Istodobnim zajedničkim rezanjem vrpce premijeri Crne Gore, Hrvatske i Srbije, Milo Đukanović, Jadranka Kosor i Mirko Cvetković označili su u selu Gornje Mrke, u brdima iznad Podgorice, početak izgradnje autoceste, koja je povjerena hrvatskom konzorciju 'Konstruktor'. Ocijenivši kako današnje otvaranje autoceste predstavlja 'pravu i istinsku europsku pobjedu novog modela suradnje na ovim prostorima', hrvatska premijerka čestitala je narodu Crne Gore i premijeru Milu Đukanoviću 'ulazak u novo razdoblje integracije u europsku mrežu suvremenih prometnica'. 'Početak radova na cesti Bar-Boljare označava početak radova na jednoj novoj dionici na putu ka integraciji u europske i euroatlanske strukture mira i napretka, koji je otvoren za sve zemlje jugoistočne Europe', kazala je Kosor i obećala 'punu i bezrezervnu potporu Republike Hrvatske'.
Hrvatska premijerka istaknula je da je Hrvatska, kao članica NATO-a i buduća članica EU, najveći zagovornik ostvarivanja euroatlanske perspektive, a time i novog modela suradnje, dijaloga i razvoja u ovom dijelu Europe. Pritom ne treba zanemariti sve poteškoće s kojima smo se susreli na ovim prostorima i ne zatvarati oči pred tim činjenicama, ali isto tako ni skrenuti pogled s perspektive izgradnje europske budućnosti, jer upravo takav model daje najbolji odgovor na pitanja koja su ostala otvorena, kao i na nove izazove s kojima se zajedno suočavamo, istaknula je predsjednica hrvatske vlade. Ona je dodala kako izgradnja takvog europskog puta nije jednostavna zadaća te da su potrebni 'novi mostovi razumijevanja i tolerancije u ostvarivanju euroatlanske perspektive' i novi napori u izgradnji političke, sigurnosne i gospodarske arhitekture europskog jugoistoka.
Hrvatska premijerka kazala je kako hrvatski ulazak u NATO shvaća kao otvaranje novih mogućnosti i svim hrvatskim susjedima koji žele zajedno s njegovim članicama dijeliti vrijednosti slobode, demokracije, ljudskih i manjinskih prava, vladavine prava, socijalnog i gospodarskog napretka, posebice istaknuvši značajan napredak koji je Crna Gora ostvarila u tom pravcu. Govoreći o Bosni i Hercegovini, Kosor je izrazila uvjerenost da ta zemlja može na odgovarajući način, kao funkcionalna država triju ravnopravnih i konstitutivnih naroda, ispuniti sve uvjete i standarde za otvaranje procesa pridruživanja euroatlanskim institucijama. Politika otvorenih vrata mora se, po njezinim riječima, primijeniti i na Srbiju i na sve zemlje jugoistočne Europe koje su spremne ispuniti potrebne standarde. U tom kontekstu deblokada hrvatskih pristupnih pregovora s EU, na temelju dogovora sa slovenskim premijerom Borutom Pahorom, predstavlja pobjedničku situaciju ne samo za Hrvatsku, Sloveniju i EU, već i za sve zemlje jugoistočne Europe, ocijenila je Kosor. Dodala je da to pokazuje da je i na ovim prostorima moguće primijeniti novu paradigmu pobjede koja ne znači poniženje, već uvažavanje drugih i koja se traži putem dogovora, a ne nametanjem stajališta.
Istaknuvši kako svečanim otvaranjem autoceste 'slavimo pravu i istinsku europsku pobjedu novog modela suradnje na ovim prostorima' hrvatska premijerka kazala je da je njezina izgradnja velik uspjeh Crne Gore u izgradnji moderne infrastrukture i da se takvim radovima može učinkovito odgovoriti na izazove svjetske financijske i gospodarske krize. Dodala je da je to uspjeh i za Srbiju u njezinu boljem prometnom povezivanju modernom autocestom na pravcu koji će biti jednim od najznačajnijih europskih koridora. Hrvatska premijerka posebice je istaknula da je riječ i o velikom uspjehu hrvatskih tvrtki koje su još jednom pokazale da su konkurentne i u zahtjevnim uvjetima međunarodnih natječaja. Srpski premijer Mirko Cvetković rekao je kako će ova autocesta zapravo ići od Bara do Beograda, aludirajući na odluku srbijanske vlade da je produži od Boljara do Beograda i poveže je s Koridorom 10. Cvetković je također kazao da ovakvi projekti na najbolji način pridonose gospodarskom razvoju regije u cjelini te miru i sigurnosti.
Crnogorski premijer Milo Đukanović je naglasio da ova autocesta, s Jadransko-jonskom autocestom koju će također graditi, Crnu Goru povezuje s cijelom Europom. Preko Hrvatske, koja će do Debelog Brijega dovesti Jadransko-jonsku autocestu povezat će se sa zapadnom Europom, preko Albanije i Makedonije s Grčkom i istočnom Europom, a preko Srbije sa središnjim dijelom našeg kontigenta. Đukanović je zahvalio hrvatskim graditeljima što su se prihvatili ozbiljne zadaće, čime, kako je rekao, dokazuju da i u ovoj regiji ima tvrtki koje mogu izvesti i najsloženije pothvate. Crnogorska vlada i konzorcij 'Konstruktor', koji čine Konstruktor inženjering, Institut građevinarstva Hrvatske i Tehnika, uložili su po 25 milijuna eura za početak pripremnih radova, a ugovor o koncesiji potpisali su u lipnju. Potpisnici ugovora očekuju da će 169 kilomatara duga autocesta, a koja će imati 92 mosta i 43 tunela, biti završena u idućih sedam do osam godina. Prema potpisanom ugovoru između 'Konstruktora' i crnogorske vlade, izgradnja cijele autoceste procijenjena je na 2,77 milijarda eura, u čemu će Crna Gora sudjelovati s 1,74 milijarde eura.
Kako na svečanosti naglašeno, hrvatski Konzorcij će angažirati gotovo cjelokupnu građevinsku industriju Crne Gore, a već je od nadležnih crnogorskih vlasti zatražio dozvolu da zaposli 4.000 radnika. U jeku radova, kako se procjenjuje, na gradilištima će biti angažirano i više od 7.000 radnika. Prije početka svečanosti otvaranja autoceste, premijerka Jadranka Kosor imala je u Podgorici bilateralni susret s crnogorski premijerom Milom Đukanovićem. (Hina)