Black Friday ludilo

Dok vi lovite popuste, prevaranti love vaše podatke: Evo kako vas pokušavaju namamiti u najopasnije zamke

Black Friday popusti Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Stiže šoping kaos i crni petak. Kako varalice nikad ne spavaju, donosimo neke od savjeta kako da se zaštitite prilikom online šopinga uoči Black Fridaya.

Black Friday danas je daleko od nekadašnjeg američkog fenomena koji se pratio samo preko TV-a s prizorima kupaca što u zoru čekaju otvaranje trgovina.

Iako su Hrvati neko vrijeme s dozom skepticizma gledali na crni petak i njegove velike popuste, posljednjih je godina taj val u potpunosti zahvatio i domaće tržište – sniženja od 50 i više posto postala su pravilo, a ne iznimka.

Ovogodišnji Black Friday pada 28. studenoga, tek mjesec dana prije Božića, što sve veći broj građana motivira da blagdansku kupovinu obave ranije.

Umjesto gužvi i nervoze u prosincu, kupci sve češće planiraju svoje blagdanske obveze već tijekom Black Friday tjedna, kada se nude najveći popusti.

Uštede pritom nerijetko dosežu i stotinjak eura, osobito pri kupnji bijele tehnike, pametnih telefona i raznih tehnoloških dodataka.

Ilustracija Foto:Lucija Ocko/Cropix

Da je Black Friday u Hrvatskoj prerastao u ozbiljan potrošački događaj svjedoče i podaci o potrošnji koji su iz godine u godinu sve veći. 

Za crni petak prošle godine potrošilo se rekordnih 82 i pol milijuna eura, što je 7 i pol posto više nego godinu ranije kada je potrošeno 76 milijuna eura.

S većim brojkama, dolazi i sve veća opasnost od prevara, osobito onih online. Iz godine u godinu svjedočimo i sve učestalijim pokušajima zloupotrebe osobnih i kartičnih podataka.

Savjeti za sigurnu kupovinu internetom:

Uoči "Crnog petka", Hrvatska udruga banaka (HUB) upozorava građane na sve sofisticiranije oblike krađe osobnih i kartičnih podataka, a pokreće i kampanju "Budimo realni" te daje savjete kako se zaštititi od prijevara.

Prevaranti upravo u danima najvećih sniženja pojačavaju aktivnosti, ciljajući korisnike lažnim ponudama, oglasima i internetskim trgovinama koje izgledaju uvjerljivo, ali služe isključivo prikupljanju i zlouporabi osobnih podataka, navode u svom priopćenju objavljenom u utorak.

Svake godine uoči najvećeg globalnog shopping vikenda bilježi se znatan porast lažnih internetskih oglasa i na društvenim mrežama, posebno onih koji nude "nevjerojatne popuste" – HOT SALE, 80% OFF, Discount Sale i slično.

Sve češće prevaranti kreiraju i lažne trgovine hrvatskih brendova u kojima oglašavaju totalnu rasprodaju zbog zatvaranja ili promjene asortimana.

Takvi oglasi često vode na lažne web stranice čija je svrha isključivo krađa podataka. Kupci najčešće ne dobiju proizvod, a ukradeni podaci kasnije se koriste za neovlaštena terećenja na drugim internetskim trgovinama.

Zbog porasta pokušaja prijevara i znatno većeg broja lažnih internetskih oglasa i web trgovina koji se svake godine pojavljuju uoči svjetskog shop vikenda važno je provjeriti vjerodostojnost oglasa koji privlače na iznimno povoljnu online kupovinu, ali i istovremeno izlažu zloupotrebi i neovlaštenom uzimanju osobnih podataka, napominju.

Građanima se savjetuje da prije kupnje dobro provjere internetsku trgovinu, uključujući i iskustva drugih korisnika, te da podatke o kartici unose samo na sigurnim i pouzdanim stranicama.

Ako postoji i najmanja sumnja, vjerodostojnost trgovine mogu provjeriti putem servisa: https://iffy.cert.hr/

Kampanja "Budimo realni"

Kako bi građanima pružila konkretne informacije i smanjila broj žrtava prijevara, HUB je uz podršku MUP-a i CARNET-ovog Nacionalnog CERT-a pokrenuo kampanju "Budimo realni", posvećenu odgovornom ponašanju na internetu.

Kroz TV spotove i edukativnu internetsku stranicu www.budimorealni.hr, kampanja prikazuje stvarne primjere najčešćih oblika prijevara – od lažnih stranica banaka i phishing poziva do romantičnih i investicijskih prijevara.

Glavno lice kampanje je glumac Hrvoje Kečkeš, koji u ulozi "susjeda heroja", uz prepoznatljivu frazu "Budimo realni", upozorava na situacije u kojima prevaranti koriste povjerenje i brzopletost građana.

"Digitalno okruženje donosi brojne prednosti, ali i nove oblike rizika. Želimo građanima pokazati da oprez ne znači nepovjerenje, nego svijest o tome kako prepoznati sumnjive situacije i reagirati na vrijeme. Budimo realni, prijevara se može dogoditi svakome, ali se uz dozu pažnje može i spriječiti", izjavila je Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka.

Savjeti za sigurnu kupovinu

Kako bi građani bili sigurni prilikom internetske kupovine, HUB je objavio i deset savjeta za sigurnu kupnju putem interneta.

Tako građanima savjetuje da budu sumnjičavi, jer veliki popusti i nisu realni. Nadalje, savjetuju da kupuju od pouzdanih izvora, odnosno koriste marke i trgovine koje su im poznate, kao i da provjeravaju recenzije prodavatelja.

Građanima također preporučuju da provjere web adresu, odnosno da se prilikom pregledavanja interneta koriste HTTPS i SSL protokoli. "Upamtite, sam simbol lokota ne znači da je internetska stranica "zakonita/legitimna", upozorili su.

Također, građani bi trebali provjeriti ponavljajuća i trajna plaćanja, a iz HUB-a navode i da ne šalju novac nepoznatnih osobama te da ne šalju podatke o kartici e-poštom ili drugim komunikacijskim servisima.

Građanima savjetuju i da sačuvaju sve dokumente vezane za online kupovinu jer bi ih mogli trebati da utvrde uvjete prodaje ili dokažu da su platili robu, da pažljivo provjere što i koliko plaćaju, te da se educiraju o trendovima u online sigurnosti.