IMAŠ PRAVO, OSTVARI GA!

Kupujete putem interneta? Doznajte koja su vaša prava, ali i na što morate posebno obratiti pažnju

Imaš pravo, ostvari ga Foto: DNEVNIK.hr
U predblagdansko vrijeme mnogi su posegnuli za nabavkom darova putem interneta. Osim izbjegavanja gužvi u trgovačkim centrima, što nije zanemarivo u vrijeme pandemije, ovakva kupnja sa sobom nosi i niz prednosti, ali i mogućih nedostataka.

Donosimo vam ukratko na što sve imate pravo u slučaju da ste neki proizvod kupili putem interneta, ali na što trebate pripaziti.

Direktiva Europske unije o zaštiti potrošača uređuje odnose između tvrtki i potrošača na internom europskom tržištu. Riječ je o direktivi koja usklađuje nacionalna zakonodavstva o zaštiti potrošača i jamči ista prava svima, bez obzira na to gdje kupuju unutar EU-a. Primjenjuje se na sve transakcije između "potrošača" i "trgovca", što se odnosi i na kupnju putem interneta.

Povrat novca

Sve što u Europskoj uniji kupite putem interneta mora vam biti dostavljeno u roku od 30 dana, osim ako se niste drukčije dogovorili s trgovcem. U slučaju da dogovoreni rok nije ispoštovan, imate pravo inzistirati na dostavi, pa i na prekidu transakcije i povratu novca.

Ako je dostava kasnila više od 30 dana, imate pravo raskinuti taj posao, ali pritom je jedna stvar važna - pri kupovini morate online trgovca obavijestiti da vam je dostava u navedenom roku iznimno važna. Imate pravo na povrat novca i u slučajevima u kojima se jasno pokaže da vam online trgovac nije u stanju dostaviti kupljenu robu ili nije dostavio kupljenu robu i nakon što ste ga upozorili na kašnjenje. Novac vam mora biti vraćen u roku od 14 dana.

Zamjena oštećene robe

U slučaju da je ono što ste kupili putem interneta stiglo pokvareno ili nije onakvo kako je opisano u oglasu, imate ista prava kao da ste to kupili u dućanu u vašoj ulici. Za sve nedostatke koji se na kupljenoj robi pokažu u razdoblju od šest mjeseci od dana dostave kupcu smatra se da su postojali u trenutku dostave, navedeno je u pravilima EU-a. Trgovac mora ponuditi da robu popravi ili zamijeni, a ako to nije moguće ili se pokaže nezadovoljavajućim, kupac može tražiti povrat novca i mora taj novac dobiti u roku od 30 dana od postavljanja zahtjeva za povratom. U pojedinim situacijama kupac će morati dokazati da se taj kvar ili nedostatak nije pojavio zbog pogrešne uporabe proizvoda.

Jasne i točne informacije

Europska unija jamči pravo na jasne i točne informacije o proizvodima i uslugama koje kupujete putem interneta. Online trgovci moraju vam dati sve podatke o usluzi ili proizvodu: opis osnovnih obilježja, cijenu (uključivši sve poreze i troškove dostave te načine plaćanja), kontakt podatke (ime i adresu dobavljača), opis postupka dostave kupljene robe i načina na koji će usluga biti obavljena, cijenu komunikacije, podatke o tome kako kupovina može biti otkazana, opis svih jamstava i postprodajnih usluga vezanih za kupljeni proizvod...

Pravo na predomišljanje

Nakon što ste nešto kupili putem interneta, imate 14 dana unutar kojih se možete predomisliti nakon što ste obavili transakciju. Ne morate dati nikakav razlog za to, no na vama je da platite trošak povratka kupljene robe. Postoje i neke iznimke - rezervacija u hotelu, iznajmljivanje automobila putem rent-a-cara, ne možete vratiti proizvod koji je izrađen prema vašim specifikacijama ili odustati od kupovine proizvoda koji je jasno personaliziran prema vašim zahtjevima, potom od audiozapisa i videozapisa koje ste otpakirali (DVD i CD sa softverom ili audiozapisima ili videozapisima kojem ste uništili pečat), od usluga koje ste već počeli koristiti, ne možete odustati ni od robe čija cijena ovisi o fluktuacijama na financijskim tržištima, itd.

Kada vas zakoni EU-a o zaštiti potrošača - ne štite?

"Potrošačke transakcije" su samo one u kojima se proizvod ili usluga kupuju od pravne osobe kojoj je prodaja dotičnih proizvoda ili usluga posao, zanat ili profesija, dok je transakcija između pojedinaca njihova privatna stvar. Ako kupite robu od nekog pojedinca, a ne tvrtke, ta transakcija nije pokrivena zakonodavstvom EU-a o zaštiti potrošača.

Isto je i ako kupujete nešto od proizvođača izvan EU-a jer Zakon o potrošačima Europske unije možda neće biti primjenjiv. Po zakonima Unije, online trgovac je obavezan napisati svoju adresu na stranicama. Bitno je, dakle, da ima sjedište u EU-u jer ćete u tom slučaju moći računati na zaštitu.  

Ako ne znate koja su vaša prava, kako ih ostvariti, ako mislite da ste u pokušaju da ih ostvarite ostali oštećeni, obratite se nama. Javite nam što vas muči, a mi ćemo umjesto vas pitati institucije, češljati zakone, inzistirati na odgovorima i pokušati doći do rješenja. I pomoći vam. Jer ako imaš pravo - ostvari ga.

Svoj problem pošaljite na reporter@novatv.hr.