E-nasilje: Iskustva i stavovi

Na Facebooku zlostavljano 40 posto učenika

Slika nije dostupna
Među učenicima koji mjesečno dožive dva, tri ili više puta neki oblik elektroničkog nasilja, 40 posto njih to doživi putem Facebooka ili neke druge specijalizirane stranice za druženje, pokazalo je istraživanje UNICEF-a.

30 posto učenika to doživi putem SMS poruka, pokazalo je danas predstavljeno UNICEF-ovo istraživanje 'Iskustva i stavovi djece, roditelja i učitelja prema elektroničkim medijima'. U istraživanju je sudjelovalo više od osam tisuća učenika i njihovih roditelja te 800 učitelja iz 23 hrvatske osnovne škole.

Kada je riječ o spolu, istraživanje je pokazalo kako se učestalost pojedinih oblika elektroničkog nasilja koje trpe djevojčice ne razlikuje statistički značajno od onog koje trpe dječaci. Nekom vidu elektroničkog zlostavljanja bilo je opetovano izloženo pet posto djece, sporadično iskustvo imalo je njih 29 posto, dok 66 posto njih, kako tvrde, nikad nisu bili izloženi e-nasilju.



Ti su podaci, kako je ocijenila jedna od autorica istraživanja Jasenka Pregrad, u visokoj korelaciji s doživljenim neelektroničkim nasiljem, što govori u prilog tvrdnji da je e-nasilje samo još jedan vid ukupnog vršnjačkog nasilja te da ga treba prevenitrati zajedno sa svim drugim vrstama nasilja, jer su mu uzroci isti.

Rezultati istraživanja pokazuju da učenici prednjače u svakodnevnom korištenju internetom, a slijede ih učitelji, dok su roditelji puno rjeđe na internetu. Čak 96 posto učenika ima mobitel i računalo, a 84 posto njih ima pristup internetu. I učitelji i roditelji imaju podjednake stavove o dječjem korištenju interneta te su spremniji vidjeti opasnosti koje vrebaju na internetu, od koristi koje pruža internet, rekla je Pregrad.

Prijavljivanje nasilja tek na 7. mjestu reakcija

Kada je riječ o djeci koja trpe e-nasilje i zlostavljanje, ona imaju mnogostruke stresne reakcije među kojima su i poteškoće sa snom, prehranom, glavoboljom, bolovima u trbuhu i druge.

Kada je riječ o stretegiji nošenja sa situacijom nasilja zanimljivo je da je povjeravanje učiteljima tek na sedmom mjestu mogućih reakcija i to iza prijavljivanja mrežnom administratoru ili policiji. Taj rezultat, kako je rečeno, odskače od rezultata kada je u pitanju neelektroničko nasilje i govori u prilog tome da djeca ne doživljavaju učitelje zainteresiranima za njihov 'život na internetu', kao ni učinkovitim zaštitnikom na tom području.

Uključenost roditelja, prema rezultatima istraživanja, opada s povećanjem starosne dobi djeteta, a tek nešto manje od dva posto roditelja smatra da da prevencija elektroničkog nasilja ne bi trebao biti dio školske brige. UNICEF-ovo istraživanje provedeno je u sklopu kampanje 'Prekini lanac' s ciljem sprječavanja elektroničkog nasilja, a uz potporu Hrvatskog Telekoma. (Hina)

Povezane teme