Stupanjem na snagu tog akta prestaje važiti Pravilnik o načinu praćenja i ocjenjivanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi iz 1995. Polazna pretpostavka izradbe novog pravilnika bila je da su upravo učitelji i nastavnici koji rade u nastavi stručno najosposobljeniji za planiranje, donošenje kriterija i izbor metoda te provedbu i nadzor ocjenjivanja učenika.
Novi Pravilnik prati strateška načela odgoja i obrazovanja postavljena nedavno donesenim Nacionalnim okvirnim kurikulumom. Njme se tako predviđa da učitelji i nastavnici izrade postupke i elemente praćenja i ocjenjivanja učeničkih postignuća za pojedine predmete i nastavne sadržaje međusobno usklađuju na svim razinama, počevši od školskih aktiva, preko županijskih aktiva, pa do nacionalne razine.
Cilje: Smanjenje odlikaša
Takvo usklađivanje omogućit će jasnu usporedivost ocjena učenika na svim razinama, što će primjerice izravno doprinijeti i smanjenju inflacije odlikaša u osnovnim školama. Pri tom je propisano da svi kriteriji i elementi ocjenjivanja moraju biti javno priopćeni učenicima početkom školske godine, kako bi znali što se točno od njih očekuje u pogledu znanja iz pojedinih predmeta ili nastavnih sadržaja.
Roditelji će izravno moći utjecati na sustav ocjenjivanja Pravilnikom se jasnije uređuju prava i obveze roditelja. Razrednici više nisu dužni posebno pismeno obavještavati roditelje koji ne dolaze na roditeljske sastanke ili informacije o mogućem lošem uspjehu njihove djece. Ukida se mogućnost zahtjeva roditelja za preispitivanjem zaključne ocjene iz pojedinog predmeta, kao i skupnog prigovora roditelja učenika nekog razreda na sustav ocjenjivanja pojedinog nastavnika.
S druge strane, kako bi se roditeljima dala mogućnost izravnog utjecaja na poboljšanje sustava ocjenjivanja u školi ili uklanjanje mogućih nedostataka, dana im je mogućnost upućivanja pismenih i usmenih predstavka ravnatelju ili vijeću roditelja škole. Uz to, roditeljima se posredstvom razrednika nudi i mogućnost izravnog razgovora s pojedinim predmetnim nastavnicima.
Pravilnik donosi i novost u svezi ocjene iz vladanja te o njoj zajednički odlučuju razrednik i čitavo razredno vijeće. Time se uklanja mogućnost neopravdanog nagrađivanja ili kažnjavanja bilo kojeg učenika od strane nastavnika.
>> Za 560 tisuća učenika u ponedjeljak počinje škola
U pogledu pismenih ispita, novost je da o ponavljanju pismenog ispita samostalno odlučuje nastavnik, te se ukida odredba po kojoj se ispit automatski ponavlja ako više od 50 posto učenika dobije nedovoljnu ocjenu. Ispitivanje učenika ograničeno je na jedan pismeni ispit u danu, odnosno najviše četiri u istom tjednu, a kako bi se učenici na vrijeme mogli pripremiti za svaki od ispita. Nastavničko vijeće škole na početku godine dužno je donijeti okvirni vremenik pisanih provjera. Pravilnik uređuje i zasebna pravila ocjenjivanja učenika s teškoćama, navodi se u priopćenju.(Hina)