Opasnost za avionske motore

Ptice se tjera psima, sokolovima, plinskim topovima i pirotehnikom

Slika nije dostupna
Uzrok zrakoplovne nesreće u New Yorku nije rijetkost. Ulijetanje ptica u motor pri uzlijetanju i slijetanju veliki je problem na svim zračnim lukama. I u Hrvatskoj je lani zabilježeno 59 takvih slučajeva, no na sreću s manjim posljedicama. Naši stručnjaci su suglasni - putnike u New Yorku spasila je iznimna vještina pilota.

Bilo je to slijetanje za udžbenike, govore danas hrvatski kolege pilota Chelseyja Sullenbergera. Dvije ptice koje su na 900-tinjak metara visine uletjele u motore zrakoplova i onesposobile ih, prisebnom kapetanu ostavile su malo vremena za savršeno slijetanje na vodu.

A koliko je to teško izvesti, zna i istražitelj zrakoplovnih nesreća Dinko Vodanović. Slijetanje na vodu ne završava prečesto sternim završetkom. 'Ako sleti sa repom, može doći do odbacivanja na prednji dio trupa. Ili obrnuto ako udari sa prednjim dijelom trupa može doći do naglog zaranjanja, izbacivanja van te možda pucanja repa. Teško je predvidjeti ishod jer su brzine u tome trenutku vrlo velike', objašnjava Vodanović.

Ptice prijete i hrvatskim zračnim lukama. Samo lani zabilježeno je 59 sudara sa zrakoplovima. Preko Plesa na dan preleti više od 2000 ptica. Osim fazana, na razne načine rastjerivati se moraju vrane i galebovi na putu prema smetlište Jakuševac.

'Koristimo niz metoda kao što su specijalno uviježbani psi, ptice grabljivice, plinske topove, zvučne metode i razna pirotehnička sredstva. Planira se i postavljanje laserskih uređaja kako bi se ptice uspješnije tjerale i noću. Do tada će ovi psi biti među najboljim prijateljima zrakoplovnih motora' kaže voditelj biološke zaštite Branimir Tomić.

Povezane teme