Učenici i učenice petog razreda osnovne škole opisali su trenutke u kojima im se tijekom bezbrižnog vremena koje provode na internetu pojavio strah. Ovo su njihova iskustva:
"Voljela bih da sam znala kako bolje zaštititi svoj profil na internetu prije nego što je netko moju fotografiju iskoristio na ružan način." - Matea, 11 godina
"Voljela bih da sam znala da mi nisu sve cure u razredu prijateljice prije nego što sam otkrila lozinku onoj koja to nije." - Manuela, 11 godina
"Voljela bih da sam znala da je u redu ne prihvaćati sve zahtjeve za prijateljstvom prije nego što je nepoznata osoba saznala previše o meni i mojoj obitelji." - Irena, 11 godina
"Volio bih da sam znao da postoje virusi prije nego što mi se u online igrici u chatu javila nepoznata osoba. Obratila mi se mojim imenom." - Franko, 12 godina
Pristup internetu kod kuće ili u školi ima čak 99% djece u Hrvatskoj. Prema rezultatima istraživanja koje je provela Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba, 68% djece ima otvoren profil na društvenoj mreži Facebook prije 13. godine. Iako je znanje djece i mladih sve šire, a samim time i svjesnost o opasnostima koje virtualni svijet donosi, istraživanja još uvijek pokazuju da djeca i mladi doživljavaju neugodna iskustva koja mogu ostaviti snažan i loš utjecaj. Kako bi se takve pojave minimalizirale, djecu i mlade važno je neprestano educirati – i o tome kako postupiti kada se nađu u novonastaloj situaciji, ali i koliko je važno ne biti jedan od onih koji internet koriste kako bi uznemiravali druge osobe.
"Vjerujem da su djeca sve više i više upoznata s opasnostima koje im prijete i zapravo u jako malom broju slučajeva oni ne znaju kako da postupe. Ako osjete neki strah ili uoče nešto neobično, u dobi od 11 ili 12 godina već znaju da se prvo moraju obratiti roditeljima. Mislim da više trebamo razmišljati o tome kako educirati djecu koja maltretiraju vršnjake, bilo u stvarnom, bilo u virtualnom svijetu. Ona djeca koja šire negativnost moraju postati svjesna kakve to posljedice ostavlja na njihovu okolinu," objašnjava učiteljica koja je zbog zaštite identiteta djece također ostala anonimna.
Svi sudionici, učenici 5. razreda, potvrdili su kako su u navedenim situacijama osjetili strah i nelagodu. Kažu i kako su svjesni opasnosti koje postoje na internetu. Već u dobi od 11 i 12 godina smatraju kako znaju prepoznati situacije koje je potrebno prijaviti ili roditeljima ili učiteljima.
Međutim, stručnjaci ističu kako ima još prostora za rad s djecom i mladima, posebno u području istraživanja online svijeta u edukativne svrhe. I dalje zabrinjava porast za više od 15 posto kriminaliteta vezanog uz online nasilje koje bilježi policija. Najčešće se radi o kaznenim djelima seksualnih zlostavljanja i iskorištavanja djece, iskorištavanju djece za pornografske sadržaje te krađi identiteta.
Svijest o boljoj zaštiti djece promiče Hrvatski Telekom kroz projekt "Šeraj pozitivu, blokiraj negativu" koji obuhvaća aktivnosti na temu povećanja razine svijesti o sigurnosti na internetu. Cilj je projekta da se prvi put u Hrvatskoj prikupe podaci uz pomoć kojih će se moći izraditi čvrsta stručna podloga za nacionalnu regulaciju ove teme. Ključan rezultat projekta bit će prvo nacionalno komparativno istraživanje razine sigurnosti djece na internetu.
Projekt "Šeraj pozitivu, blokiraj negativu" ujedinio je akademsku zajednicu, nevladin sektor i državne institucije s ciljem povećanja razine sigurnosti djece na internetu. Glavni su partner Hrvatskog Telekoma je Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu. Ostali su partneri Grad Zagreb (OŠ Većeslava Holjevca), Hakom, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu/Centar za sigurniji internet (CSI), a projekt podržavaju Ministarstvo znanosti i obrazovanja te Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.
Sadržaj je napravljen u produkciji "NOVA TV Content Teama" u suradnji s "Hrvatskim Telekomom" i u skladu s najvišim profesionalnim standardima.