Ovo je zapravo početak početak procesa davanja autocesta u koncesije, kako je to zamislila Vlada. Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić do kraja mjeseca želi imati konzultantsku kuću koja će tražiti zainteresirane investitore, ali i modele koncesija koji bi trebali zadovoljiti i državu i koncesionara.
>> Jeste li za davanje autocesta u koncesiju?
Rezultati njihovog rada očekuju se za 6 mjeseci, a do idućeg ljeta mogli bi pasti i prvi potpisi sa zainteresiranim koncesionarima. Naravno, konzultanti neće raditi za lijepe oči, sve će to državu koštati nekoliko milijuna kuna, pa ne čudi da je oporba Vladu optužuje za nesposobnost.
'Ili znate što radite ili ne znate. Konzultanti imaju svoja mišljenja ali to ne znači da je to najbolje mišljenje za Hrvatsku', kaže Oleg Butković, predsjetnik Odbora za promet.
Konzultante treba i platiti, upozorava smijenjeni pomoćnik ministra prometa Vladimir Ferdelji. 'To neadekvatno znanje koje posjeduje naša izvršna vlast, posljedica je kadroviranje koje je, eto, na principima partijske poslušnosti, a ne stručnosti', kaže Ferdelji.
Vlada od koncesionara odmah želi namjanje 19 milijardi kuna. Zauzvrat, u idućih 30-ak godina nudi sav prihod od cestarina. U HAC-u je on u 2010. godini bio milijardu i 275 milijuna kuna, lani milijardu i 325 milijuna. U ovoj je godini do sada zarađeno gotovo pola milijarde kuna, a autocestom je prošlo više od 13 milijuna vozila. Kratkoročna dobit za proračun ovdje je na vagi s društvenom i političkom koristi.
'Tu se ustvari radi o jednom dugoročnom iznajmljivanju, koje se radi prije svega zato, jer se ne zna očito dobro upravljati tim sustavima', kaže Ferdelji.
'Autoceste su još jedina vrijednost, jedino bogatstvo koje imamo, naravno uz šume i vode. U tom smislu se protivimo jednom takvom potezu. Smatramo da je to rasprodaja državne imovine', dodaje Butković.
Ministar prometa Hajdaš Dončić obećava da koncesionar neće smjeti poskupiti cestarinu.Dosadašnji primjeri koncesija su drugačiji. Kilometar vožnje HAC naplaćuje 45 lipa, a austrijski koncesionar na zagorskoj autocesti gotovo dvostruko više, 94 lipe.
Vlada ne želi plaćati ni penale za eventualni neostvareni promet, kao što je to slučaj kod francuskog koncesionara na istarskom ipsilonu, kojem je dopušteno i neplaćanje PDV-a. Bez ustupaka pitanje je hoće li biti i zainteresiranih inozemnih koncesionara.
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na mobilnih uređaja.