Dosad najveće predstavljanje hrvatske kinematografije u inozemstvu, održava se od 26. listopada od 14. studenoga, u organizaciji Ministarstva kulture RH, Generalnog konzulata RH u New Yorku i Filmskog društva Lincoln Centra.
Program, u kojem će biti prikazano 11 filmova novije produkcije i 13 hrvatskih filmskih klasika, te 11 filmova Zagrebačke škole crtanog filma, otvorila su "Dva igrača s klupe" (2005.) Dejana Šorka i "Kako je počeo rat na mom otoku" (1996.) Vinka Brešana.
Filmove je odabrao Richard Pena, direktor programa Filmskog društva Lincoln Centra, tijekom ljetošnjeg boravka u posjetu Hrvatskom filmskom arhivu u Zagrebu.
"Kao iznimno raskrižje između Istoka i Zapada, sjevera i juga,
Hrvatska je mnogo godina bila ulazna točka na nove valove i mode u filmskom stvaralaštvu dok je bila dio bivše Jugoslavije. Danas je, duga tradicija inovacija, pomogla nastanku vibrantne, kritične kinematografije, čineči hrvatski film omiljenim ne samo kod kuće, već sve više i pred međunarodnom publikom", izjavio je Richard Pena u povodu smotre hrvatskog filma.
Organizatori su istaknuli zasluge dvostrukog hrvatskog Oscarovca, producenta Branka Lustiga, za iniciranje manifestacije, na kojoj, među ostalima, sudjeluju i doajen hrvatskog filma, redatelj Krsto Papić, te redatelji mlađe generacije Dejan Šorak i Ognjen Sviličić.
"Šorak i Sviličić predstavljaju hrabru novu generaciju filmskih
stvaralaca čiji su samokritični nazori, uravnoteženi sa sklonošću i talentom za crnu komediju, revitalizirali nacionalnu flmsku industriju koja je bila na rubu izumiranja", ocjenjuje se u najavi Filmskog društva Lincoln centra.
Suvremeno razdoblje počelo je sredinom 90-ih, kada je unatoč gospodarskim nedaćama i vladinoj cenzuri, filmski pokret koji se nazvao Mladim hrvatskim filmom okupio reprezentativno jezgro mladih redatelja, kamermana, montažera i glumaca, većinom s Filmske akademije u Zagrebu, dodaje se u najavi.
Kao prekretnica, označava se uspjeh filma "Kako je počeo rat na mom otoku" Vinka Brešana, s 300.000 gledatelja u Hrvatskoj i nizom inozemnih priznanja.
"Od tada, zahvaljujući obnovljenoj podršci za produkciju koja je stigla s okončanjem režima Franje Tuđmana, hrvatska kinematografija je procvala. Učestalo je zastupljena na međunarodnim filmskim festivalima, osvojila je nekoliko nagrada, a hrvatski Filmski festival u Puli otvorio je vrata europskoj konkurenciji", objašnjava se u napisu Lincoln centra.
Tijekom iduća tri tjedna na smotri u New Yorku bit će prikazano 11 filmova novije produkcije, uključujući i pet pobjednika Pule, kao što su "Kako je počeo rat na mom otoku", "Fine mrtve djevojke" (2005.), "Tu" (2003.), "Što je Iva snimila 21. listopada 2003." (2005) i "Sve džabe" (2006).
"Ipak, takva silna i nagla poplava talenata nije bila moguća bez snažne nacionalne tradicije", ističe se u najavi Filmskog društva Lincoln Centra.
Među hrvatskim filmskim klasicima iz 50-ih i 60-ih godina, koji će biti prikazani newyorškoj publici su i "Koncert" Branka Belana (1954.), "H-8" Nikole Tanhofera (1958.), "Rondo" Zvonimira Berkovića (1966.), "Breza" Ante Babaje (1967.) i "Predstava Hamleta u Mrduši Donjoj" (1973.).
Programom "Light Drawings", u odabiru filmskog teoretičara Mate Kukuljice, prikazat će se 11 animiranih filmova zagrebačke škole, uključujući "Samac" Vatroslava Mimice (1958.), "Don Kihot" Vlade Kristla (1961.), Oscarom nagrađeni "Surogat" Dušana Vukotića, "Znatiželju" Borivoja Dovnikovića (1966.), "Satiemaniju" Zdenka Gašparovića (1978.) i druge.