14 aktova nacrtanih ugljenom u posljednjih godinu dana, napravila je u školi poznatog slovenskog slikara Zmage Modica koji 34 godine priprema studente arhitekture, pedagoške akademije... te sve one koji se likovno žele usavršiti.
'U cjelini ona odskače i od odraslih jer zna što želi i uživa u tome. Ne samo da gleda motive, ona ih i vidi, i gleda ih kroz prizmu vlastitog svijeta koji je jako čist i lijep. Nevjerojatno je brza, stvara gotovo u jednom potezu i prihvaća svaku sugestiju; iznimno je vrijedna i željna učenja. Jako mi je bitno da ne pokvarim taj dječji pogled, puštam joj slobodu da se izrazi kako želi, pa je tako na jednome crtežu nacrtala nagu ženu koja leži na nilskome konju, a u dno papira stavila je krokodilski rep', kaže Modic i dodaje da je i hrabra pa maštom spaja ljude i životinje koje iznimno voli i često ih crta.
Ostali su radovi vrlo zreli, perspektiva kojom predstavlja svoje viđenje stvarnosti nimalo ne otkriva njezinu mladu dob. U školi crta velike formate; pitamo je kako to čini kad je niža od visine papira (130 centimetara).
'Počinjem od dna, a kako slika nastaje, penjem se na stolčić ', kaže Tisa. Uskoro će početi crtati arhitekturu, a onda slijedi upoznavanje s bojama, što bi je, kaže Modic, moglo odvesti i u apstrakciju, no svakako će se, nakon što svlada osnove, vratiti vježbi figurativnog slikarstva. Budućnost joj se čini blistava.
Aktovi kao početak
Crtanjem aktova započinje klasično likovno obrazovanje. Ipak, nameće se pitanje je li gledanje nagih ljudskih tijela kao motiva za slikanje primjereno njezinoj dobi. Je li golo ljudsko tijelo za oči djeteta neutralno?
'Nema dvojbe da se radi o umjetnici, ako je točno da je sama izrazila želju da je roditelji upišu na satove kod stručnjaka. Djeluje mi hrabro jer već sad zna što želi, a to čak i malo odraslih jasno zna. Djeca su i inače bliža objektivnoj istini jer su iskrena i sreća je da ima roditelje koji je podržavaju', kaže psihijatar Vladimir Gruden.
Ni psiholozi koji se bave djecom nisu kritički dočekali njezin izbor profesionalnog puta i kreativnosti. 'Djeca te dobi ne doživljavaju naga tijela kao odrasli. Najbitniji je odgoj, a ako je dijete nadareno, dar treba razvijati', kaže psihoterapeutkinja Sanja Šternberg. Ljiljana Buljan-Flander nije željela dati svoje mišljenje o djevojčici jer je njezin identitet javan, što se kosi s etičkim normama struke. (Agencija VLM)