Preko leđa građana

Dio dionica hrvatskih autocesta postat će isplativ tek za 100 godina!

Slika nije dostupna
Hrvatska je po stanovniku pri vrhu zemalja s najviše kilometara autocesta u Europi.

Njihovu izgradnju građani plaćaju, čak tri puta, kroz cijenu cestarine, u cijeni goriva i otplatom kredita. Poput plina i autoceste su preduvjet za brži razvoj gospodarstva, no jesu li isplative? Kilometre autocesta koje je država gradila u proteklih 10 godina građani će otplaćivati još desetljećima. Primjerice, da bi se isplatila Dalmatina potrebno je još najmanje 40-tak godina.

Pojedine dionice toliko su neisplative da treba proći i više od 100 godina kako bi vratile ono što je u njih uloženo. Ekonomski stručnjaci upozoravaju da je došlo vrijeme otrežnjenja u cestogradnji.

>> Dubrovački župan: Nastavite izgradnju autoceste kroz Hrvatsku

Hrvatska ima 1.273 kilometra izgrađenih autocesta. 'To je bilo jedno pijanstvo koje je trajalo godinama. Mi na koncu možemo reći da zbog osam vikenda mi imamo Dalmatinu', rekao je ekonomski analitičar Guste Santini. A Dalmatini treba još najmanje 40 godina da otplati samu sebe.

Računica je jasna. Prema podacima Hrvatskih autocesta troškovi izgradnje svih autocesta od Dalmacije do Slavonije u proteklih 10 godina iznosili su oko 37 milijardi kuna. HAC na godinu zaradi oko milijardu i 300 milijuna. Čistu zaradu treba čekati još 28 godina. 'Mi smo išli izgraditi autocestu kao da će autocesta izgraditi tvornicu. Ne! Nego uvijek tvornica, poduzeće gospodarska aktivnost izgrađuje autocestu', rekao je Ljubo Jurčić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

'Infrastrukturni projekt mora slijediti potrebe, a ne političke preferencije', rekao je Santini. U Hrvatskoj su ipak prevladale političke preferencije. Rentabilne dionice već duže vrijeme ne pokrivaju izgradnju novih kilometara. A država je socijalno osjetljiva i po pitanju cijena. Primjerice 60 kilometara vožnje na autocesti Zagreb Macelj koncesionar naplaćuje 42 kune, a država na dionici Zagreb Lipovac uzima 25 kuna. Nužna je reorganizacija cestarskog sektora, upozorava Jurčić.

'Ne isplati se davati postojeće ceste u koncesiju, nego je nužno organizirati vlastito poduzeće iz postojećih poduzeća, novo poduzeće koje će obavljati posao oko autocesta koji su potrebni sad za naredno razdoblje. Znači ne graditi', rekao je Jurčić. Nakon neracionalne gradnje sada je potrebno uvesti racionalno upravljanje autocestama.

Konkretna rješenja još se ne nude. Razmišlja se o koncesijama kao i o spajanjima državnih tvrtki koje upravljaju autocestama u jedno društvo. Oboje znači racionalizaciju troškova, što posljedično dovodi i do otpuštanja radnika. Sindikati se takvim opcijama protive. No, vrijeme je za otrežnjenje.

Povezane teme