Zaštita potrošača

I vi moćete sudjelovati u istraživanju - Je li isti proizvod kupljen u Hrvatskoj i Njemačkoj iste kvalitete?

Slika nije dostupna
Je li isti proizvod kupljen u Hrvatskoj i Njemačkoj, zaista i jednake kvalitete?

Odgovor na pitanje koje zanima većinu potrošača trebalo bi otkriti prvo istraživanje o kvaliteti istih proizvoda, a predstavili su ga Hrvatska agencija za hranu i zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan.

Što će potrošači iz njega doznati, u Osijeku će nam je rekla zastupnica u Europskom parlamentu, Biljana Borzan, s kojom je razgovarao reporter Dnevnika Nove TV Vjekoslav Đaić.

Čokolada koju mi je donijela teta iz Njemačke i ista takva koju sam kupio u Hrvatskoj bi trebale biti iste, a vi tvrdite da nisu? Pokušavate li ovim istraživanjem to i dokazati?

Ja se nadam da će dokazati moju početnu hipotezu jer ona je takva da je postavljena na osnovi mnogih upita i pritužbi građana. A hoće li istraživanje pokazati da je ona točna ili ne, vidjet ćemo. Ali, očekujem da da jer su dosadašnja istraživanja u tom smislu dosta toga rekla, pa vjerujem da će i ovo biti slično.

Isto je istraživanje rađeno u Češkoj, kakvi su bili rezultati?

Kolegica zastupnica iz Češke Olga Sehnalova je radila slično istraživanje proizvoda koji su istog imena, isto deklarirani, kupljeni u Njemačkoj i u Češkoj. Istraživanje je pokazalo da je više od polovice proizvoda različite kvalitete i da je nažalost više od polovice proizvoda bilo skuplje u Češkoj, a znamo da je platežna mogućnost Čeha kud i kamo manja nego u Njemačkoj. Najružniji i najzorniji primjer je bio taj da ista tvornica u Danskoj proizvela riblje štapiće sa 7 % manje ribljeg mesa za istočno tržište nego za zapadno i mesni narezak koji je za istočno tržište, pakiran s pilećim nadomjestkom, a za zapadno sa svinjetinom.

To je istraživanje platila Europska komisija. Koja je bila njihova reakcija i ako je proizvod zdravstveno ispravan, ima li uopće potrebe za intervencijom?

Što se tiče Europske komisije, nije bilo u početku nikakve reakcije. Međutim, ono što smatram velikom pobjedom i svojom osobno i kolega koji se bave ovom temom je da smo uspjeli lobiranjem kod zastupnika objašnjavanjem zastupnicima iz zapadnoeuropskih zemalja koji taj problem nisu osjećali, nisu znali da postoji, uspjeli smo u strategiju staviti da postoji različita kvaliteta proizvoda. To je jedan od strateških dokumenata Europske unije i u tom smislu se nadam da će biti određenih pozitivnih pomaka, a to je i cilj ovog istraživanja. Smatram da postoji potreba da se reagira, jer ako gledamo ove dosadašnje podatke ispada da u Europi postoje građani prvog i drugog reda. Ako se u svim dokumentima Europske unije govori o jednakosti i ravnopravnosti svih građana Europske unije, ne može biti da se to odnosi samo na jedan jezik, pismo, kulturu i slično, nego i u ovom smislu. Dakle, smatram da različita kvaliteta u smislu da imamo recimo deterdžent koji slabije pere i slabije miriši, ne može biti odraz preferencija lokalnog stanovništva, nego nešto što je nametnuto i nama se nameće kao nekakva izjava da ako je proizvod siguran, da ga ne moramo ni mijenjati. Ne, mi hoćemo jednako kvalitetan proizvod.

Potrošači u Hrvatskoj će sami moći sudjelovati u odabiru proizvoda koji će se testirati. Kako?

Uskoro će se raditi anketa na 800 ispitanika. Radit će je GFK, agencija koja je do sada imala pozitivna iskustva u tome. Građani će imati mogućnost izabrati koji su to proizvodi za koje ih zanima, postoji li različita kvaliteta. Tu izuzimamo svaku subjektivnost i bilo kakvu tezu da ja osobno ili bilo tko od nas tko sudjeluje u istraživanju želimo neki proizvod posebno pogledati, nego što građani kažu, to će biti u anketi.

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr