Psovke i truba ispušni ventil vozača

Prelazak preko zebre za pješake prava lutrija

Slika nije dostupna
Trubljenje, psovke, prijetnje pa i obračuni, česti su na hrvatskim cestama. No, koliko su hrvatski vozači ljubazni u prometu provjerili su zagrebački srednjoškolci na dvadeset pješačkih prijelaza.

Od deset do 14 sati nadzirali su poštivanje prednosti pješaka na pješačkim prijelazima. Od nešto više od 34 tisuće evidentiranih vozača, više od 60 posto propustilo je pješake, što je puno bolje nego prošle godine. Psovke i truba najčešći su ispušni ventil nervoznih vozača kada se nađu u gužvi. Pješacima tako običan prelazak preko zebre često izgleda poput prave lutrije. U to su se uvjerili i srednjoškolci koji su na zagrebačkim ulicama bilježili koliko vozači poštuju prednost pješaka.

'Prođu, a pješak ide. Znači skoro ga može pokupiti', rekla je Ivana Mudifaj iz zagrebačke Srednje škole za cestovni promet.
'Postanu nervozni kada vide da puno ljudi prelazi', dodala je njena kolegica Snježana Špišić. Približavanjem središtu grada, nervoza postaje veća. 'Svi se žure nekamo tu je ipak centar sam. Ovi koji imaju bolje makine, oni su malo nesavjesniji, ovi ostali staju', smatra učenik Ivan Filipić iz iste škole.

Na ponašanje vozača u kritičnim situacijama, kažu psiholozi, najviše utječu prometna kultura, vremenske prilike, ali i njihovo financijsko stanje. 'Ima niz problema koji su primarno oni životni, a oni se nagomilaju i dovoljna je jedna iskrica pa da to onda u prometu dođe do izražaja', kaže psiholog Zlatko Bočkal.

A često ispaštaju upravo pješaci. Kako zvuče nervozni vozači najbolje znaju dispečeri u HAK-ovom centru.
'Kada bi se kletve mogle ostvariti moja obitelj šira i dalja davno bi već bila pokopana i u komadićima vrlo vjerojatno', kaže Ljiljana Cmrk iz Hrvatskog autokluba.

Oni koji stvari žele rješavati šakama, srećom su u manjini. Većina vozača trudi se biti ljubazna. Na sreću, podaci pokazuju da trube rade sve manje, a vozači su sve ljubazniji. A desetero najstrpljivijih u utorak je dobilo i nagrade.