Nema političke volje

Isti grad, isti uzrast, ali druge škole: Koje su razlike i kako funkcioniraju odvojene škole u Vukovaru?

Iako je prošlo više od 21 godine od mirne reintegracije hrvatskog Podunavlja, učenici hrvatske i srpske nacionalnosti u vukovarskim srednjim školama i dalje ne idu u iste razrede. Izgrađena je i Interkulturna škola - najmodernija u gradu na Dunavu koja godinama zjapi prazna.

Iako su prije dvije godine trebali dijeliti razred, učenici hrvatske i srpske nacionalnosti u gradu Vukovaru i dalje su podijeljeni.

"Oni se međusobno druže, idu na sve aktivnosti koje su vezane unutar škole", Đorđe Lukić, ravnatelj Tehničke škole Nikole Tesle u Vukovaru.

Osim što se druže na aktivnostima mogli su i učiti zajedno jer se upravo u te svrhe izgradila Interkulturna škole. Trebala je to biti najmodernija škola u gradu na Dunavu, a istovremeno primjer dijaloga i integracije hrvatskih i srpskih učenika.

"Možda politika skuplja bodove. Mi nemamo problema unutar naše škole. Isto tako moje kolege nemaju probleme za odvijanje nastave u bilo kojoj školi koja ima ovakav model obrazovanja", Đorđe Lukić. 

Novu, praznu, školu financirala je Kraljevina Norveška i to ulaganjem od 1.3 milijuna eura. A na zajedništvo ni jedna ni druga strana nije bila spremna.

"Traže se razlozi načini da pripadnici srpske zajednice sami odustanu, da sami kažu eto mi nećemo više tako da se obrazujemo. Da je to pristisak koji se stvara na pripadnike srpske zajednice. Da odustanemo od toga, ali oni neki koji bi htjeli da ni ne odustanemo ne bi baš htjeli da prljaju ruke", rekao je Srđan Milaković, zamjenik gradonačelnika iz reda srpske zajendice. 

Iako ne sjede u istom razredu uče isto gradivo.

"Znači srpske i hrvatske učenike učite da je to bio domovinski rat?
Tako je propisano, tako pišu udžbenici u Hrvatskoj. Držimo se povijesnih činjenica", objašnjava Damir Golub, prof. povijesti Tehničke škole Nikole Tesle u Vukovaru. 

I zamjenik gradonačelnika grada Vukovara se slaže da razdvajanje učenika nije dobar model.

"To nije dobro za budućnost jedne sredine. Međutim, na tome inzistiraju politički predstavnici lokalnih Srba u Vukovaru i mislim da time ne rade dobro svojoj zajednici i da ne čine dobro gradu Vukovaru", rekao je Marijan Pavliček, zamjenik gradonačelnika Vukovara. 

U ministarstvu kažu da je pravo nacionalnih manjina da se obrazuju na svom jeziku i pismu. To im je pravo zajamčeno Ustavom Republike Hrvatske. Promjene bi mogla donijeti kurikularna reforma.

"Kurikularna reforma za cilj ima poboljšanje odgojno-obrazovnog sustava u cjelini, pa time i sustava obrazovanja nacionalnih manjina. Do sada su izrađeni prijedlozi kurikuluma za srpski i češki materinski jezik po modelu A i C, za talijanski po modelu A i romski po modelu C", priopćili su iz Ministarstva znanosti i obrazovanja. 

Rijetki Vukovarci koji o ovome žele govoriti - poručuju: 

"Greška velika. Trebali su ići od početka zajedno u školu i gotovo." 

"Treba da smo bliskiji. Dijele se, roditelji kod kuće treba da ih ne potiču na to. Moramo znat šta smo, ali živimo zajedno, isti nas problemi muče."

Vukovar bi uskoro trebalo dobiti novu šansu jer će Inerkulturna škola raspisati novi natječaj, a roditelji imaju novu priliku da im se djeca školuju zajedno.

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr