Jedni ga smatraju ekscentrikom, drugi najboljim šefom ikad, no neosporivo je da se bogatstvo Richarda Bransona procjenjuje na gotovo osam milijardi dolara. Njegovi zaposlenici mogu otići na godišnji odmor kada god i koliko god požele, u njegovim se tvrtkama ne poštuje stroga hijerarhija, a opet izrazito uspješno posluje. Je li upravo takav pristup tajna uspjeha?
"Nije da sad menadžer preuzimanjem funkcije odmah preuzme i strog set pravila kako se treba ponašati. Osim individualnih razlika postoje i organizacijski faktori koji snažno moderiraju taj odnos između zaposlenika. Jedan od njih je organizacijska kultura. To je sustav vrijednosti koji se njeguje u određenoj organizaciji i koji se u poslovanju vidi, a jedna od tih vrijednosti može biti njegovanje timskog rada i suradnje nasuprot stroge kompetitivnosti, individualnih rezultata i slično", tumači Irena Miljković Krečar sa katedre za psihologiju komunikacije na sveučilištu Vern.
Ne bi vjerovali, ali i u međuljudskim odnosima postoji valuta. Socijalna je valuta poštovanje koje ne možete kupiti ni novcem ni titulama ni pozicijom.
"U životu ćete sresti samo dvije vrste ljudi. Ljude koji su vaš problem i ljude koji su rješenje vašeg problema. Autoritet stječete kada imate znanje kojim možete riješiti problem. Što više problema znate riješiti ljudi će se više družiti s vama, a što se više ljudi drži s vama vaša cijena raste", smatra Saša Petar, poslovni savjetnik.
Mnogi su mišljenja da miješanje privatnog i poslovnog ne može dobro završiti. Naravno postoje iznimke koje potvrđuju pravila, ali strog, hladan i distanciran pristup može donijeti više štete nego koristi. Kako onda zaraditi poštovanje suradnika?
"Biti dobar i pravedan u odnosu prema ljudima, a ne da se čini da imate miljenike i pokazati svojim radom da ste doista zaslužili tu funkciju, a ne da ste došli što ste nečiji rođak, zet... Probati se potruditi svojim rezultatima biti uzor svojim zaposlenicima", kaže Miljković Krečar.
"Posve je prirodno da ljudi na poslu ulaze u konflikte"
"Dobar ne znači da stalno govorite da i povlađujete ljudima. Ljudi vas poštuju kada radite jednostavnu stvar – ispunjavate ono što ste obećali," ističe Petar.
Sama tvrtka može poduzeti cijeli niz aktivnosti kako bi poboljšala odnose. Nešto je od toga preventivno, recimo oprez pri zapošljavanju novih suradnika ili izgradnja neformalnih odnosa poput sastanaka ili domjenaka. Naša je sugovornica napravila odličnu usporedbu.
"Ako vam je Valentinovo jedini dan u godini kada ste romantični prema svom partneru nećete puno napraviti na planu vašeg odnosa – jednako tako možemo reći za team building. Ako je to jedina inicijativa koju imate da poboljšate odnose nećete si tu baš pomoći", naglašava Irena Miljković Krečar.
Ali svakako ćete si pomoći ako svaki zaposlenik točno zna svoja zaduženja i što mu je činiti.
"Pogrešno je ovlastiti više ljudi da obavlja jedan posao jer tada dolazi do konflikata čija će biti zadnja ili s može dogoditi problem da nitko ne obavi posao jer je svatko mislio da je to nečiji drugi posao što se u psihologiji zove podjela odgovornosti", kaže.
Kako bi se posao obavio potrebno je surađivati, pregovarati, učiti i informirati se. Ponekad te situacije mogu biti izvorom konflikta.
"Bilo bi pogrešno očekivati da konflikti neće postojati u nekoj organizaciji. Posve je prirodno da ljudi ulaze u konflikte, a neki mogu biti i pozitivni i konstruktivni, no svakako bi trebalo voditi računa da se reducira broj tih destruktivnih i loših konflikata", tumači Irena Miljković Krečar.
Većina se konflikata može riješiti među kolegama, no ako vijest o konfliktu stigne do vrha, nadređeni bi to trebali riješiti na nepristran način.
Kompanije se u svijetu strelovito mijenjaju. Hijerarhija i šefovanje polako ali sigurno ustupaju mjesto timskome radu i suradnji. Naravno, ne zato što su vlasnici filantropi nego zato što unutar takvih odnosa profit raste mnogo brže.
Emisiju Informer pogledajte besplatno na novatv.hr.