Izgradio se cijeli niz pravaca, ali i kako se gradilo, tako su se sklapali i aneksi ugovora koji su na kraju dosegnuli iznos od 2.323.183.391,02. Model je, čini se, bio uhodan. Država s izvođačima sklopi 944 ugovora. No odmah kako kreću radovi, pišu se dodatni ugovori ili aneksi i tako je ispisano i ugovoreno više od 2 milijarde kuna poslova. Ispada da je svaki četvrti ugovor pisan nakon što su radovi počeli i tako smo došli do više od 2 milijarde kuna koje spadaju u 'sivu zonu' građenja.
A ŠTO SMO GRADILI
Na autocesti Zagreb – Goričan, ukupne duljine 97 km, obuhvaćene su dionice Breznički Hum – Novi Marof
duljine 10 km i Novi Marof – Varaždin duljine 14 km.
Na autocesti Zagreb – Lipovac ukupne duljine 265 km obuhvaćene su dionice Županja – Spačva – Lipovac duljine 30 km i ČCP Zagreb Istok i rekonstrukcija i dogradnja čvora Ivanja Reka.
Na autocesti Zagreb – Macelj ukupne duljine 61 km obuhvaćena je izgradnja i opremanje platoa graničnog prijelaza Macelj i spojne ceste od granice koncesije do GP Macelj te radovi na preostalim dionicama koji su bili u obvezi HAC-a (npr. rušenje objekata, putevi, TS Bobovje i sl.).
Na autocesti Bregana – Jankomir ukupne duljine 42 km obuhvaćeni su samo ugovori sklopljeni u Hrvatskim autocestama bez ugovora o građenju na dijelu Jankomir – Ivanja Reka i Bregana – Jankomir.
NAJVIŠE ISPLAĆENOG NOVCA NA JUŽNIM DIONICAMA
Kada se pogleda malo bolje i analizira, ispada da je 2/3 aneksa u dodatnim radovima isplaćeno na južnim dionicama autocesta i to Bosiljevo - Sveti Rok, Sv. Rok – Dugopolje i Dugopolje - Ploče.
Bosljevo - Sveti Rok, vidljivo je iz ove analize, koji posjeduje DORH, ima proboj u nadzoru ili naknadnim ugovorima koji su se uvećali za 35.753.729 kuna. A problem s nadzorom bio je i na drugoj dionici od Svetog Roka do Dugopolja i on je narastao na 32.634.104 kuna. Ni dionica Dugopolje - Ploče nije zaostajala u nadzoru i povećanju troškova i to za 34.916,908 kuna.
NADZOR VEĆI ZA 104 MILIJUNA KUNA
Nadzor je zapravo 'siva zona', ne znači da je 104 milijuna kuna nestalo. Ali ostaje pitanje kako se to radi i provodi projektiranje. Pod oznakom 'nadzor' može se mnogo toga prikriti, ali i ono najteže dokazati da je tu bilo nekih zlouporaba ili izvlačenja novca.
>> Hajdaš Dončić kreće u potragu za koncesionarima autocesta
GRAĐENJE NAKNADNO 'EKSPLODIRALO'
No na ugovorene poslove na južnim dionicama dogodila se 'eksplozija' aneksa i, naravno, uvećanih troškova i to za 1,804,272.300 kuna. Rekorder je dionica Sveti Rok – Dugopolje, gdje su dodatni računi narasli na 831 milijun kuna, a i najjužnija dionica Dugopolje - Ploče narasla je na 673 milijuna kuna.
CESTE POSKUPJELE I 20 POSTO
I kada se podvuče crta, za 20 posto je skuplja dionica autoceste Sveti Rok – Dugopolje, a za 10 posto dionica Dugopolje - Ploče. No priča o više od 2 milijarde kuna dodatnih troškova ne znači da je sve to izvučen novac. Ali da se gradilo na krajnje nestransparentan, pa čak i neprofesionalan način, više je nego jasno. Ostaje pitanje kako su projektanti mogli za 20 posto pogriješiti kada se radi o cesti Sveti Rok - Dugopolje. Pogreške su moguće, ali baš tako velike? U pitanju su milijarde, a ne milijuni kuna.
KOLIKO VAS STOJI KILOMETAR PREMA JUGU?
Kilometar autoceste Bosljevo - Sveti Rok stajao je 65.667.479 kuna. Kilometar autoceste Sveti Rok –Dugopolje je stajao 36.848.415 kuna. No na kraju pravi rekorder po kilometru u cijeni je dionica Dugopolje - Ploče s 82.093.691 kuna.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook