Nakon trosatne rasprave vijećnici pulskog Gradskog vijeća i Skupštine Istarske županije na zajedničkoj tematskoj sjednici o stanju i budućnosti Uljanika usvojili su deklaraciju o Uljaniku, u kojoj traže hitno rješenje za spas Uljanika.
Prilikom glasovanja suzdržana su bila četiri pulska vijećnika od njih 25, te sedam županijskih od 41 prisutnih na sjednici.
"Uprava Uljanika mora snositi posljedice"
"Vlada nije postavljala Upravu Uljanik Grupe, nije birala Nadzorni odbor, nije izrađivala plan restrukturiranja ni birala strateškog partnera; sve je to činila Uprava Uljanika koja mora snositi posljedice", poručio je predsjednik istarskog HDZ-a i županijski vijećnik Jurica Šiljeg nakon zajedničke tematske sjednice pulskog Gradskog vijeća i Županijske skupštine u utorak u Puli. Naglasivši da je jedino Vlada ispunila obećanje za isplatu plaća za srpanj za 4.500 radnika Uljanika, Šiljeg je podsjetio kako će shodno tim obećanjima biti isplaćene i plaće za kolovoz, što predstavlja sto milijuna kuna dodatnih državnih jamstava.
"Sama Uprava zajedno sa savjetnicima izradila je plan restrukturiranja koji se pokazao neprihvatljivim Europskoj komisiji. Uprava je birala strateškog partnera, interesno povezanog s počasnim predsjednikom IDS-a Ivanom Jakovčićem. To je nešto što potiče sumnju u čitav proces", poručio je Šiljeg koji je bio suzdržan prilikom glasovanja o prihvaćanju Deklaracije o Uljaniku. Naime, pojasnio je, "tekst Deklaracije neprihvatljiv jer navodi neistinite tvrdnje te predstavlja klasično izvrtanje teza kako bi pozornost bila skrenuta s odgovornih osoba".
Na samom početku sjednice predstavljena je Deklaracija kojom se od Vlade RH traži hitno rješavanje situacije u Uljaniku. U dokumentu se traži da Vlada pomogne Uljaniku kako bi postao uspješno i respektabilno brodogradilište te uspostavljanje zaštitnih mehanizama kako se situacija u kojoj se sad našao ne bi ponovila.
"Hrvatska previše ulaže u turizam"
Istarski župan Valter Flego kazao je kako Hrvatska previše ulaže u turizam. "Hrvatska je od svih država Mediterana i EU-a najovisnija o turizmu. Pozivam da počnemo tretirati brodogradnju kao stratešku djelatnost. Gašenje brodogradnje za nas nije nikakva opcija i to je apsolutno neprihvatljivo rješenje za Uljanik, a rješenje se nalazi u rukama Vlade RH. Mi želimo opstanak Uljanika, nastavljanje s brodogradnjom i očuvanje radnih mjesta. Vlada, strateški partner i Uprava jesu ti koji to mogu osigurati", kazao je Flego.
Pulski gradonačelnik Boris Miletić kazao je kako nema planova o promjeni djelatnosti Uljanika. "Na prostoru Uljanika mogu se graditi brodovi, ne mogu se proizvoditi cipele", kazao je i podsjetio kako su župan Flego i on uvijek reagirali na vrijeme i tražili rješenja za Uljanik od Vlade RH. Prozvao je Vladu te ministarstva imovine i financija zbog toga što prozivaju Uljanik u negativnim tonovima i spominju stečaj. "Mi za stečaj nismo. To nije rješenje. Za državu je isplativije ulaganje manje sredstava kako ne bi izgubila više. Odlazak ljudi vrlo je zabrinjavajući. A zabrinjava me i politizacija teme Uljanika", kazao je Miletić. "Do štrajka nije moralo doći, jedino je pitanje - je li sve ovo bila stvar neznanja ili je bila namjera?", pitao je Miletić. Od Vlade koja će u četvrtak u Puli održati sjednicu traži odluku o opstanku Uljanika i osnivanju jamstvenog fonda. Naglasio je kako radnicima treba dati jasnu poruku o opstanku brodogradnje u Hrvatskoj.
