Mogući crni fondovi

I na ovim izborima financiranje kampanja netransparentno?

Slika nije dostupna
Ministarstvo financija donijelo je Pravilnik o načinu vođenja evidencija donacija i troškova za financiranje izborne promidžbe i redovnog financijskog poslovanja političkih stranaka,

Međutim, propustilo je propisati obvezu detaljnog prikazivanja troškova oglašavanja tijekom izborne kampanje, ističe se u današnjem priopćenju GONG-a .  Navode kako pravilnik odnosno obrasci za izvještavanje ne navode obvezu posebnog i detaljnog navođenja iznosa, vrsta i trajanja troškova oglašavanja. U GONG-u smatraju da je bilo potrebno navesti posebnu stavku 'troškovi oglašavanja te podstavke poput troškova oglašavanja na televizijama, radiju, tisku, internetu uz trajanje u satima, minutama i sekundama po vrsti i nazivu medija, tj. broju pojavljivanja.

Također drže da je trebalo navesti i troškove vanjskog oglašavanja - billboardi, citylightovi, plakati i ostali načini vanjskog oglašavanja kroz količinu zakupa, trajanje i cijenu.'S obzirom da Zakon propisuje obvezu političkih stranaka i nezavisnih lista i kandidata da objave kao donaciju i iznos ostvarenog popusta za medijsko oglašavanje izborne promidžbe, propustilo se u obrascima navesti posebne stavke iznosa popusta po vrsti medija/oglašavanja i trajanju oglašavanja', ističe u priopćenju izvršni direktor Gonga Dragan Zelić.

To je, ističu u GONG-u, potrebno posebno pratiti jer troškovi oglašavanja čine veći dio ukupnih troškova izborne promidžbe te bi navođenje spomenutih podataka omogućilo institucijama lakše praćenje troškova oglašavanja, a uvidima u iznos donacija/popusta moglo bi se pratiti koliko su stranke/liste/kandidati ravnopravne u izbornoj utakmici, tj. dobiva li netko veći ili manji popust.

>> Stroži zakon: Jača kontrola financija stranaka i gradonačelnika

'Iako Pravilnik nije detaljno propisao stavke troškova oglašavanja i popusta na oglašavanje, ostaje na nadležnim institucijama, prvenstveno Državnom izbornom povjerenstvu, da tijekom nadzora transparentnosti financiranja izborne promidžbe obrate posebnu pažnju na troškove oglašavanja i popuste pri oglašavanju te zatraže detaljne podatke od političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata kao i medija te medijskih agencija koje pružaju usluge medijskog oglašavanja. U suprotnom, ostavlja se veliki prostor za neke nove crne fondove, a teško će se moći govoriti o transparentnosti financiranja izbornih kampanja već na sljedećim parlamentarnim izborima', navodi se u priopćenju GONG-a.

Ujedno se kaže da Ministarstvo nije uključilo GONG i zainteresiranu javnost u radnu grupu za izradu Pravilnika već je omogućilo GONG-u da u roku od jednog radnog dana pošalje svoje prijedloge i komentare što je i učinio, iako većina prijedloga nije uvažena. (Hina)