Upravljaju tisućama kilometara autocesta, a nelikvidna su i na rubu stečaja. Cestarska poduzeća tako su ocijenili u Institutu za javne financije. Spas, ali samo kratkoročni, vide u najavljenoj monetizaciji
"Zbog iznimno slabe financijske pozicije HAC-a i ARZ-a, uzrokovane intenzivnim zaduživanjem prethodnih godina, gotovo je sigurno da ta poduzeća ne mogu vraćati kamate i glavnicu bez novog zaduživanja. U cilju smanjenja mogućnosti nastanka kreditnih rizika, Vlada mora nastaviti s restrukturiranjem cestovnih poduzeća. Model monetizacije (davanja u koncesiju) hrvatskih autocesta u tom procesu može biti koristan", priopćili su na Institutu za javne financije.
No, davanje cesta u koncesiju, ističu, odvija se bez detaljne razrade otplate kamata i glavnice duga do 2034. godine. Ako monetizacija ne uspije, tvrde, država će se morati ponašati kao privatni koncesionar.
Potpisi za referendum o monetizaciji predani u Sabor! Evo koliko ih je
'Nisam ja krenuo u taj projekt monetizacije jer smo se samo sjetili, ujutro smo se probudili i rekli ajmo sad monetizirati autoceste. Stvar je isključivo povrata kredita, dakle stvar je u povratu 4 milijarde eura. Alternativa vam je vraćanje 8 milijardi eura do 2039 godine", kaže ministar Hajdaš Dončić.
Da bi autoceste održala na životu, država u iduće 4 godine mora podići 17 milijardi kuna kredita. Krediti se moraju vratiti, no pitanje je - po kojoj cijeni?
"Ne možemo to predvidjeti, nitko to ne može predvidjeti. Sada nekakvih 5, 5 i pol posto, 6 možda u budućnosti. ali dug košta'', rekao je ministar.
Hajdaš Dončić smatra da problem nije višak zaposlenih. Ako ne dođe do monetizacije, kaže, prodat će se HAC-ONC, poduzeće koje obavlja naplatu cestarine i održavanje autocesta.
"Ova Vlada nema ozbiljne namjere provesti restrukturiranje kod sebe u ministarstvima i Vladi, a kamoli u državnim poduzećima. Ovo je bacanje narodu prašine u oči, kako mi ne možemo nešto sami pa to treba privatizirati", kaže Mijat Stanić, Nezavisni cestarski sindikat.
Baš kao i stručnjaci iz Instituta, Stanić smatra da je monetizacija tek jednokratna financijska injekcija. Zainteresirani koncesionari neobvezujuće ponude Ministarstvu mogu dostaviti još tjedan dana.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook