Testirana je čak 41 različita dječja autosjedalica, čije su se kvalitete provjeravale u četiri velike kategorije. Nakon rigoroznih testiranja na području sigurnosti, jednostavnosti uporabe, ergonomije te prisutnosti štetnih sastojaka u presvlakama, na vrhu su se izdvojila dva proizvoda.
Maksimalnu ocjenu - vrlo dobar, tako su zavrijedili Bébé Confort Jade + 3wayFix i Maxi-Cosi Jade + 3wayFix, koji su najbolji bili na području sigurnosti, među najboljima na području jednostavnosti uporabe (bolji su bili tek Britax Römer Adventure i Safety 1st Road Fix) te prisutnosti štetnih sastojaka u presvlakama (bolji su bili tek Baby Jogger City Go i-Size i Baby Jogger City Go i-Size + i-Size base), dok su lagano podbacili jedino na području ergonomije (najbolji Inglesina Darwin i-Size, Cybex Cloud Z i-Size i Chicco Oasys i-Size Bebecare + i-Size Base).
Naime, njihovim minusima se jedino mogu smatrati činjenice da su to relativno teške sjedalice koje zauzimaju mnogo prostora u automobilu, te da djeci nude ponešto limitiran pogled iz vozila. Međutim, u usporedbi sa svim ostalim plusevima koje nude – to je zanemarivo…
Četiri autosjedalice loše
Iza dvije spomenute najbolje dječje autosjedalice smjestilo se njih čak 28 dobrih, četiri su bile zadovoljavajuće, tri su dobile ocjenu jedva dovoljan, a četiri su se na ovom testu pokazale kao loše.
Dječja autosjedalica Baby Style Oyster Carapace Infant + Duofix i-Size Base odvojila se od svoje Isofix baze tijekom ispitivanja frontalnog sudara i zajedno s lutkom od 11 kilograma gotovo nekontrolirano odletjela prema prednjim sjedalima. S obzirom na veliku količinu energije koja bi se oslobodila prilikom tog udarca, opasnost od ozljeda u provedenom ispitivanju je visoka, što je izravno dovelo do snižavanja preporuke HAK-a i njegovih partnera.
Kod druge autosjedalice, Chicco Oasys i-Size Bebecare + Duofix i-Size Base, također prilikom testa frontalnog sudara, pojas je izletio iz ležišta te je lutka od 11 kilograma izbačena u kabinski prostor/unutrašnjojst vozila. S obzirom na visok rizik od ozljeda, snižavanje ukupne ocjene na minimum bilo je automatsko!
Najlošija od loših autosjedalica
Model Giordani Galaxy 012 možda je čak najlošiji od svih loših dječjih sjedalica jer, osim visokog rizika od ozljeda pri frontalnom sudaru, karakterizira ga i relativno visok rizik od ozljeda pri bočnom sudaru te loše namještanje pojasa (izmjerene povećane vrijednosti opterećenja pojasa i ulazak pojasa u područje trbuha lutke). Čak i kad bi mu sve ostale ocjene na testiranju bile dobre, a nisu, nikako ne bi mogao dobiti preporuku. Na kraju je ostala dječja autosjedalica Maxi-Cosi TobiFix, koja pomalo iznenađujuće sadrži štetni sastojak TCPP u količini koja premašuje granicu iz Direktive 2014/79/EU, jer ni jedan od preostalih šest proizvoda ovog uglednog kanadskog brenda se na testiranju nije našao ni blizu crvene zone kad su u pitanju potencijalno kancerogene tvari. Zanimljivo, tako je Maxi-Cosi uspio imati svoje predstavnike na vrhu (Jade + 3wayFix) i dnu (TobiFix) redoslijeda.
Kao kuriozitet HAK napominje: da je bilo koji od tri spomenuta loša proizvoda uspio zaliječiti svoju Ahilovu petu (osim modela Giordani Galaxy 012), našao bi se među velikom većinom poželjnih dječjih autosjedalica koje su zavrijedile ocjenu - dobar! Ovako su, zahvaljujući iscrpnim testovima, završile na začelje dugačke kolone od čak 41 različitog modela.
Nakon ovih globalnih podataka, vrijeme je da pozornost posvetimo i detaljima na najvažnijem području - sigurnosti! Ovdje su promatrani rizici od frontalnog i bočnog sudara, zatim namještanje pojasa, te stabilnosti sjedalice u vozilu. Vrlo dobrih po zaštiti od frontalnog sudara je 12 dječjih autosjedalica, 16 je dobrih, osam je zadovoljavajućih, dvije su jedva dovoljne, a tri su loše. Od 12 najboljih, u njih 10 se dijete vozi leđima okrenuto smjeru putovanja (Avionaut Pixel, Avionaut Pixel + IQ base, Baby Jogger City Go i-Size, Babystyle Oyster Carpace Infant, Bébé Confort Pebble Pro i-Size, Cybex Cloud Z i-Size, Inglesina Darwin i-Size, Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size, Nania Beone SP i Peg Perego Primo Viaggio i-Size + i-Size Base), dok je u dvije okrenuto bočno (Bébé Confort Jade + 3wayFix i Maxi-Cosi Jade + 3wayFix). Tri najlošije, spomenute na početku, su: Baby Style Oyster Carapace Infant + Duofix i-Size Base, Chicco Oasys i-Size Bebecare + Duofix i-Size Base i Giordani Galaxy 012.
