Povodom Svjetskog dana potrošača alarmantni podaci o navikama hrvatskih potrošača. Polovica ih ne zna ništa o svojim pravima prilikom internetske kupovine, a lozinke će s prijateljima i kolegama vrlo rado podijeliti. I sami smo svjedočili tome kako u samo nekoliko minuta možemo postati žrtve online prevare.
Alen Delić, stručnjak za online sigurnost objasnio je kako bi od nas mogao napraviti žrtvu online prevare. Uz pomoć posebne web stranice predstavio se kao netko drugi, te od nas zatražio novac. Isto tako, mogli smo mu dati i svoj broj bankovnog računa. Upravo zato, zbog velikih rizika, prilikom online kupovine treba biti posebno oprezan.
"Ne otvarati privitke, i ne klikati na linkove, na nekakve poveznice unutar mailova koje nas vode na neke stranice koje ne znamo koje su", rekao je Delić.
Prema podacima MUP-a, godišnje u Hrvatskoj stotinjak ljudi postane žrtva online prevare. "Građani moraju biti u svakom trenutku svjesni kome daju osobne podatke, u koju svrhu. Savjet je da se koriste sigurne lozinke, da se čitaju sitna slova", upozorava Martina Mudražija, Agencija za zaštitu osobnih podataka.
S druge strane, online kupovina ima i brojne prednosti. Ono što mnogi ne znaju jest da prilikom online kupovine ustvari imaju veća prava, nego kada kupuju u trgovini. Ako, naprimjer, kupite sako putem interneta, trgovcu ga možete vratiti u roku od dva tjedna, a ako ga recimo kupite u trgovini, trgovac ga nije dužan primiti natrag. Ipak, da ne budu na lošem glasu, većina trgovaca ispoštovat će vaše želje.
A da Hrvati jako malo znaju o svojim potrošačkim pravima govore i statistike. Polovina ih uopće ne zna koja su njihova prava pri online kupovini. Samo 40 posto Hrvata kupuje putem Interneta, što možda nije ni loše - jer svaka druga osoba nekome je rekla svoju lozinku, a tek svaki peti građanin koristi antivirusni sustav.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr