Isplaćivat će se u dva jednaka obroka tijekom godine dana od dana prve isplate.
Riječ je o velikoj promjeni budući da je dosad za prvo dijete u Gradu Zagrebu ta novčana pomoć iznosila 1800 kuna tijekom jedne godine, za drugo dijete 3600 kuna tijekom dvije godine, a za treće i svako daljnje dijete 54.000 kuna tijekom šest kalendarskih godina.
"Dugoročni trendovi vezani uz ukupan broj živorođene djece s prebivalištem u Gradu Zagrebu ne pokazuju jednosmjernu povezanost s ovom poticajnom mjerom. U razdoblju od 2005. do 2010. ukupan je broj živorođene djece rastao, no, od 2010. godine nastupa dugoročno negativan trend ukupnog broja živorođene djece unatoč tome što je 2009. mjera izmijenjena tako da se dodjeljuje visok financijski poticaj za trećerođeno i svako sljedeće dijete te unatoč tome da se takav visoki iznos mjere zadržao do danas", objašnjavaju u Gradu Zagrebu.
Uzevši u obzir opisane trendove, čini se važnim da Grad Zagreb na jednak način podupire svako živorođeno dijete, kao što je predloženo ovom Odlukom, dodaju.
Što se tiče financijskih učinaka mjere, napominju kako je u proteklih 15 godina, u razdoblju od 2006. do 2020. Grad Zagreb za provedbu mjere novčane pomoći za opremu novorođenog djeteta ukupno isplatio 1.166.335.413,28 kuna za ukupno 99.100 korisnika. Drugim riječima, po ovoj osnovi prosječno je godišnje izdvajano 78 milijuna kuna, za prosječno 6600 korisnika.
"Ujednačavanje iznosa za svako dijete, koja se na taj način ravnomjerno vrednuju, u prvom razdoblju neće se značajnije odraziti na rasterećenje proračunskih izdataka. Naime, korisnici nastavljaju primati iznose prema odredbama Odluke koja je bila na snazi u trenutku ostvarivanja novčane pomoći do isplate u cijelosti te stvorene obveze predstavljaju značajan udio u planiranim sredstvima za 2022."
Prema dosadašnjoj Odluci, za 2022. bilo bi potrebno osigurati 84 milijuna kuna, dok će prema predloženim izmjenama biti potrebno osigurati 80 milijuna kuna. Projekcije potrebnih proračunskih sredstava za 2023. iznose 66,0 milijuna kuna te za 2024. godinu 52,0 milijuna kuna, najavljuju u Gradskoj upravi.
Nova Odluka donosi i izmjenu vezano uz obvezu prebivališta oba roditelja u Gradu Zagrebu.
"Uvažavajući mišljenje Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, prema kojem uvjetovanje novčane pomoći za opremu novorođenog djeteta prebivalištem oba roditelja u Gradu Zagrebu ne predstavlja primjer dobre prakse u kontekstu zabrane diskriminacije temeljem bračnog i obiteljskog statusa, nova Odluka ne uzima prebivalište drugog roditelja kao uvjet za ostvarivanje novčane pomoći".
Novčanu pomoć može ostvariti roditelj koji kao državljanin RH ima neprekidno prijavljeno prebivalište u Gradu Zagrebu najmanje pet godina neposredno prije rođenja djeteta za koje podnosi zahtjev i dalje neprekidno sve do isplate novčane pomoći u cijelosti te koji ima prijavljeno prebivalište na istoj adresi kao i dijete za koje podnosi zahtjev.
Ta je odluka izglasana oko 23,30 sati. Od oporbe na glasovanju su bila samo trojica gradskih zastupnika iz Kluba Mosta i Domovinskog pokreta. Klub Mosta je na tu odluku podnio amandman koji većinom glasova nije prihvaćen.
Sjednica je počela ujutro u devet sati, i većina je oporbenih zastupnika otišla jer su smatrali da se sjednica treba prekinuti i nastaviti sutra. Međutim, vladajući su sjednicu nastavili. ćena je s 27 glasova "za" i 11 glasova "protiv", uz vrlo oštro protivljenje oporbenih gradskih zastupnika, a što je pokazala i gotovo trosatna rasprava.
