Obveza povećanja plaća državnim i javnim službenicima "teška" je milijardu i osamsto milijuna kuna. Milijarde su teške i obveze oko Hrvatskih autocesta. A u oba slučaja dogovor će vlada trebati tražiti i sa sindikatima.
Samo za plaće u državnom i javnom sektoru Vlada bi trebala izdvojiti 1.8 milijardi kuna više no lani. Rast BDP-a od dva posto u dva uzastopna kvartala automatski je aktivirao sporazum o povećanju plaća koji su tadašnja Vlada i Sindikati potpisali još 2009. godine. Prve veće plaće trebale su biti isplaćene još u siječnju, no nisu.
'Ljudi razumiju okolnosti i čekaju da se formira Vlada. Za sada nemamo nikakvih pritisaka. Ali za sada', rekao je Vilim Ribić iz Nezavisnog sindikata znanosti i visokog obrazvanja.
Ministar gospodarstva na odlasku smatra da bi oni koji su spremni preuzeti vlast trebali biti spremni preuzeti i odgovornost. 'Tako da prepustimo lijepo da gospodin mandatar sa kolegom Karamarkom i Božom Petrovom sjedne sa sindikalcima i to lijepo ispregovaraju. Ono što smo im mi donijeli. Kažu donijeli smo im problem jer sad trebaju povećati plaće. Znate zašto smo im donijeli problem? Jer smo im donijeli gospodarski rast', smatra ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak.
Da trebaju sjesti i razgovarati smatraju i sindikati. Razgovarali bi oni i o odgodi sporazuma, samo kad bi, kažu, imali s kime. 'Mi smo spremni razmotrit sve opcije. Nama se nitko ne javlja. Mandatar razgovara sa svima a nije se sjetio da razgovara sa sindikatima. Valjda zato jer dolazi iz svijeta iz kojeg dolazi', dodaje Ribić.
Tomislav Karamarko: Zadovoljit ćemo stranački interes i pronaći najbolje ljude
Za svoj sektor strahuje i cestarski sindikat. Veliki problem vraćanja kredita za autoceste, svjesni su, neće nestati, a sadašnje je stanje neodrživo. Prijedlog za novu Vladu imaju. 'Mi ovaj problem možemo riješiti refinanciranjem i ono što će svakako biti potrebno vratiti onih 40 ili već koliko treba iz goriva još nekih 7 do 10 godina dok prihodi iz cestarina ne budu takvi da mogu otplaćivat kompletno dug autocesta', rekao je Mijat Stanić, Nezavisni cestarski sindikat.
Nova Vlada za rješavanje tog problema ima ipak malo više vremena jer je sadašnja kreditom IBRD-a refinancirala obveze HAC-a za ovu godinu.
'No međutim, isto tako obvezuje HAC da nađu model održivosti. Ja još uvijek kažem da je model monetizacije, odnosno model IPO-a rješava hrvatski javni dug i rješava deficit', rekao je Siniša Hajdaš Dončić, ministar pomorstva, prometa i infrastrkture
Iz HDZ-a su cijelo vrijeme bili protiv monetizacije no Vrdoljak smatra kako će nova Vlada morati ostati na tragu rješenje koje je ponudila dosadašnja. 'Naš model je bio jasan. To je najjeftinije i najbolje. Po meni ga mogu malo dotjerat ako imaju nekih novih ideja, vjerojatno imaju. I završit će na istom', dodaje Vrdoljak.
I cestarski sindikati očekuju razgovor, no odlučni su u jednom.
'Autoceste moraju ostati u rukama RH i to je sigurno linija ispod koje mi nismo spremni ići, tu ćemo se ako bude trebalo i dalje nastaviti boriti na ulicama, sa možda nekim novim referendumima', dodaje Stanić.
Mnogo želja i zahtjeva, malo vremena, novca i manevarskog prostora. Sindikate i novu Vladu čekaju dugi pregovori.