Iako će se utjecaj pojave koronavirusa uvelike osjetiti na poslovanju svih kompanija, postoji i svjetlo na kraju tunela. One tvrtke koje su uspješno prihvatile izazov digitalizacije ili su pri uspostavi mjera opreza bile na putu da to naprave proći će bolje u usporedbi s onima koje u vezi s tim nisu ništa napravile.
Životi ljudi ne smiju stati iako se odvijaju u otežanim okolnostima
Internet služi kao sredstvo komunikacije za razmjenu informacija. Sigurno je reći da preko interneta možemo gotovo sve: informirati se, obaviti online kupovinu, napisati recenziju za nju i još mnogo mnogo toga što je u ovim trenucima izuzetno bitno za manje poduzetnike.
U današnje vrijeme digitalizacije i društvenih mreža iznimno je bitno imati online platformu jer se ona nameće kao logičan odgovor na zahtjeve potrošača. Naš webshop posljednjih je 5 godina gradio odnos s kupcima i mi smo od početaka svjesni koliko je to snažna platforma, a tek sad shvaćamo koliko može biti od životne važnosti i koristi, rekao nam je vlasnik Tvornice zdrave hrane Elvis Kajtazović.
Sve više brendova svoje poslovanje širi online, pa tako i domaći brend Sweet Stitches, koji je od starta sve usmjerio na online platforme.
Od samog početka znali smo da ćemo ići na online prodaju i s time smo minimalizirali fiksne troškove i bili u mogućnosti poslovanje organizirati na fleksibilan način. Za naš obrt, koji vodimo uz redovne poslove, online poslovanje pokazalo je sve svoje prednosti – brzinu komunikacije, jednostavnost oglašavanja, fleksibilnost usvajanja promjena potrebnih za razvoj, pravovremenu povratnu informaciju i mnoge druge prednosti kao što je mogućnost rada s bilo koje lokacije, izjavila je Ivona Radoš, koja stoji iza svih kreativnih proizvoda koje obožavaju mame i djeca.
No imati uspješnu online prodaju je velik izazov za bilo koga tko svoje poslovanje širi na virtualnu sferu. Srećom, svaki dan povećava se broj potrošača koji kupuju online jer na taj način kupuju direktno iz udobnosti svog doma, što je za brendove koji žele profitirati u ovom razdoblju veliki plus.
U ovoj situaciji pokazalo se presudnim imati online kanale prodaje. Sva naša komunikacija s kupcima obavlja se online kanalima bez izravnih kontakata, pa se i kupci osjećaju sigurnije. Online kupovina trenutno omogućuje ljudima diljem svijeta da bez izlaska iz domova obave potrebne kupnje i, što je najvažnije, omogućava im da u njihove domove dođe sve što im je potrebno za svakodnevni život, a u našem slučaju da opreme domove za dolazak novih beba u njihove obitelji ili da stariju djecu razvesele našim proizvodima, rekla je vlasnica tvrtke Sweet Stitches.
No neizbježno je da kupovina preko interneta usred pandemije otvara cijeli niz pitanja.
Treba li kupovati online za vrijeme pandemije?
Radi osobne sigurnosti ljudi u početku mislili kako se dovode u opasnost naručujući artikle online i primajući dostavu. Dr. sc. Gabriela Andujar Vazquez, liječnica zaraznih bolesti u Medicinskom centru Tufts, kako navodi online portal GQ, izjavila je: Sigurno je reći da, od trenutka kada je vaš paket spakiran treba proći ostatak dostave kako bi stigao na odredište te je malo vjerojatno kako će virus preživjeti u cijelom procesu.
Ipak, kako bi se prevenirala zaraza trebaju se poduzeti dodatne mjere opreza: pranje ruku nakon rukovanja s paketom ili čak i dezinfekcija paketa prije nego što ga otvorite. Srećom, mnogi domaći brendovi izuzetno paze na sigurnost u doba pandemije.
Sve naše proizvode kada su spremni peglamo parom na najvišim temperaturama, odmah pakiramo u plastičnu ambalažu, a nakon toga u kartonsku ambalažu koja se pažljivo zatvara. I inače redovno tako rukujemo s našim proizvodima pri slanju. Dostavljačima se paketi ostavljaju ispred objekta spremni i bez kontakata, a dostavne službe opremljene su svom potrebnom zaštitnom opremom tako da su svi u lancu dostave provode mjere opreza za borbu protiv širenja ovog virusa, kažu iz Sweet Stitches tvrtke.
Dostavljači su osigurani zaštitnom opremom (rukavicama, maskama, zamjenskom robom) i dezinficijensima te se telefonski o svakom preuzimanju paketa s kupcima dogovaraju za najpametniji i najbolji način preuzimanja. Nekima se kutija s proizvodima pošalje liftom, nekima pak odgovara da se kutija samo ostavi ispred ograde pred kućom, rekao je Elvis Kajtazović iz TZH-a.
Iako se na prvu čini kako su spremno dočekali i ovakvu nenadanu situaciju, rekli su nam da su se susreli s određenim preprekama. Primjerice, u Tvornici zdrave hrane prvotna poteškoća bila je abnormalno povećanje naručivanja proizvoda diljem Hrvatske.
Uhodani smo i spremni na sve scenarije, primjerice povećanu prodaju brašna i začina tijekom božićnih blagdana ili povećanu prodaju proizvoda prije ljetnih praznika, ali u slučaju kupovine tijekom pandemije samo je preko noći došlo do pojačane prodaje koja je kad-tad morala eskalirati u duže čekanje odgovora našeg infocentra, duže čekanje dostave, čekanje da se neki proizvod vrati 'na stanje' itd., objasnio je Kajtazović.
