Vozači najčešće ugrožavaju sebe i druge - vožnjom u suprotnom smjeru. No petinu svih nesreća uzrokovale su životinje na autocestama. Donosimo vam snimke nadzornih kamera s hrvatskih autocesta - i savjete na što vozači trebaju pripaziti.
Nadzornim kamerama ništa ne promakne. Najčešći prekršaj je vožnja u suprotnom smjeru koja je 2015. zabilježena 178 puta. Trećina - na naplatnoj postaji Demerje. Tu se plaća samo karticama i ENC-om, pa vozačima s gotovinom svašta pada na pamet.
'Manje je zlo da na samoj naplatnoj postaji riješe svoju situaciju u smislu plaćanja, nego što izvode vratolomije po cesti', pojašnjava Zrinka Drozdek, pomoćnica direktora za sigurnost u prometu, HAC ONC.
'Postoji mogućnost pisanja izjava ako baš nikakvog keša odnosno karticu ili ENC', dodaje Drozdek. Kamere nadziru ceste od 0 do 24. Svaki dan.
'Mi na kamerama koje imamo uočavamo vozilo. Imamo prikazano cijelu dionicu autoceste, palimo znakove i obavještavamo policiju, HAK koji onda obavještava javnost što se dešava i na kojoj dionici se događa', objasnio je Tomislav Fumić, operater za praćenje prometa.
U HAC ONC-u apeliraju - dodatno treba paziti na znakove upozorenja na trenutačnu i neposrednu opasnost. U slučaju vožnje u suprotnom smjeru - ispisat će se OPREZ; a svi brzinu trebaju usporiti na 40 kilometara na sat. Vozač u prekršaju može i sam pokušati ispraviti pogrešku.
'Na siguran način prići zaustavnoj traci, smanjiti brzinu, primiriti se, sabrati se i na siguran način vratiti se u pravi smjer', kazala je Drozdek.
Drugima na kraj staje policija. 2015. ispisana je 41 kazna za vožnju unatrag, 89 kazni za zaustavljanje na autocesti, 36 za vožnju u suprotnom smjeru - s kaznom od 5 do 15.000 kuna ili zatvorom do 60 dana.
Oči širom treba otvoriti i zbog životinja
Najčešće se na cesti nađu srne, jeleni, divlje svinje i psi. Ponekad među automobilima završe i medvjedi.
'Dvadesetak prometnih nesreća otpada na prometne nesreće u kojima su sudjeluju i životinje, s time da dvostruko od tog broja su i pojave samih životinja na autocesti koje se uspiju riješiti', rekao je Bojan Vivoda, inženjer za zaštitu okoliša i geotehniku.
Na autocesti Rijeka Zagreb izgrađene su električne ograde, iskočne rampe i izlazna vrata za divljač. Putem GPS ogrlica prati se i svaki korak četiri medvjeda.
Oprez je potreban u svakom trenutku - poštujte znakove, upozorenja na cestama i prilagodite vožnju. Jer na cesti - nikad niste sami.