Srednjoškolci nedovoljno poznaju vlastiti jezik, ne mogu se pismeno izraziti i ne razumiju pročitano. Neki od njih su u završnom radu napisali kako je Dostojevski iz Vinkovaca u Hercegovini. 'U našem razredu je jedna cura odgovarala i sad joj je profesorica rekla da će joj dati dva samo neka joj kaže što je ovo plavo na karti, a ona je odgovorila da je nebo', rekla je Lucija, učenica prvog razreda Nadbiskupske gimnazije.
Neki tvrde da su paralele pretežito paralelne, da su Filipini u Americi. U esejima na državnoj maturi pišu da je Dostojevski bio Hercegovac i u glavnom hercegovačkom gradu Vinkovcima stvorio Raskoljnikova koji je babu vjerojatno ubio jer je živio na podrumskom tavanu. A previše je i pravopisnih, gramatičkih i stilskih pogrešaka.
'Mi vidimo kao ocjenjivači da oni žele nešto izreći, a to izreknu na vrlo nespretan način', rekla je profesorica Marina Čubrić, voditeljica radne skupine hrvatskog jezika na državnoj maturi. 'Nisu naučili od osnovne škole do fakulteta razmišljati vlastitom glavom i povezivati različite predmete i različite sadržaje i činjenice', kaže Lidija Farkaš, profesorica hrvatskog jezika V. gimnazije.
Sadašnji školski sustav inzistira na reproduktivnom, a ne kreativnom znanju. Zato ministarstvo obrazovanja od 2012. u školama najavljuje nove predmete kao što su dramska umjetnost, dizajn, hrvatska tradicijska kultura. 'Međutim teško je provoditi fakultativne sadržaje kada se oni ne plaćaju dakle kada ih nitko ne financira. Dosta se toga polaže na entuzijazam profesora', dodaje profesorica. Novca, entuzijazma i strpljenja nikad dovoljno. Kako učeničkog tako i profesorskog.