Ovo je još jedna potencijalna opasnost na hrvatskim cestama. Ako vozite Zagrebom, vrijede jedna pravila, a ako vozite, recimo Karlovcem, vrijede - druga. Primjerice, zelena pomoćna strelica na semaforu u Zagrebu znači jedno, a u Karlovcu posve drugo. Kako je to moguće, istražili smo diljem zemlje.
U Gradu Zagrebu postoji ukupno 455 semafora. Na nekima od njih pale se i dopunske zelene strelice
U Gradu Zagrebu kad se pojavi dopunska zelena strelica, vozači znaju da mogu krenuti i da imaju prvenstvo prolaska u odnosu na druge automobile. Međutim, da se gleda po Zakonu, prednost bi imali oni automobili koji dolaze s glavne ceste.
''Zagreb je tu nastojao povećati sigurnost na svojim prometnicama, ali je onda indirektno izazvao situaciju da ti vozači koji su naučili voziti po Zagrebu u nekom drugom gradu mogu ući u nesigurnu situaciju", objašnjava Marko Šoštarić s Fakulteta prometnih znanosti.
Da vozač iz Zagreba ode primjerice u Rijeku imao bi potencijalnih problema. Jer kada se upali dopunska zelena strelica u Rijeci vozačima je to znak da mogu krenuti na semaforu, međutim prije nego što izađu na glavnu cestu, moraju obratiti pozornost dolazi li tko iz tog pravca, tako da se zagrebačko poimanje prometa u Rijeci može zaboraviti.
A kakva su pravila u Osijeku?
U Osijeku su pravila jednaka onima u Zagrebu. To znači da je u ovom slučaju prometnica koncipirana tako da uvjetno zeleno znači cestu s prednošću prolaska. To bi značilo da se vozačima s njihove lijeve strane niti jedno vozilo ne bi trebalo kretati ususret.
A kako je to moguće, jedna država, a različita pravila?
Od grada do grada promet se drugačije tumači, a signalizacija nije ujednačena. Po odgovore smo otišli u zagrebački Ured za planiranje prometa. Tamo nam kažu da Zagrepčani moraju poštovati zakon koji kaže da je dodatna strelica uvjetna, te ne jamči prvenstvo prolaska. Ipak, svjesni su da je praksa u Zagrebu potpuno drugačija.
''Zagreb je specifičan grad, on ima velik promet, tu su velika raskrižja, kolizije, i možda se tu u nekim situacijama moramo malo jače zaštiti i moramo neke kolizije jače razdvojiti da ne bi došlo do neželjenih posljedica", objašnjava Marijan Ključarić iz zagrebačkog Ureda za planiranje prometa.
No, na taj način, ističu stručnjaci, napravljena je ustvari medvjeđa usluga vozačima iz Zagreba. Oni imaju potpuno drugačiju percepciju prometa nego primjerice riječki vozači.
"Semaforski sustav u Hrvatskoj nije jedinstven, a semaforski sustav mora biti jedinstven i moramo ga na neki način prilagoditi prosječnim vozačima", smatra Šoštarić.
Po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama svaki grad može uređivati promet i projektirati sustav semafora kako želi. Za komentar te pomalo apsurdne situacije zamolili smo i MUP, no oni kažu da ova tematika nije u njihovoj nadležnosti. Još jedan apsurd, jer upravo MUP mora blagosloviti plan prometa pojedinog grada ili županije.