"Želimo plaću na vrijeme"
Predstavnik sindikata Đino Šverko kazao je da očekuje opstojnost Uljanika. "Plan restruktuiranja nismo vidjeli detaljno, pa tražimo poslovanje s 'otvorenim kartama' kako bi se znalo što se događa. Sindikati mogu utjecati na budućnost. Ne želimo više pričati o stečaju, već o restruktuiranju jer vidimo da je to naša budućnost. Da nam se pojavi netko tko bi obećao opstanak radnih mjesta, mi bismo odmah glasali za njega. Želimo plaću na vrijeme, što manje otpuštanja i kolateralnih žrtava, želimo da nam se osigura budućnost", kazao je Šverko dodajući kako je sve ostalo politikanstvo.
Boris Cerovac iz Jadranskog sindikata i Fabricio Tkalčić iz Sindikata Istre zatražili su spas Uljanika i što manje otpuštanja radnika. Samir Hadžić, radnik Uljanika upozorio je kako radnici nemaju ništa ni od Deklaracije ni od plana restruktuiranja. "Izgubljeno je sedam mjeseci u kojima smo hodali po gradu i tražili svoje plaće. Do kada? Mi imamo rezerve desetak dana, dalje čekati nećemo", kazao je Hadžić. Upozorio je kako se u radnicima stvorilo nepovjerenje prema svima. "500 ljudi je otišlo, 30 posto radiona je desetkovano. Ljudi će se vratiti ako im ponudite plaću. Samo iz tog razloga", dodao je. "Radnicima je svejedno - desni ili lijevi, crveni ili plavi, nama je svejedno. Dajte nam plaću. Cijenimo vaš rad, sve je to dobro, ali nemamo vremena i nas to nimalo ne zanima. Dajte nam da radimo i dajte nam plaću", zaključio je Hadžić.
"Mi nemamo više što izgubiti, a vi imate, i to jako puno: radnike, stanovnike i poreze. Na izradu plana restrukturiranja je izgubljeno sedam mjeseci. Više nitko ne želi čekati plaće, ljudi sami odlaze. Svaki partner koji će nastaviti proizvodnju je dobrodošao, a uslužne djelatnosti značile bi kraj Uljanika", kazao je. "Uprava je katastrofalna zbog poslovanja i odnosa prema radnicima. Siguran sam u vaše dobre namjere, ali više nikome ne vjerujem. Želimo konkretne poteze da možemo mirno spavati", poručio je Hadžić i zaradio pljesak.
"Opstanak Uljanika po svaku cijenu"
Rajko Kutlača, predsjednik Gospodarsko-socijalnog vijeća Istarske županije, upozorio je da se gubi vrijeme koje Uljanik nema. "Situacija se mora rješavati i moraju se slati pozitivni signali o rješavanju problema Uljanika", kazao je. "Potrebno je oformiti financijski fond koji će stati iza brodogradnje. Program restruktuiranja nije gotov niti imamo dokument iza kojeg će stati Vlada, i tu se gubi dragocjeno vrijeme", dodao je Kutlača.
Kako je rekao, GSV je donio zaključke koji su vrlo bliski pročitanoj Deklaraciji. "Ne želimo zamišljati Istru i Pulu bez Uljanika", dodao je. Kako je rekao, brodogradilište je od strateškog značaja za Istru i Pulu i ono mora nastaviti s poslovanjem uz očuvanje radnih mjesta. Od Vlade traže da se, uz sinergiji sa strateškim partnerima, hitno nađe rješenje za spas Uljanika. "Jedino Vlada može u dogovoru s Komisijom provesti uspješno restruktuiranje Uljanika", pojasnio je. GSV, kako je naveo, traži "bezuvjetan opstanak Uljanika".
"Sve je bilo po zakonu"
Denis Rabar, direktor Uljanika, kazao je da je brodogradnja vrlo kompleksan proces. "U procesu smo izrade i dorade plana restruktuiranja, sukladno smjernicama Europske komisije. U tom su procesu partneri Uljanik, resorno ministarstvo i strateški partner. Sukladno smjernicama Komisije, brodogradilište je u mogućnosti primiti pomoć strateškog partnera i države. U tom dijelu morat ćemo se odreći jednog dijela kapaciteta. U budućnosti je za Uljanik moguće da ima jedan novi proizvodni program, vezan za složene brodove", kazao je. "Uljanik jest u problemima, no to je izazov za daljnji rad", dodao je.
