Trebao im je novac

HRVATI OD NEZNANACA DOBILI 5 MILIJUNA KUNA 'Imali smo ideju'

Raste broj Hrvata koji koriste takozvani 'crowdfunding' za realizaciju svojih poslovnih projekata.

'Crowdfunding' je prikupljanje donacija putem posebnih internetskih stranica. Najnoviji podaci kažu da su Hrvati samo prošle godine na takav način prikupili više od 5 milijuna kuna.

Andrej i njegovi kolege imali su ideju za svoju video igru, ali ne i novac. 'Mi smo imali ideju za igru i koncept, a putem kampanje smo skupili novac za realizaciju projekta', rekao je Andrej Kovačević, dizajner igara.

Preko internetske stranice na kojoj su opisali i prezentirali svoju igru, trebalo im je mjesec dana da prikupe željeni iznos. 'Cilj kampanje bilo je skupiti 30 tisuća dolara i mi smo uspješno proveli kampanju', rekao je Kovačević.

'Iz Hrvatske smo imali popriličan broj uplata, ali bilo je nešto i iz okolnih država', dodaje Hrvoje Mareš, audio dizajner.

Što im je omogućilo da pokrenu biznis? Na internetu je niz takvih stranica. Novac se može tražiti za bilo što - za glazbu, film, knjigu ili primjerice, putovanja.

Hrvati to čine sve češće. 'Industrija grupnog financiranja u Hrvatskoj raste po dvoznamenkastoj stopi, čak 90 posto', pojasnio je Hrvoje Hafner, stručnjak za grupno financiranje.

U posljednje četiri godine Hrvati su svojim projektima prikupili 10 milijuna kuna. Od toga 5,3 milijuna kuna samo prošle godine. Što je gotovo duplo više od 2,7 milijuna kuna koliko su prikupili 2014. godine.

'Hrvati sve više odlučuju sami financirati tim načinom svoje projekte, ali isto tako Hrvati sve više sudjeluju u financijskom podržavanju tuđih projekata', dodaje Hafner.

Vode se prave male marketinške kampanje i traži način koji će najbolje prezentirati ideju i privući investitore. 'Ako ulože, recimo 100 dolara dobiju nešto, ako ulože 200 nešto više', objasnio je Kovačević.

Ili što bi se reklo, koliko para - toliko muzike. Donirati se može od jedne kune do većih iznosa. Najviše novca prošle godine privukli su projekti koji uključuju nove tehnologije te oni iz društveno-humanitarne sfere. Dogodi se i da projekt propadne. Baš kao i uvijek u biznisu, rizik je na onome tko daje novac.