Po pitanju sigurnosti u bočnom sudaru, devet sjedalica je vrlo dobro (Bébé Confort Jade + 3wayFix, Besafe iZi Modular RF i-Size + iZi Modular Base, Britax Römer Kidfix III M, Cybex Cloud Z i-Size, Cybex Cloud Z i-Size + Base Z, Cybex Sirona Z i-Size + Base Z, Cybex Sirona Z R i-Size + Base Z, Maxi-Cosi Jade + 3wayFix i Peg Perego Primo Viaggio i-Size + i-Size Base), 19 je dobrih, 11 je zadovoljavajućih, a dvije su jedva dovoljne (bočni paneli kod modela Chicco Oasys i-Size Bebecare + i-Size Base i Giordani Galaxy 012 apsorbiraju premalo energije tijekom udara koji se u velikoj mjeri prenosi na lutku). Loša nije ni jedna!
U gotovo svim modelima pojas se može kvalitetno prilagoditi rastućem djetetu te je osam autosjedalica dobilo maksimalnu ocjenu vrlo dobar (Cybex Cloud Z i-Size, Cybex Cloud Z i-Size + Base Z, Peg Perego Viaggio FF105 + i-Size Base, Britax Römer Max-Way Plus, Britax Römer Advansafix IV R, Bébé Confort Titan Pro, Maxi-Cosi Titan Pro i Britax Römer Kidfix III M). Osjetno zaostaje jedino Giordani Galaxy 012, čiji pojas kod starije djece ‘sjedi’ previsoko na trbuhu i prelazi praktički preko djetetova vrata. Zbog toga je taj model ocijenjen lošim.
Na kraju sigurnosti ostala je još komponenta stabilnosti sjedalice u vozilu, kod koje nema kritičnih modela. Naime, četiri autosjedalice su ovdje vrlo dobre (Cybex Cloud Z i-Size + Base Z, Bébé Confort Pearl Pro i-Size + 3wayFix, Maxi-Cosi Pearl Pro i-Size + 3wayFix i Peg Perego Viaggio FF105 + i-Size Base), čak 35 ih je dobrih, a samo dvije su zadovoljavajuće (Nachfolger Hy5.1 TT i Britax Römer Adventure).
Ne kupovati autosjedalice naslijepo
Na kraju ponavljamo da bi se prije kupnje dječje autosjedalice roditelji svakako trebali informirati o ponudi na lokalnom tržištu jer su rezultati ovoga testa samo pomoćni orijentir, a nikako ne obvezni naputak. Naime, ni jedna dječja autosjedalica ne odgovara jednako dobro svim automobilima, a osobne preferencije roditelja i djece često su vrlo različite od rezultata testiranja. Stoga kupnja dječje autosjedalice ne smije biti ‘slijepa’, nego vozilo i dijete treba odvesti u trgovinu kako bi u neposrednom kontaktu isprobali modele dostupne za kupnju.
Kad jednom autosjedalica bude izabrana, mora se instalirati u vozilo što čvršće i postojanije, pogotovo u starija vozila koja možda imaju malo drukčije kopče. HAK savjetuje da se što bolje upoznate s kupljenom dječjom autosjedalicom kroz upute za uporabu, koje se na prvi pogled ponekad znaju činiti malo kompliciranijima, ali su uvijek vrlo korisne. Pravilna instalacija je iznimno važna kako bi sjedalo zaštitilo dijete u slučaju eventualne nesreće na najbolji mogući način.
I na kraju, vozačice i vozači ne smiju zaboraviti da u automobilu bez autosjedalice nikad ne prevoze dijete.
Dječju autosjedalicu treba koristiti uvijek i bez iznimke, pa čak i na najkraćem putovanju ili odlasku do lokalne trgovine. Držanje djeteta u rukama nije siguran način putovanja jer prilikom sudara pri brzini od samo 50 km/h dijete teško pet kilograma postaje teško 20 puta više ili čak 100 kilograma.
Prometne nesreće jedan su od glavnih uzroka smrti djece ispod 14 godina, a procjenjuje se da bi 70 posto djece preživjelo ili izbjeglo ozbiljnije ozljede da su bili vezani u odgovarajućoj sjedalici.