"Sada je jasno da imamo spor, neučinkovit, kompliciran i nepregledan sustav koji ne služi glavnoj svrsi, a to je pojednostavljenje i ubrzanje postupaka", izjavila je predsjednica HKA Željka Jurković.
Dodala je da je i sam resorni ministar Predrag Štromar, javno na sastanku vezanom uz posljedice potresa, priznao da je proces izdavanja građevinskih dozvola dugotrajan i spor.
Poslali prijedloge Ministarstvu
Već kod pripreme sustava eDozvola i kod njegove implementacije, HKA je u ime struke pripremio i poslao Ministarstvu cijeli niz komentara i zahtjeva za poboljšanjem sustava. Nažalost, istaknula je Jurković, Ministarstvo se oglušilo na prijedloge.
HKA je proveo anketno istraživanje kako bi dobio egzaktnu ocjenu korisnosti i učinkovitosti sustava te zadovoljstva njegovih glavnih korisnika - arhitekata. Premda arhitekti podržavaju digitalizaciju procesa izdavanja građevinskih dozvola, istraživanje je pokazalo nezadovoljstvo konkretnim funkcioniranjem sustava eDozvola kojem su dodijelili prosječnu ocjenu dovoljan (2,3).
Poseban problem unos podataka
Njegovu prilagođenost korisnicima, 475 sudionika je također ocijenilo dvojkom (2,4), dok im poseban problem predstavlja duljina trajanja unosa podataka i dokumenata u sustav, što je isto dobilo ocjenu dovoljan (2,1).
Trećina arhitekata je ustvrdila da učitavanje priloga u sustav traje između 60 i 120 minuta dok je 16 posto reklo da učitavanje priloga traje između dva i pet sati.
Ističu da je Ministarstvo najavljivalo da će sustav znatno ubrzati proces izdavanja akata za gradnju te taj postupak učiniti transparentnim i ujednačenim, ali da podaci istraživanja govore drugačije.
Čak 45 posto arhitekata smatra da je e-Dozvola usporila cjelokupni postupak izdavanja građevinskih dozvola, dok 29 posto smatra da sustav nije imao nikakav učinak na ubrzanje postupka.
Sporost pravnih tijela
Arhitekti zamjeraju i sporost javnopravnih tijela u cijelom procesu pa je tako njih više od 50 posto reklo da prođe više od 15 dana od trenutka kada predaju e-zahtjev do trenutka dok on ne bude proslijeđen javnopravnom tijelu koje izdaje posebne uvjete. Njih 79 posto smatra da je potrebno smanjiti broj radnji u sustavu.
Kao najčešće probleme u radu eDozvole naveli su sporost cijelog sustava, posebno sporo učitavanje podataka, česte padove sustava i duža razdoblja njegova nefunkcioniranja, a problem imaju i s nejasnim sučeljem, nepreglednim menijem i nepreglednim tijekom cijelog procesa.
Naveli su više od 40 najčešćih problema s kojima se susreću te smatraju da je čak 16 radnji moguće izostaviti, a dali su i 58 konkretnih prijedloga za poboljšanje sustava.
"Sve prijedloge za poboljšanje sustava koje su kolegice i kolege dali u ovom komorskom istraživanju, proslijedit ćemo ministru Štromaru i njegovu Ministarstvu, ali i Vladi RH. Mogu samo izraziti očekivanje da će ovaj put Ministarstvo i Vlada uvažiti stručne primjedbe onih kojima je sustav namijenjen i hitno provesti nužne izmjene u njemu", zaključila je Jurković. (Hina)