Nije uobičajeno, ali nije ni rijetko na autocesti između ulazne i izlazne naplatne kućice izgubiti cestovnu karticu. Dogodi li vam se takvo što dobro je znati da će vam HAC naplatiti dvostruku cijenu najduže relacije. Skup sport, ali nije tako samo na hrvatskim cestama.
Dok neki zaborave promijeniti ljetne gume, pa ugrožavaju svoju i tuđu sigurnost na cestama, drugi pak na istim tim cestama znaju zaboraviti nešto posve drugo. To doduše neće platiti svojim životom, ali bome hoće iz svog džepa. Jeste li znali da ako izgubite karticu koju ste dobili na naplatim kućicama na autocesti, morate platiti dvostruku cijenu najduže relacije?
Pitamo: zbog čega?
"Prvenstveno zbog zloupotrebe. Bilo je dosta slučajeva da su korisnici zamjenjivali te kartice na nekoj dionici autocesta i na taj način htjeli su skratiti dionicu kod plaćanja i nastajale su velike štete financijske. Dupla najduža je da destimulira bilo kakve pokušaje zloupotrebe", objašnjava Marko Juzvišen iz Sektora naplate cestarine Hrvatskih autocesta.
A evo što znači slučaj zloupotrebe. Imamo osobu A i B na dionici ceste A3. Osoba A ušla je u Županji i vozi do Zagreba, dok je osoba B ušla u Križu i ide do Slavonskoga Broda. Osobe zamijene kartice, pa osoba A plaća dionicu Županja – Brod, a druga Križ - Zagreb.
Jednako prolaze nesmotreni i oni koji žele prevariti sustav
Čini se da djelatnici HAC-a misle kako je primarni cilj vozača pokrasti državnu tvrtku, jer na kraju ljudi koji iz nesmotrenosti izgube karticu prolaze jednako kao i oni kojima je eventualna namjera prevariti sustav.
"Namjera HAC nije bilo koga oštetiti i mi činimo sve da u situacijama kada korisnik naknadno pronađe karticu vršimo nadoknadu odnosno povrat novca. On u tom smislu plaća samo dionicu koju je koristio", kaže Juzvišen.
Ako pronađete karticu i to prijavite HAC-u dobit ćete povrat novca, a doznali smo da se to događa u 50 posto slučajeva. Ovakva praksa nije rezervirana samo za Hrvatsku. U svim zemljama Europske unije jednako je.
Prometni konzultant Banelli upozorava kako se ovakve situacije ne događaju profesionalnim vozačima, već onim krajnje nemarnima.
"90 posto profesionalnih vozača u Hrvatskoj ima ENC, ako se nekom slučajno dogodi onda je to nepažnja, a nepažnja se plaća. Mi ostali smrtnici ako imamo kartice, a nemamo ENC može nam se isto takva stvar dogoditi, ali onda je taj rizik koji moramo plaćati", kaže prometni konzultant Marijan Banelli.
U zatvorenim sustavima, gdje se za naplatu koriste kartice, penaliziraju se svi, jednako u EU kao i u Hrvatskoj. Takav je sustav uveden s otvaranjem autoceste.
"Kartice su financijski dokument i čuvaju se. Na bazi svake te magnetne kartice koja je izašla iz automata za naplatu se plaća i porez državi. Mi praktički i za svaku neprispjelu karticu platimo porez državi", rekao nam je Juzvišen.
A ako se nešto mora, to je platiti porez. Sve što vam preostaje jest sljedeći put na naplatnim kućicama pripaziti, jer tko nema karticu mora imati u novčaniku.
Emisiju Informer pogledajte besplatno na novatv.hr.