Prolazak kroz crveno, odbijanje alkotestiranja, vožnja bez vozačke, kazna od 20 tisuća kuna ili 60 dana zatvora. Sve to moglo bi uskoro dočekati vozače.
Prometni stručnjak Rajko Horvat objašnjava zašto je važno shvatiti ulogu u prometu. “Ako ne prihvatimo činjenicu da smo svi sudionici i da svojim ponašanjem utječemo na tu sigurnost, onda se samo zakonom neće moći postići ta sigurnost“, kaže Horvat.
Prijedlog je i oduzimanje vozila, pri čemu se naglasak daje na recidiviste. “Zakonom je prediviđeno da nakon dva pravomoćno izrečena prekršaja vi ostajete ili bez vozila ili bez dozvole. To je praksa drugih europskih država i ona se pokazala vrlo učinkovitom. Znači, nije usmjerena da se ne ostvari, nego suprotno“, objasnio je Horvat.
Prošlu godinu obilježilo je 317 smrtnih slučajeva. Od početka godine do danas cesta je u Hrvatskoj odnijela 36 ljudskih života. Crnu statistiku sa sunčanim danima popunjavaju motociklisti.
S više od 40 tisuća kilometara godišnje na dva kotača, motociklist Igor Kukec Brmbi itekako je svjestan početka motosezone. “Hladan asfalt veliki je neprijatelj nama bajkerima jer vrijeme zagrijavanja i vrijeme postizanja karakteristika prianjanja guma je puno, puno duže. Čak je nemoguće postići u ovo vrijeme na ovim temperaturama normalne vozne karakteristike“, objasnio je Kukec Brmbi.
Velika je zamka i u kamenju ostalom od zime, padovi su u takvim situacijama neizbježni. No ostale situacije u prometu mogu se ublažiti prije nego što krenete voziti cestom, vježbanjem na poligonu.
Željko Marinović iz Udurge MotoGymkhana objasnio je kako. “Čisto odete na poligon autoškole i napravite nekoliko osmica, vratit će se osjećaj ravnoteže i ponovno će se vratiti taj osjećaj. Naravno, tu vještinu treba vježbati konstantno“, zaključio je Marinović.
Jednako konstantno kao i tolerantnost svih sudionika u prometu.
Najveća opasnost za promet?
Josipa Mataiju iz policije pitali smo za nadolazeće izmjene zakona i pojavu motociklista u prometu.
Kada bi nove izmjene zakona mogle ugledati svjetlo dana?
Teško je to procijeniti u ovom trenutku. Evo, sad je završilo javno savjetovanje. Dobili smo određen broj komentara, njih ćemo obraditi, nakon toga prijedlog zakona ide na mišljenje tijela. Poslije toga procedura Vlade pa u Sabor, ali što se nas tiče, željeli bismo da to bude što prije. Nadamo se prije ljeta.
Mislite li da će te izmjene promijeniti sliku prometa, odnosno smanjiti stradavanja?
Pa svakako mislimo, zato smo ih i predložili. Dakle, ove izmjene zakona usmjerene su na one najteže prometne prekršaje, odnosno vozače koji rade te prometne prekršaje i koji zbog tih prekršaja rade teške prometne nesreće.
Naglasak izmjena ipak će biti na recidivistima, hoće li to pomoći?
Većina tih kazni koja je predviđena, i novčanih, i zaštitnih mjera, i prekršajnih bodova odnosno oduzimanja vozila, odnosi se na one najteže prekršaje. To su vožnja pod velikom koncentracijom alkohola, vožnja pod utjecajem droga, vožnja u naselju preko 50 km/h, odbijanje alkotestiranja, namjeran prolazak kroz crveno. Dakle, stvarno oni najteži prekršaji, tako da vozači, normalni vozači koji voze onako kako treba neće ni osjetiti ove izmjene.
Lijepo je vrijeme, sve je više motociklista na prometnicama. Što poručiti njima, ali i ostalim sudionicima u prometu?
Protekli vikend s lijepim vremenom pojavili su se i motociklisti i mopedisti na prometnicama, i to je upravo sada najgori trenutak dok se jedni vozači ne naviknu na druge. Svakako preporučujem motoristima da voze normalnom brzinom, da imaju registriran i osiguran motocikl, odnosno da bude tehnički ispravan. Da koriste kacigu, da ne voze slalom vožnje, da se ne voze između prometnih traka, a ostalim vozačima da ipak sada malo pripaze, pogotovo kod uključivanja u promet i kod prednosti prolaska jer se tu najčešće znaju događati u prvim danima vožnje motocikala najteže nesreće.
Rekli ste jedan zanimljiv podatak - nisu više problematični mladi motociklisti, već oni nešto zreliji?
Da, stvarno nam posljednjih godina sve veći problem postaju zreliji vozači. Lani je od 59 % ukupno stradalih, osmero su bili vozači do 24. godine, znači mladi vozači, a 16 vozača je bilo preko 50 godina, odnosno vozači preko 40 godina gotovo 50 % smrtno stradalih. Posebno upozorenje upućujem tim vozačima jer mislim da nije isto voziti automobil na četri kotača i voziti na dva kotača.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr