Taj podatak iznio je dopredsjednik Udruge obitelji osoba stradalih u prometu Nebojša Čelica koji je nezadovoljan radom pravosuđa, odnosno njegovom sporošću i čestim izricanjem kazni ispod zakonskog minimuma. ‘Kad vam netko ubije dijete on vam je ubio budućnost’, kazao je Čelica čija se udruga zalaže za usvajanje nacionalnog pristupa sigurnosti u prometu čiji bi nositelj bilo ministarstvo prometa. Zabrinjavajuće je što u vrtićima i školama još nema sustavnog pristupa u odgoju djece u prometu, osim sporadičnih akcija uoči početka školske godine, upozorio je predsjednik udruge Sigurnost u prometu i saborski zastupnik Boris Šprem.
U prvih šest mjeseci poginulo šestero djece
Tako u školama još nisu uvedeni programi sigurnosti u prometu iako je to propisano zakonom, a MUP još nije donio program osposobljavanja djece za vožnju biciklom, kazao je Šprem. Prema podacima koje je iznio Darko Grac iz Odjela za sigurnost cestovnog prometa, u Hrvatskoj je u prvoj polovici ove godine u prometu poginulo šestero djece (do 14. godine), jedno manje nego u istom razdoblju lani, a ozlijeđeno je 689 djece što je sedam posto manje nego u istom razdoblju lani. Broj smrtno stradale djece zanačajno je smanjen na što ukazuje podatak po kojem je 1994. poginulo 57 djece, a 2008. 17. No, dok su djeca ranijih godina stradavala kao pješaci ili biciklisti sada najčešće ginu u vozilima svojih roditelja ili najbližih, gdje bi trebala biti najsigurnija, kazao je Grac.
>> Mirkovci: Ispred škole napokon semafor
Sudionici okuglog stola zaključili su kako je potrebno povećati prometnu kulturu vožnje i poštivanja propisa Takvom ishodu doprinosi ponašanje nesavjesnih roditelja koji djecu stavljaju na mjesto suvozača, ne vežu ih pojasem ili ne koriste dječje sjedalice, upozorio je Grac. MUP će uoči početka školske godine s lokalnom zajednicom pregledati prometnice u blizini škola i vrtića, na prvom školskom satu održati će predavanja, a nastojat će da policajci dođu u škole i na prvi roditeljski sastanak. U školskim zonama radit će prometne jedinice mladeži a policija će nadzirati brzinu vozača, no zbog nedostatka opreme takve akcije ne može provoditi istodobno u svim školama.
'Djeca rade prometne greške kao i njihov roditelji'
MUP se zalaže za uvođenje prometne kulture u škole, rekao je Grac, koji je ustvrdio da postoje brojni programi HAK-a i MUP-a, ali se i složio da je potreban sustavan pristup edukaciji djece. I svi ostali sudionici slažu se da odgoj ima veliku ulogu u sigurnosti djece u prometu. Jedno američko istraživanje pokazalo je da 90 posto djece kad odraste radi identične prometne prekršaje kao i njihovi roditelji. Djeca sve upijaju, ali puno brže ono negativno nego pozitivno, kazao je psiholog Tomislav Kišić.
Sudionici skupa predložili su nadležnim službama da se kao kratkoročne mjere definiraju najopasnija mjesta stradavanja djece, saniraju kritična mjesta uz škole u vrtiće, postave mjerači brzine i po potrebi ležeći policajaci, uvedu učeničke patrole i uoči početka škole provede kampanju povećanja prometne kulture vožnje i poštivanja propisa. Djeca su najugroženija skupina u prometu jer imaju za jednu trećinu manje vidno polje od odraslih osoba zbog čega teže uočavaju brzinu i udaljenost vozila. U Hrvatskoj je lani na cestama poginuo 17 djece, a 217 ih je ozlijeđeno. (Hina)