Kompanija je u minusu i opet treba restrukturiranje

Provjereno dobilo na uvid kaznenu prijavu bivše uprave Croatia Airlinesa iz 2015. godine, evo što smo otkrili

1/12 >> Pogledaji ovu galeriju
Galerija
Nakon objavljenog svjedočanstva mehaničara Croatia Airlinesa o tome kako sadašnji šefovi požuruju popravke na avionu, zbog čega se mogu dogoditi kobne pogreške, na adresu redakcije Provjerenog stigli su dokumenti koji otkrivaju afere bivših uprava.

Za vrijeme Ivana Mišetića i Srećka Šimunovića potpisivani su ugovori s američkim agentima koji su za previsoku proviziju kompaniji prodavali karte. Uočila je to uprava Krešimira Kučka češljajući ugovore uoči procesa restrukturiranja i zbog kojeg su prodana vrijedna prava na slijetanje u Haethrow, na najprometniju europsku zračnu luku. Kompaniji sada opet treba restrukturiranje, u minusu je, u štrajku i u prodaji.

Za izvlačenje novca iz Croatia Airlinesa bivša uprava na čelu s Krešimirom Kučkom i Zlatkom Šircem podnijela je kaznenu prijavu 2015. godine. Ekipa Provjerenog prijavu je dobila na uvid i vidjeli su da se u njoj navode ugovori koje je nacionalna aviokompanija sklapala s američkom tvrtkom Networld Communications kako bi njezini agenti za nju prodavali karte, po prevelikoj proviziji.

Situacija u Croatia Airlinesu pred kolapsom (Foto: Dnevnik.hr) - 7 Foto:DNEVNIK.hr

"S obzirom na to da Croatia nije imala direktno letove za New York, putnik bi putovao primjerice na relaciji Zagreb Frankfurt, a zatim iz Frankfurta do New Yorka s nekim drugim prijevoznikom. Od prodajne cijene karte, recimo da je ona bila 1000 dolara, CA bi pripalo negdje na liniji Zagreb - Frankfurt po 150 dolara od tih 1000 dolara. Provizija agentu u Americi je bila šest posto u odnosu na ukupnu cijenu karte, 6 posto od 1000 dolara, a ne 6 posto od 150 dolara koliko je pripadalo CA", govori bivši član Uprave Croatia Airlinesa Zlatko Širac.

Uočio je to i financijski vještak Zrinko Ručević, čije je mišljenje priloženo kao dokaz kaznenoj prijavi. Zbrojio je proviziju koja je stvarno uplaćena po cijeloj imovini i onu koja je trebala biti plaćena po ostvarenim prihodima.

Situacija u Croatia Airlinesu pred kolapsom (Foto: Dnevnik.hr) - 10 Foto:DNEVNIK.hr

Uzeti su ugovori koji su sklapani u sedam godina, od kolovoza 2006. do kolovoza 2013. Stvarno je knjižena provizija u iznosu od oko 13,3 milijuna dolara. Da se uplaćivala po prihodu, bilo bi uplaćeno otprilike dva milijuna i 400.000. Utvrđena razlika iznosi nešto više od 10,8 milijuna dolara. Za taj je iznos Croatia Airlines oštećen, ustanovio je vještak.

"Kad se uočila ta nepravilnost, jednostavno se pokušalo najprije da se to smanji, da se dovede u neku prihvatljivu mjeru", govori bivši predsjednik Uprave Croatia Airlinesa Krešimir Kučko.

"Tražili smo promjenu osnovice po kojoj se računa provizija", govori Širac.

Amerikanci su taj prijedlog odbili, nakon čega dolazi do raskida ugovora i tužbe s američke strane. Pokreće se proces u New Yerseyju, gdje je i sjedište tvrtke, a ne u Zagrebu na Trgovačkom sudu. Amerikanci su iskoristili činjenicu da u ugovorima ne piše da je u slučaju tužbe nadležan isključivo naš sud, pozvali su se na spornost i moguću pristranost našeg pravosuđa, i to im prolazi.

Spor u Americi završio je nagodbom. Kao i u većini trgovačkih sporova, zbog visokih troškova parničenja i stava da su stranke same odgovorne za spor, pa ga trebaju same i riješiti. Detalji nagodbe poslovna su tajna, rekli su iz Croatia Airlinesa. Ipak, u javnost su iscurili detalji da je naša aviokompanija Amerikancima platila oko dva milijuna dolara.

Prodaja prava na slijetanje i polijetanje

Croatia Airlines prodao je pet pari svojih jutarnjih slotova, to jest prava na slijetanje i polijetanje u londonskoj zračnoj luci Heathrow.  

Prodajom slotova zakoračilo se u provaliju, smatra avioanalitičar Alen Šćuric.

"Znate, ja moram reći jednu stvar. Bojim se da se dešava scenarij koji smo vidjeli u raznoraznim kompanijama diljem Europe. Obično kada netko prodaje slotove na Heathrowu, nakon toga ostaje tehnika i to je onda to. Niti jedna kompanija koja je to napravila nije do sada u povijesti uspjela se izvući", govoti Šćuric.

Prodali su jer su morali, kažu iz bivše uprave, koja je krenula i u proces privatizacije.

"Želimo sačuvati Croatia Airlines. Hoćemo li ga sačuvati u obliku suvlasništva ili vlasništva, jedan dio će uvijek ostati dominantno hrvatski", govorio je 2013. Hajdaš Dončić.

Pokrenuli su prodaju 49 posto dionica Croatia Airlinesa. Hajdaš Dončić bio je uvjeren da će privatizacija uspjeti. Navodno su svojevrsno zainteresirani bili i veliki igrači poput Turkish Airlinesa i Lufthanse. Na kraju su svi ispali iz igre.

"Zašto nitko ne želi kupiti Croatiu Airlines? Vrlo jednostavno. CA je mala kompanija, ima mali broj aviona i nakon što su prodali zaštitna vremena u Londonu, nema nijednog racionalnog, ekonomskog razloga da bi jedna kompanija kupila sada CA jer ona može slobodno letjeti nevezano da dolazi na nacionalno tržište kao što je Hrvatska", govori Hajdaš Dončić.

Situacija u Croatia Airlinesu pred kolapsom (Foto: Dnevnik.hr) - 3 Foto:DNEVNIK.hr

Nakon niza neuspjelih pokušaja prodaje ova Vlada ide opet u prodaju.

"Bilo kakav snažniji razvitak i modernizacija Croatia Airlinesa bez ulaska strateškog partnera nije moguće. Croatia Airlines je tvrtka koja će zasigurno ići prema pronalasku strateškog partnera", rekao je ministar prometa Oleg Butković 13. svibnja 2016.

Prošlo je oko dvije godine otkako je ministar ovo izjavio, a još uvijek nije pronađen strateški partner. Prošlo je i vrijeme kada su donesene sporne poslovne odluke i ne može se vratiti, ali mogu milijuni koji su iscurili. Pitanje je bi li, da se to dogodi, imalo utjecaja na poboljšanje stanja ili je potrebna kompletna promjena svijesti i vlasnika i upravljača ove strateške nacionalne aviokompanije?

Emisiju gledajte četvrtkom od 22:15 na Novoj TV, a više o pričama iz Provjerenog saznajte na novatv.hr/provjereno.

Propustili ste emisiju? Pogledajte je besplatno na novatv.hr.