Negodovanje ispred i u Skupštini
Izmjena odluke izazvala je i veliko protivljenje korisnika mjere roditelj odgojitelj - njih 5793 i 20.000 njihove djece. Njihovi predstavnici su i danas od osam sati ujutro pa do večernjih sati prosvjedovali pred Gradskom skupštinom, bili su i u Vijećnici gdje se održavala sjednica, a ponovno su bili primljeni i na razgovor s gradonačelnikom Tomislavovom Tomaševićem i predsjednikom Gradske skupštine Joškom Klisovićem.
Oporbeni zastupnici iz klubova Mosta, HDZ-a i HSLS-a, Domovinskog pokreta i Zelene liste upozoravali su da je takva izmjena odluke protuzakonita te da će izazvati tužbe korisnika. Istaknuli su da će neki od roditelja odgojitelja postati socijalni slučajevi, da ima teških sudbina, teško će se majke moći zaposliti, da će biti veliki problem sa smještajem djece u vrtiće i u dnevne boravke, jer za to nema kapaciteta. Također, nisu se složili da ta mjera nije polučila demografski učinak, kako to tvrde vladajući, a sporno im je i što stručnjaci, demografi nisu radili analizu te mjere. Na sjednici nije prihvaćen niti jedan oporbeni amandman, a nije prihvaćen ni Mostov prijedlog izmjena i dopuna odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja.
Goluža: Tko će odgovarati ako Grad Zagreb bude morao isplaćivati odštete
"Tko će biti odgovoran ako Grad Zagreb bude morao isplaćivati enormne financijske odštete korisnicima ove mjere, koje će biti uvećane za kamate, a s obzirom na to da se radi o visokim iznosima kamate će biti ogromne i sudske troškove. Gradonačelnik Tomašević koji je to predložio ili će to biti predsjednik Skupštine Klisović koji je dozvolio da potencijalno protuustavna, dvostruko protuzakonita, protustatutarna mjera dođe na dnevni red", upitao je nestranački zastupnik iz Kluba Mosta Trpimir Goluža.
"Mislim da će na kraju biti odgovoran Tomašević i da će tu odgovornost platiti ne samo političkom cijenom. Javno poručujem roditeljima odgojiteljima koji su danas pretvoreni u građane drugog reda da će imati moju punu podršku u nastojanju istjerivanja pravde za sebe i svoje obitelji", poručio je.
"Vi mjeru ukidate, a ne revidirate. Ako je to tako dobro, ako im otvarate vrtiće koje nemate, ako ih opskrbljujete odgajateljicama koje nemate zašto su onda prosvjedovali, a koliko čujem najavljuje se i šator", istaknuo je HDZ-ov potpredsjednik Gradske skupštine Mislav Herman.
Gradonačelnik Tomašević je rekao kako je "činjenica da se zadnjih pet godina kako je mjera uvedena smanjuje broj živorođene djece konstantno te da se smanjuje broj prvorođene i drugorođene djece". Nitko mu, ističe, ne može reći da je normalno da je 15 puta više otišlo novca na mjeru roditelj odgojitelj nego za gradnju novih vrtića. Poručio je da to nije ukidanje mjere nego revizija, te upitao kakva je to mjera koja je uvela zabranu zapošljavanja i zabranu upisa djece u vrtiće u 21. stoljeću. Rekao je da će roditelji odgojitelji i dalje primati 1000 kuna ako se zaposle i upišu djecu u vrtiće.
"Naša demografska politika se bazira na osiguravanju svakom djetetu kvalitetnog predškolskog odgoja i obrazovanja i svih drugih mogućnosti koje će stimulirati da imamo što više djece u gradu i da ona imaju adekvatnu kvalitetu života", poručio je gradonačelnik Tomašević. Istaknuo je i da ne može biti demografska politika na razini novčanih transfera na razini jednog glavnog grada jer "ne može nitko reći da se zalaže da se počnu doseljavati ljudi s puno djece u grad Zagreb i da ih zato izgube gradovi kao što je Vukovar ili Lika".
Ova zemlja je centralizirana i ova mjera to dodatno pogoršava, zaključio je.
Izmjenom odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja, koji je na sjednicu uputio gradonačelnik Tomašević, se pravo na korištenje mjere s 15. godine života djeteta skraćuje do 7. godine života djeteta. To znači da korisnicima kojima je dijete za koje se koristi mjeru navršilo sedam godina prestaje novčana potpora s 30. travnjem 2022. Korisnicima kojima je dijete za koje koriste mjeru mlađe od sedam godina, od 1. svibnja 2022. mjesečna naknada se smanjuje četiri puta, na 1000 kuna mjesečno.