Ovako jeftina nafta nije bila posljednjih pet godina. Od početka ljeta cijena crnog zlata pala je za oko 30 posto. Evo, samo za primjer, barel sirove nafte u lipnju je dostizao cijenu i do 115 dolara, a danas je ispod 72 dolara. Cijena je opet mogla skočiti da su zemlje izvoznice odlučile smanjiti proizvodnju, ali nisu. Odlučile su je zadržati na istoj razini. Ono što jednima šteti, drugima koristi.
'Hrvatska kao uvoznik, onaj dio privrede koji treba naftu ili naftne proizvode, taj dio će dobro proći, trgovina će dobro proći, građani će dobro proći', kaže Igor Dekanić s Rudarsko geološkog fakulteta.
Ovakve je kvalitete gorivo koje točite u svoje limene ljubimce
I kod nas padaju cijene goriva, pa su sada najniže u posljednje gotovo tri godine. Koliko ćemo platiti litru, određuju oni koji je prodaju, a cijene mogu mijenjati, ako hoće, i nekoliko puta na dan. Međutim, u tu cijenu, kao i u ostalim europskim zemljama, ulaze i davanja državi, a ona nisu mala. Kada pogledamo koliko izdvajamo, to izgleda ovako: 80 lipa odlazi na ceste, a 20 lipa na Hrvatske autoceste, te za hrvatske željeznice, isto toliko za obvezne zalihe i naknadu za biogorivo. Na trošarine otpada još kuna i 66 lipa, znači sve skupa tri kune i 66 lipa. I na sve to još i PDV od 25 posto. I na kraju kada se sve zbroji u cijeni jedne litre benzina, 54% odlazi na porez i ostale namete.
'Vjerojatno će u sljedećih nekoliko mjeseci cijene nafte ići dolje, jer je OPEC najavio da neće dirati kvote. Za očekivati je plutanje između 60 i 70 dolara po barelu a onda ćemo vidjeti što će biti dalje', dodaje Rudanić.
Drastičan pad cijena nafte osjetile su, naravno, naftne kompanije kojima je vrijednost na burzama pala. Kako se iza svega kriju dijelom gospodarski, a dijelom politički razlozi, niske cijene održavat će se sve dok ne ugroze interese najjačih sila.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook