Oni su vodeći

Mala zemlja koja može puno ostvariti: Tvrtke koje su krenule u preuzimanje regije

Slika nije dostupna
Danas HEP, jučer Podravka, prije toga Agrokor i Atlantic. Primjeri su to domaćih tvrtki koje se šire u Hrvatskoj, ali i regiji. Podravka je preuzimanjem slovenskog Žita nakon 20 godina ostvarila veliku akviziciju.

Kupovinom većinskog udjela u slovenskom pekarskom divu Žitu za 33 milijuna eura, osnažena Podravka kreće u bitku za tržišni kolač s velikim europskim igračima.

Kad cijene goriva rastu tada vrlo brzo rastu i cijene ostalih proizvoda

"Svaka ovakva akvizicija stvara pretpostavku da hrvatsko gospodarstvo uspije ne samo u hrvatskoj ili u regiji već da bude kompetitivno i na europskom tržištu ili nekom drugom tržištu", rekao je predsjednik Uprave Podravke, Zvonimir Mršić.

U kupovinu, uglavnom u Sloveniju, ali i drugdje u regiji, odlazile su i druge hrvatske tvrtke. Agrokor Ivice Todorića preuzimanjem Mercatora stvorio je regionalni koncern koji zapošljava više od 62 tisuće ljudi. I Atlantic grupa Emila Tedeschija osnažena je još 2010. preuzimanjem slovenske Droge Kolinske.

"Hrvatska je mala zemlja, malo tržište. Mi smo sada integrirani u EU i trebamo promatrati regionalni kontekst, ne samo u smislu područja bivše Jugoslavije nego puno i šire. Zašto regija ne bi bila i Bavarska, sjeverna italija, Mađarska", rekao je Emil Tedeschi, predsjednik Uprave Atlantic Grupe.

Pitali smo stručnjake: Hoćemo li u Hrvatskoj, jednoj od najsiromašnijih zemalja EU - jesti najskuplji kruh?

Ojačane spajanjima i preuzimanjima, regionalne tvrtke postaju konkurentnije u odnosu na velike europske i svjetske igrače i na domaćem tržištu, ističe profesor Luka Brkić.

"Ako ste dovoljno kompetitivni na jednom tako zahtjevnom tržištu kao što je tržište Europske Unije onda vam je puno lakše igrati utakmicu i puno lakše dakle zauzeti svoj dio kolača na tržištu čija su očekivanja, čija je razina kompetitivnosti bitno niža u odnosu na ovo", kazao je Luka Brkić, ekonomski analitičar.

Osim dioničara regionalnih kompanija, korist će imati i cijelo gospodarstvo.

"Nema rasta malog i srednjeg poduzetništva bez velikih kompanija i samo u sinergiji ta dva segmenta možemo govoriti o rastu cijeloga gospodarstva", smatra Tedeschi.

U Podravki vjeruju da zajedno sa slovenskim Žitom mogu s dna povući cijelu regionalnu industriju hrane.

"To se jako uklapa u našu strategiju koju imamo u Adrija regiji, a to je da sudjelujemo u konsolidaciji prehrambene industrije u ovoj regiji", rekao je Mršić.

A onda će i cijela regija lakše u utrku s ostatkom svijeta.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook