KOLIKO PROPUSTA

Kupio tunu na sniženju i šokirao se kad je shvatio što su napravili: "Netko je namjerno..."

U ponedjeljak, 18. srpnja, Frano Pecek u zagrebačkoj prodavaonici jednog trgovačkog lanca kupio je Rio Mare Leggero tunu, pakiranje od tri komada, koja je bila na sniženju i pred istekom roka trajanja.

Umjesto da uživa u slasnim zalogajima tune, za Franu Peceka ova se kupnja pretvorila u pravu dramu.

Na pakiranje tune u jednoj je zagrebačkoj prodavaonici velikog trgovačkog lanca stavljena naljepnica da je proizvod pred istekom roka uporabe, a na konzervi je pisalo da je krajnji rok uporabe 31. 7. 2022. godine.

"Nakon što sam otvorio pakiranje, primijetio sam da na konzervi tune piše rok trajanja 31. 12. 2021., a ne onako kako je navedeno na naljepnici koju su stavili u prodavaonici", ispričao je za DNEVNIK.hr Pecek, dodajući da je ponukan ovom razlikom u datumu odlijepio naljepnicu kako bi provjerio izvorni datum isteka.

Potrgan omot s datumom

"Kada sam je odlijepio, ispod je bio pokidan omot s datumom, odnosno ostavljen je samo 31. kao početni dan kako bi se poklopio s danom datuma koji je napisala prodavaonica. Iako je dio LOT-a pokidan, može se vidjeti dio znamenki te se one poklapaju s onima otisnutima na konzervi", ispričao je čitatelj, koji je zgrožen ovakvih ponašanjem djelatnika trgovačkog lanca. 

Naglasio je da se jasno vidi da se ne radi o slučajnoj pogrešci, već je netko svjesno i s namjerom otkinuo izvorni datum isteka i nalijepio novi, izmišljeni datum.

Pecek naglašava kako ovim putem želi upozoriti sve potrošače na oprez, kao i javno pozvati odgovorne na odgovornost.

 

Proizvodu istekao rok

Kako Pecek naglašava, i u ovom slučaju naljepnica je bila nalijepljena preko izvornog datuma roka uporabe. Nakon svega on je kontaktirao Rio Mare kako bi se uvjerio da je na limenci ispravan datum isteka.

 

"Potvrdili su da se radi o proizvodu kojemu je istekao rok trajanja te su sugerirali da ga ne konzumiram i ponudili su poslati zamjenski proizvod", rekao je Pecek, koji je u utorak poslao prijavu Državnom inspektoratu, kojem smo i mi poslali upit.

Inspekcija tvrdi: Sve smo provjerili

"Hrana koja se stavlja na tržište mora biti označena rokom trajanja što može biti navedeno na dva načina: 'Upotrijebiti do' i 'Najbolje upotrijebiti do' (datum minimalne trajnosti), sukladno članku 9. Uredbe (EU) br. 1169/2011 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2011. o informiranju potrošača o hrani.

Hrana koja je je lako kvarljiva označava se s navodom "Upotrijebiti do" i ne smije se stavljati na tržište nakon isteka navedenog roka jer može predstavljati opasnost za zdravlje ljudi, odnosno nakon datuma "Upotrijebiti do", hrana se smatra neprikladnom za prehranu ljudi u smislu članka 10. stavka 3. Zakona o hrani", poručili su iz Državnog inspektorata. 

Ističu kako se hrana koja je označena navodom "Najbolje upotrijebiti do" može i nakon navedenog roka nalaziti na tržištu jer je još određeno vrijeme sigurna za konzumaciju, pod uvjetom da je čuvana prema uputama navedenim na pakiranju i da pakiranje koje dolazi u neposredan dodir s hranom nije otvarano i/ili oštećeno.

"Subjekt koji hranu stavlja na tržište odgovoran je za njezinu sigurnost. Ukoliko postoji sumnja da hrana nije sigurna za konzumaciju, ne smije se stavljati na tržište", objašnjavaju iz Državnog inspektorata, dodajući da uvjeti na koji se način takva hrana može ili mora prodavati u smislu akcijskih cijena ili slično nisu uređeni propisima iz nadležnosti sanitarne inspekcije, odnosno uvjete i način prodaje utvrđuje subjekt u poslovanju s hranom dok god je hrana sigurna za potrošača.

"Prema članku 13. stavak 1. Uredbe 1169/2011 obvezne informacije o hrani (kao što je rok trajanja) moraju biti označene na vidljivom mjestu tako da budu lako uočljive, jasno čitljive i, prema potrebi, neizbrisive. Ni u kojem slučaju te informacije ne smiju biti skrivene, prekrivene ili prekinute drugim pisanim ili slikovnim prikazima, ili drugim materijalom", istaknuli su. 

Tvrde da sanitarna inspekcija Državnog inspektorata slijedom zaprimljene prijave obavila je inspekcijski nadzor.

"U predmetnom objektu nije zatečena hrana isteklog roka trajanja, niti su uočena nepravilna deklariranja od strane subjekta u poslovanju s hranom, a vezano za proizvode iz prijave", poručio je Državni inspektorat.

Trgovački lanac: Došlo do pogreške zaposlenice prodavaonice

O cijelom slučaju upitali smo i trgovački lanac u čijoj je prodavaonici tuna kupljena.

"Odmah nakon što smo od medija zaprimili informaciju o navedenom slučaju, detaljno smo provjerili o čemu se radi te smo utvrdili da je došlo do pogreške zaposlenice prodavaonice te ćemo njezino postupanje dalje tretirati sukladno internim procedurama.

Napominjemo kako kroz naš sustav upravljanja sigurnošću hrane nije dozvoljeno preljepljivanje naljepnica preko roka trajanja, kao ni stavljanje na policu proizvode čiji je rok trajanja prošao, te izuzetnu pažnju posvećujemo tome da naše kupce ne izlažemo riziku konzumacije zdravstveno neispravnog proizvoda. Artiklima iz kategorije pakirane hrane snižavamo cijenu 20 dana prije isteka roka trajanja, a informaciju da određenim proizvodima istječe rok pratimo kroz sustav te nakon toga zaposlenici provjeravaju imamo li te proizvode i dalje na zalihi i označavaju ih", navode u odgovoru. 

Također su naglasili da prilikom ocjenjivanja prodavaonice i kontrole otpisa koje provode nekoliko puta mjesečno, njihova interna kontrola obraća dodatnu pozornost na označavanje proizvoda na posebnim akcijama.

Također, proizvode na policama kontroliraju državni inspektorat i neovisna certifikacijska kuća prema zahtjevima standarda ISO 22000 upravljanje sigurnošću hrane, poručili su.

Naglasili su je da dio njihova svakodnevnog posla usluga koja kupcima jamči svježinu njihovih proizvoda i ispravnu cijenu, a ako kupac primijeti bilo kakav proizvod koji ne odgovara onome što je prikazano na cijeni ili zbog nekog razloga nije one kvalitete koje treba biti, rado će zamijeniti artikl ili vratiti novac.

"Svaki ovakav prigovor ili komentar cijenimo, jer nam pomaže da se dodatno poboljšamo tamo gdje ima prostora i pružimo najbolju uslugu. Ovim putem ispričavamo se kupcu radi neugodnosti koje je doživio prilikom kupnje proizvoda iz naše prodavaonice te ga pozivamo, kao i sve naše kupce, da nam se izravno obrati kako bismo u međusobnoj suradnji otklonili eventualne nesporazume", poručili su iz trgovačkog lanca.