U Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača kažu da su im se obratili potrošači koji smatraju da sve rašireniji trend u maloprodajnom sektoru - masovno uvođenje i poticanje korištenja samoposlužnih blagajni treba nagraditi umanjenjem računa za određeni postotak.
U obrazloženju inicijative se navodi da iako se te blagajne predstavljaju kao moderna pogodnost koja potrošačima štedi vrijeme, one u suštini predstavljaju prebacivanje radnog zadatka s plaćenog zaposlenika trgovine na neplaćenog kupca.
Svaki put kada koriste samposlužnu blagajnu potrošači, kažu, obavljaju kompletan posao blagajnika: važu voće i povrće, često uz poteškoće sa pronalaženjem ispravne šifre; odabiru i pakiraju kruh i pekarske proizvode – ukucavaju šifre i količinu; rješavaju tehničke probleme (neispravan barkod, greške na vagi, autorizacija za kupnju određenih proizvoda); skeniraju svaki pojedini artikl; odabiru i uzimaju odgovarajuću vrećicu i stavljaju sve artikle u nju te obavljaju transakciju plaćanja.
"Trgovci štede na besplatnoj radnoj snazi"
Istovremeno, trgovački lanci, upozoravaju, ostvaruju ogromne financijske uštede: "Smanjuju broj potrebnih radnika, čime reduciraju troškove plaća i doprinosa. Jedan zaposlenik sada nadzire rad više samoposlužnih blagajni, umjesto da opslužuje samo jednu klasičnu blagajnu. Profiti trgovaca se povećavaju, a operativni trošak smanjuju na račun potrošača."
Udruga je stoga pozvala građane da se izjasne podržavaju li inicijativu te će slijedom rezultata ankete krenuti u akciju prema trgovcima i njihovim udruženjima.
"Potrošači, za svoj uloženi trud i vrijeme ne dobivaju apsolutno nikakvu kompenzaciju. Cijene proizvoda su iste, bez obzira na to hoće li potrošača uslužiti blagajnik ili će taj posao obaviti sam. Time se rad i trud potrošača obezvrjeđuje te postaju besplatna radna snaga za velike korporacije", zaključuju.
Predlaže se da se taj popust standardizira primjerice pet posto na ukupan iznos računa. Popust na računu, smatraju, imao bi višestruke pozitivne učinke - pravednu kompenzaciju: potrošači bi dobili pravednu naknadu za rad koji obavljaju; transparentnost - trgovci bi jasno pokazali da cijene rad, vrijeme i lojalnost svojih kupaca te stvarnu pogodnost - korištenje samoposlužne blagajne postalo bi stvarna, a ne samo prividna pogodnost.
Ukupno {{TotalVotes}}
Greška prilikom glasanja. Pokušajte ponovno kasnije. {{error}}