U ime Nadzornog odbora Uljanika Renata Kašnjar Putar kazala je kako je to tijelo radilo u najboljoj vjeri kako bi brodogradilište opstalo. Podsjetila je na traženje strateškog partnera i činjenice da se u tom dijelu javilo samo troje zainteresiranih te da je odabran najpovoljniji ponuđač. "Nadzorni odbor neće preko koljena prelamati odluke o novom strateškom partneru. Ako želimo nešto mijenjati, to će biti na zakonit način, kao što je i do sada bilo", kazala je Kušnjar Putar. "Gubimo radnike, ljudi odlaze, tu je već 500-tinjak ljudi koji su nam otišli, no mi ćemo se potruditi naći način da nastavimo dalje", dodala je.
"Za mjesec dana neće se imati što spašavati"
Željan Horvat iz Kermas energije, tvrtke strateškog partnera, podsjetio je na ulazak tvrtke u Društva, ali i na pozajmicu Uljaniku kako bi brodogradilište radilo. "Došli smo na 80 posto gotov plan restruktuiranja i teško je bilo što mijenjati u tom trenutku. Moramo svi skupa biti svjesni da, ako ne radimo zajedno, taj plan nikad neće vidjeti svjetlo dana niti će restruktuiranje biti provedeno", upozorio je dodavši kako Uljanik neće preživjeti.
"Svaki dan izgubljen u proizvodnji košta Uljanik, ali i kupce brodova. Danko Končar razgovara s postojećim i budućim kupcima kako bi brodogradilište opstalo. To je sve skupa jako teško jer je proces spor i vrijeme nije na našoj strani. Ne promijeni li se nešto u sljedećih mjesec dana, neće se više imati što spašavati. Taj mjesec dana je ključan da se situacija rasplete na ovaj ili onaj način", dodao je Horvat upozoravajući kako je bitno zaustaviti odljev ljudi iz tvrtke.
"Moramo igrati po pravilima EU-a"
Zvonimir Novak, pomoćnik ministra gospodarstva, rada i poduzetništva kazao je na početku sjednice kako se radi o kompliciranoj tematici. Kako je kazao, Vlada RH još se krajem prošle godine, kad su se pojavili prvi ozbiljni problemi, izjasnila kako će stati iza brodogradilišta.
"Moramo igrati po pravilima EUA-a. Tamo je jasno propisana procedura i svi postupci kada se krene u restruktuiranje poduzetnika koji se nađu u poteškoćama. U prosincu prošle godine podnesen je zahtjev Europskoj komisiji da Vlada izda jamstvo za sanacijski kredit, čija je uloga da dâ prostora u razdoblju od šest mjeseci dok se ne izradi plan restruktuiranja dok on ne bude odobren. Toliko smo bili za brodogradnju da smo i prije odluke EK-a donijeli odluku o jamstvu u iznosu od 96 milijuna eura brodogradilištu Uljanik, a uvjet je bila pozitivna odluka Europske komisije koja je ubrzo stigla", kazao je Novak. Dodao je kako je u ožujku izabran strateški partner, firma Danka Končara."
"Nama je bilo rečeno da je program restruktuiranja došao do 80 posto gotovosti i da su potrebne samo smjernice strateškog partnera kako bi plan bio gotov. 11. travnja imali smo prezentaciju u Vladi, prezentirane su osnovne smjernice i već tada bilo je vidljivo kako su troškovi restruktuiranja povećani u odnosu na one iz studenoga prošle godine za stotinja milijuna eura. 20. travnja prvi graf restruktuiranja dostavljen je Ministarstvu gospodarstva. Na njega smo imali brojne primjedbe", dodao je Novak.
Navodi kako je veliki problem bio udio države u brodogradilištu te da je, između ostalog, bilo nejasno je li u planu restruktuiranje Grupe ili samo brodogradilišta Uljanik. Sve su primjedbe u kratkom roku dostavili Društvu, a početkom svibnja stigao im je drugi prijedlog plana restruktuiranja, u kojemu većina primjedbi nije bila prihvaćena. "Upozorili smo na to Upravu i konzultante. 11. lipnja dobili smo treću verziju, u kojoj su promjene donekle ugrađene", dodao je. Kazao je i kako je početkom srpnja održan sastanak u Vladi te da je dogovor bio dorada programa prije dostavljanja Europskoj komisiji. Dostavljen joj je 13. srpnja. EK je potvrdio da se sanacijski kredit ne mora vratiti, već će biti uključen u troškove restruktuiranja.
