Mjerodavni ministar i njegovi suradnici novinarima su na konferenciji govorili o razlozima zbog kojih je donesena odluka o uvođenju obveznoga srednjoškolskog obrazovanja te o tomu što je učinjeno kako bi provedba te odluke bila što učinkovitija i uspješnija.
Primorac je tako naveo da je u sustavu srednjoškolskoga obrazovanje u Hrvatskoj u školskoj godini 2003./2004. bilo 190.776 učenika dok je u tekućoj školskoj godini taj broj smanjen za 4550 učenika i iznosi 186.226 učenika.
To je hrvatska realnost o kojoj, istaknuo je, govore i poražavajući podatci da godišnje u sustav srednjega školstva ne ulazi 8024 učenika koji su završili osnovnu školu te da, primjerice, na zavodu za zapošljavanje ima 17.220 nezaposlenih u dobi od 17 do 19 godina koji nemaju nikakve kvalifikacije.
U desetogodišnjoj projekciji to pak znači da veliki ljudski kapital od više od 80 tisuća mladih ne bi imao ikakvu kvalifikaciju.
Sprječavanje takve situacije bio je i glavni razlog za uvođenje obveznoga srednjoškolskoga obrazovanja, ustvrdio je Primorac.
Istaknuo je da će rezultati takve odluke biti jasnije vidljivi tek
nakon jednoga desetljeća jer će, prema procjenama, najmanje trećina mladih koji završe srednju školu nastaviti obrazovanje na visokim učilištima i veleučilištima.
Time bi se, dodao je Primorac, povećao i postotak ukupne populacije koja je u sustavu visokoga školstva s današnjih 3,5 posto na pet posto. S tim u vezi spomenuo je da je u SAD-u danas u sustavu visokoga obrazovanja 5,6 posto ukupne populacije.
Državni tajnik za srednje obrazovanje Želimir Janjić potvrdio je da je glavni cilj uvođenja obveznoga srednjeg obrazovanja da nitko ne ostane bez kvalifikacije.
Kad je pak riječ o modelima srednjega obrazovanja ministar Primorac rekao je da su vrlo dobro razrađeni modeli trogodišnjega i četverogodišnjega programa gimnazija i strukovnih škola te da će se Agencija za strukovno obrazovanje pojačati raditi na dvogodišnjim srednjoškolskim programima.
S tim u vezi, novinare je zanimalo i što će biti s učenicima koji ne žele nastaviti srednjoškolsko obrazovanje a ono će biti obvezno, te kako će motivirati, primjerice, romsku djecu.
Po riječima ministra Primoraca, taj je broj doista minimalan, a i za njih će se pokušati pronaći neko rješenje. Optimističan je i kad se radi o romskoj populaciji gdje su osnovni problemi pitanja jezika i integracije što se, smatra, može prebroditi većim brojem nastavnika koji znaju i hrvatski i romski jezik.
Ministar je ocijenio da je srednjoškolski sustav spreman za izvršenje zadaće uvođenja obveznoga srednjega obrazovanja jer Hrvatska ima odličnu mrežu srednjih škola i programa te jasno definirane upisne kriterije i područja.