"Sud u konkretnom predmetu utvrđuje i odlučuje je li vještačenje zakonito ili nezakonito, opravdano ili neopravdano, je li trošak opravdan. Tako da u ovom trenutku mi imamo špekulacije u javnosti o tome, a zapravo je sud taj koji treba dati konačnu odluku o tom vještačenju", izjavio je ministar pravosuđa Ivan Malenica uoči završne konferencije projekta "Upravljanje zemljišnim knjigama".
Novinare je, naime, zanimalo smatra li spornim što je na nalog DORH-a iz državnog proračuna 11 milijuna kuna isplaćeno poljskoj tvrtki KPMG za izradu knjigovodstvenog i revizorskog vještačenja u tadašnjem Agrokoru.
Malenica je odgovorio kako je to prije svega pitanje za DORH kao stranci u postupku, koja je zapravo i tražila vještačenje, dok Ministarstvo pravosuđa i uprave nije sudjelovalo u tom postupku, već je na traženje DORH-a osiguralo sredstva.
Kao ministru pravosuđa, dodao je, teško mu je i neprimjereno komentirati vještačenje, jer je to isključivo na sudu koji sudi u konkretnom predmetu te je na njemu utvrđivanje svih detalja i analiza vještačenja i sve što uz njega ide, odnosno tko je vještačio, na koji način i temeljem čega.
Ta su se pitanja pojavila nakon što su objavljeni dokumenata iz DORH-a iz kojih nedvosmisleno proizlazi da su čelni ljudi tužiteljstva za potrebe podizanja optužnice protiv Ivice Todorića protupravno potrošili 11 milijuna kuna proračunskog novca.
Upis u zemljišne knjige elektroničkim putem
Završen je proces digitalizacije postupka vođenja zemljišnih knjiga, što znači da će građani i poduzetnici prijedloge za upis u zemljišnu knjigu podnositi elektroničkim putem, rekao jeMalenica, istaknuvši lakšu dostupnost podataka.
"Građani i poduzetnici od sada će svoje prijedloge za upis u zemljišne knjige moći podnijeti elektroničkim putem, preko javnih bilježnika i odvjetnika, zahvaljujući čemu će upis postati brži učinkovitiji i povoljniji jer su javno bilježničke tarife niže", naglasio je.
Izmjene Zakona o zemljišnim knjigama u posljednje četiri godine išle su u smjeru digitalizacije postupka, a posljednje izmjene usvojene u listopadu ubrzat će postupke obnove zemljišnih knjiga, osigurati njihovu ažurnost te povećati broj katastarskih čestica u bazi zemljišnih podataka, dodao je resorni ministar.
Od 10. siječnja iduće godine neće biti moguće podnijeti prijedlog za upis u knjige poštom ili na gruntovnici, rekla je ravnateljica Uprave za građansko, trgovačko i upravno pravo Ministarstva pravosuđa i uprave Mirela Fučkar.
Osim digitalnih zemljišnih knjiga, rezultat ovog projekta je i mobilna aplikacija 'Moje nekretnine', koja omogućuje nove funkcionalnosti koje su dostupne u sustavu e-Građani.
"Putem nje će građani dobivati obavijesti o svemu što se događa sa nekretninama čiji su vlasnici, bez obzira da li su oni podnijeli zahtjev ili je neko drugi, a tiče se njihove nekretnine”, rekla je Fučkar.
Projekt je realiziran u suradnji s Državnom geodetskom upravom. Zamjenik ravnatelja Antonio Šustić poručio je Hrvatska godinama suočena s velikim izazovima kada se radi o usklađivanju podataka zemljišnih knjiga.
"Za veliki broji nekretnina imamo različite podatke, povijesno naslijeđe jedan je od glavnih razloga. Pouzdani zemljišni podaci pridonose vladavini prava i pretpostavka su za pokretanje investicija i kapitalnih infrastrukturnih projekata”, istaknuo je Šustić.