Srećom, kako kaže vlasnik, njihovi kupci imaju strpljenja i shvaćaju kako su se svi našli u novoj situaciji te se nikako ne predaju čak ni kada dođe do problema.
U tvrtki Sweet Stitches pravovremeno su reagirali te u samim počecima epidemije COVID-19 kupili dovoljne količine sirovina za izradu proizvoda.
Na taj način osigurali smo dovoljnu zalihu materijala kako ne bismo došli u situaciju nemogućnosti isporučivanja naših proizvoda, objasnila je Radoš.
Novi način komunikacije prema krajnjim korisnicima
Krešimir Dominić, account direktor iz Komunikacijskog laboratorija, naglašava koliko je bitno da je komunikacija prema korisnicima uvijek važna, no u vrijeme krize bitno je odabrati što je najvažnije i primjereno situaciji.
Svi su zabrinuti i svi žele informacije, i naša je odgovornost nastaviti s komunikacijom na primjereni način. Ne smijemo zanemariti zaposlenike, investitore, dobavljače, poslovne partnere, lokalnu zajednicu, objasnio je Dominić.
Farmaceutska industrija, prodaja te proizvodnja hrane i kozmetike, zabavni internetski sadržaj, kupnja preko interneta – samo su neke od djelatnosti čije poslovanje ne bi trebalo biti upitno, no ulaganjem u promociju mogu dodatno osnažiti svoje poslovanje, ali jednako tako imati bolje rezultate kada krizno razdoblje prođe. Ako pitate stručnjake, oni će vam reći da je vrijeme krize najbolje vrijeme za promociju.
U teškim vremenima cijene promocije su niže, a učinak uvijek može biti dobar, bilo odmah ili po završetku krize. Sada se svi bore za svoj posao pa tako ulaganje u PR može biti itekako učinkovito, naročito ako se bavite poslovima koji u ovo ne trebaju nužno stati., rekao nam je Dorijan Elezović, vlasnik PR agencije REDAKCIJA koja je tek prije neku godinu krenula s radom, a već iza sebe ima niz uspješno odrađenih promotivnih aktivnosti iz sektora turizma, ugostiteljstva, estetske kirurgije, farmaceutske i poljoprivredne industrije, svijeta zabave, izdavaštva, obrazovanja..
Poslodavci često režu troškove kada je marketing u pitanju, no to nikako ne bi smjeli ako imaju mogućnost da se nastave oglašavati., upozorio je nekada uspješan TV voditelj i novinar koji stečeno iskustvo danas koristi kako bi drugima pomogao u promociji poslovanja jer ne treba misliti samo na sadašnjost već i na budućnost.
Uz komunikaciju, poslodavci trebaju napraviti i promjene vezane uz kanale kojima se obraćaju svojim kupcima.
Upravo na to su mislili u TZH-u, pa su morali napraviti preinake u svojem komunikacijskom planu prema kupcima.
Naše društvene mreže postale su svojevrsni medij na kojem sve naše fanove i pratitelje potičemo ne to da ostanu kod kuće. I ponuda recepata koje objavljujemo posljednja dva tjedna malo je drugačija. Također, naše poznate tjedne akcije trenutno su na 'stand by'. Jednom tjedno, utorkom, objavljivali smo tjednu akciju i shodno njoj snižavali određeni asortiman proizvoda, primjerice ulja. Za sada ćemo ostati bez toga jer je potpuno neracionalno oglašavati i pojačavati prodaju samo jednog asortimana proizvoda u vrijeme kad su ljudima potrebne osnovne namirnice i kad je na naš webshop stiglo toliko novih korisnika, kojima je samo bitno imati zdravu hranu na kućnom pragu za svoju obitelj, objasnio nam je Elvis.
No tvrtka Sweet Stitches nije izmijenila način komunikacije jer, kako kaže Radoš, ništa se nije promijenilo.
S kupcima koji nam se već više puta vraćaju i imamo već uspostavljenu neformalnu komunikaciju razmijenimo informacije o tome kakva je situacija kod njih, jesu li svi u redu, imaju li zabilježenih šteta nakon potresa (posebice ako su iz Zagreba)... Svakako smo spremni odgovoriti na svaku nedoumicu kupaca koji su zabrinuti zbog dostupnosti proizvoda, vremenskog roka dostave paketa i ostalih pitanja koja se javljaju u ovoj situaciji, rekla nam je Radoš.
Savjeti za kupce
Kad je krenula pandemija, osmislili smo slogan kojim se vodimo cijelo vrijeme i kojim podsjećamo kupce na ono najbitnije – odgovorno + racionalno = zdravo. Svakom je jasno što to znači i kad počne kupovati na našem webu i kad ulazi u poslovnicu, rekli su nam iz Tvornice Zdrave Hrane.
Prvenstveno bismo svima preporučili da se strogo drže mjera opreza koje su nam preporučene i onih koje su obvezne za sve nas jer ćemo se tako prije vratiti u svakodnevicu, starim, redovnim navikama. U međuvremenu, svakako preporučujemo da sve što možete obavljate online i kad mjere počnu popuštati, kažu iz tvrtke Sweet Stitches
S obzirom na stanje u gospodarstvu uvjetovano koronavirusom, mali su poduzetnici na koljenima. Stoga je iznimno bitno da mi, kao svakodnevni kupci trebamo biti još pažljiviji pažljivi i svjesniji situacije – pripaziti što kupujemo, kako kupujemo i odakle kupujemo jer upravo time podupiremo i osiguravamo njihov opstanak u ovim teškim vremenima.
Kako osigurati stabilnost poslovanja tijekom i nakon krize, čitajte svakodnevno u našem specijalu. OstaniPovezan, OstaniNova.