"Tih 96 milijuna eura držalo je Društvo na životu i događale su se određene aktivnosti", rekao je Zvonimir Novak, pomoćnik ministra gospodarstva, rada i poduzetništva. "U međuvremenu moramo biti svjesni da su potrebna sredstva za daljnji rad, plaće radnicima. Svjedoci smo štrajka, raskida ugovora zbog dugogodišnjih kašnjenja i činjenice da se ne vidi kada će se krenuti u izgradnju tih brodova. Imat ćemo nekoliko razgovora s ovima koji su otkazali ugovore, pokušat ćemo ih nagovoriti da ostanu u Uljaniku i uvjeriti kako će plan restruktuiranja biti riješen", kazao je."Dodatni je problem pozicija 3. maja. On je završio prošle godine svoj period od 4,5 godine restruktuiranja i nadalje ne smije dobivati pomoć od Vlade, prema pravilima EU-a", dodao je.
Uoči sjednice postavljeni transparenti
Tri transparenta postavljena su utorak ujutro u Puli kao ''dobrodošlica'' IDS-ovcima pred zajedničku tematsku sjednicu pulskog Gradskog vijeća i Skupštine Istarske županije na kojoj se raspravlja o aktualnoj situaciji i perspektivi pulskog Uljanika.
"Uljanik vam neće oprostiti", "IDS mafijo", piše na transparentima na kojima su nacrtana i lica pulskog gradonačelnika Borisa Miletića, strateškog partnera Uljanik grupe Danka Končara, eurozastupnika Ivana Jakovčića i njegova suradnika Oriana Otočana. Transparenti su obješeni na kružnom toku kod Croduxa, nadvožnjaku Veli vrh-Riva i zaobilaznici Medulin, priopćili su nezadovoljni Uljanikovi radnici.
"Radnici tim činom rade veliku štetu, od takvog načina komuniciranja nitko nema koristi," kratko je prije zajedničke sjednice izjavio pulski gradonačelnik Miletić.
Uljanikovi radnici poručuju pak kako tim činom žele pokazati da nisu glupi i da dobro znaju neke stvari vezane uz Uljanik i odgovornost ljudi koji su krivi za stanje u Uljaniku. "Glavni je krivac uprava, to znamo mi radnici, to zna zakon, to znaju i oni u upravi, i to neka zna cijela javnost i nacija", poručili su radnici Uljanika i dodali kako osim uprave odgovornost snosi i Nadzorni odbor, koji mora kontrolirati šta uprava radi.
"Cijela Pula zna, pa neka se zna i šire, da je ta uprava zapravo 'IDS uprava', koju je postavio sam vrh te mafijaške stranke. Postoje dokazi da je Rossanda bio član IDS-a kada je postao predsjednik uprave, što se u medijima i čulo proteklih dana. Ostali su članovi uprave svi redom prijatelji i podanici vrha IDS-a. Ponavljamo da mi nismo glupi i dobro znamo da su uprava i IDS zajednički pokrali milijarde kuna iz Uljanika i tako oštetili nas radnike, koji se ionako na težak način borimo za svoje plaće", naveli su radnici u priopćenju za javnost dodavši kako je nevjerojatno da IDS brani upravu, sebe, a svaljuje krivnju na sve druge, od radnika do države.
"Nećemo Končara! Nećemo Rossandu! Želimo raditi pošteno za svoj kruh", poručuju radnici.
"Brodogradnja mora opstati, ali ne po ovakvom modelu"
O najnovijim događajima vezanima uz stanje u Uljaniku, u Dnevniku Nove TV izvijestio je reporter Marko Balen.
„Danas smo mogli čuti čelne ljude ministarstva gospodarstva da čvrsto stoje kod stajališta da brodogradnja u Istri i u Rijeci mora opstati, ali ne po ovakvom modelu. Naime, smatraju da se prvo treba što prije treba doraditi i u Bruxelles poslati dorađeni plan restrukturiranja. Istovremeno smatraju da se Uljanik mora okrenuti proizvodnji skupih, složenih brodova poput jaružala koje su radili prošlih godina ili kruzera za putovanja po Arktiku. U takvim i sličnim poslovima leži budućnost hrvatske brodogradnje jer su dalekoistočna brodogradilišta koja grade najviše tankera i drugih teretnih brodova jeftinija i nemaju konkurencije nigdje u Europi. Također, za takve inovacije i posebne projekte Europska komisija dozvoljava financijsku pomoć države i to je zapravo niša u kojoj bi se trebao naći i Uljanik“, izvijestio je Balen.