, partner i Voditelj forenzičkih usluga u jugoistočnoj Europi.

Ipak, istraživanje je pokazalo da hrvatske organizacije u većoj mjeri koriste sofisticiranije alate za otkrivanje i praćenje prijevara. Polovica prijevara otkrivena je korištenjem sofisticiranijih alata poput upravljanja rizicima prijevara, analize podataka i praćenja sumnjivih aktivnosti.