Već je i vožnja od Kneževih vinograda prema padinama Banovog brda i pogled na nepregledne redove nasada jabuka dokaz da iza glavnog proizvoda tvrtke Rabo, mora stajati uhodani tim ljudi. Stručnjake i djelatnike, koji su zaslužni za uspješnu poslovnu poziciju ove baranjske tvrtke, na prvo mjesto stavlja i njihov direktor.
„Imamo pet tehnologa, mlađih, ali i iskusnijih, većina je tu od samog početka, poznaju svaku mikrolokaciju. Mladi ljudi rasli su zajedno sa voćnjakom i to nam je omogućilo da dobijemo kvalitetne zaposlenike kojimogu voditi proizvodnju na najsuvremenijem tipu nasada jabuka. Obično je priča poduzetništva priča jedne osobe, kod nas je to priča u množini jer moja ekipa zajedno samnom proživljava gotovo sve aspekte poslovanja i sve ovo stvorili smo zajedno, s puno truda i međusobne suradnje. Zbog toga sam jako sretan i sa puno optimizma gledam u budućnost naše priče“, kaže Velicki.
Tvrtka koja se razvija već desetak godina, danas svoj glavni proizvod, sedam sorti jabuka, izvozi na tržišta Skandinavije, Italije, Afrike, Egipta, Bliskog istoka, a u tijeku su pregovori za nove, još udaljenije destinacije. Godišnje proizvedu oko 6.000 tona jabuka, a tvrtka broji gotovo 100 zaposlenika. U vrijeme sezone, berbe, brojka se penje i do više od 200 djelatnika.
Na početku poslovnog puta, kao i većina poduzetnika, Velicki ističe da je bila izražena želja za dostizanjem sve veće kvalitete u poslovanju, put je bio prepun izazova i poteškoća. Kaže i kako je nekad možda bolje i ne znati koji nas izazovi sve čekaju na vrlo kompleksnom poduzetničkom putu jer je onda pitanje bili se u njega uopće i upustili.
U vrijeme kada je njegov posao nastajao, hrvatska poljoprivreda je stagnirala. Među prvim potezima Nikole Velickog i njegovog tima bili su odlazak u inozemstvo, učenje proizvodnje na tada najboljim suvremenim nasadima, povezivanje sa najvećim stručnjacima iz te oblasti, a po povratku određivanje cilja i okupljanje kvalitetnog tima suradnika.
Proizvodni dio priče krenuo je 2008. godine, a nakon toga krenula je izgradnja objekta za preradu i skladištenje voća. Za takvu investiciju tvrtka Rabo morala je potražiti podršku u bankarskom sektoru.
„U suradnji s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak (HBOR) i s jednom komercijalnom bankom napravili smo kvalitetnu financijsku konstrukciju uz pomoć koje smo izgradili objekt za skladištenje, pakiranje i preradu voća. Ostvarili smo maksimalni povrat sredstava od strane EU fondova. To je označilo jednu bitnu prekretnicu jer smo dobili mogućnost zaokruživanja cijele priče, a svojoj proizvodnji u voćnjaku dati visoku dodanu vrijednost. Finalizacijom našeg proizvoda dobili smo i mogućnost kreiranja puno kvalitetnijeg koncepta prodaje i brendiranja kako na domaćem tako i na inozemnim tržištima“, objašnjava Velicki. U HBOR-u su korisnicima koji ulažu u poljoprivredu na raspolaganju i drugi programi kreditiranja ovisno o veličini investicije s kamatnim stopama od 2% do 43% koje je moguće još dodatno sniziti ako društvo zapošljava osobe mlađe od 30 godina ili je inovativno.
Inozemna iskustva pretočili su u modernu poljoprivrednu priču. Suvremeni nasadi u Kneževim vinogradima opremljeni su najsuvremenijim sustavima navodnjavanja, zaštitom od tuče i mraza i bez cjelokupne infrastrukture proizvodnja ne bi mogla postići dobre rezultate, ističe Nikola.
Sreća za proizvodnju jabuka je i teren na kojem se uzgaja. Baranja sa svojom specifičnom mikroklimom i vrstom tla je jedinstvena lokacija za uzgoj jabuke. Zime su hladne, a Baranjci se ponose i velikim brojem sunčanih dana. Osim jabuke, u voćnjacima raste i nektarina, a tvrtka je i veliki proizvođač sadnog materijala, međutim poslovanje s jabukama moguće je tijekom cijele godine i time je najisplativije i u fokusu tvrtke. Uz kvalitetnu proizvodnju i skladištenje, jabuka je kupcima uvijek dostupna u premium kvaliteti.
Poslovni put u Hrvatskoj
Hrvatska je turistička zemlja i to je velika prilika za većinu naših poljoprivrednih proizvoda. Tako je i kod jabuke, neovisno što je turistička sezona upravo u periodu završetka prodaje prošlogodišnje i berbe nove jabuke. Prilika je to u kojoj domaća jabuka može pokazati svoju kvalitetu, stvoriti prepoznatljivost i brend te otvoriti brojne inozemne prilike našim proizvođačima.
Biti poduzetnik u ruralnim područjima iznimno je hrabar potez, a najveći problemi poduzetnika u Hrvatskoj već su dugo poznati. Uspjeh je svakako moguć, dokazuje to i ova baranjska tvrtka. Bitno je spoznati resurse s kojima je moguće raspolagati, iskoristiti mjere koje mogu unaprijediti poslovanje, pronaći u tome zadovoljstvo i držati se cilja.