Traže promjenu zakona

Brodari godišnje plaćaju 220 tisuća eura da im se pokaže kako uploviti

Slika nije dostupna
Privatni brodar koji ima svakodnevnu liniju od Splita prema Italiji pobunio se zbog toga što za svako uplovljavanje mora koristiti uslugu vodiča-peljara, a to mu plaćaju 220 tisuća eura na godinu.

Mole Vladu da taj dio zakona promijeni, jer, kapetan 15 godina plovi na ovoj ruti i ne mora mu netko pokazati kako uploviti. Unosan posao peljara prije 15 godina Vlada je oduzela državnim lukama, a dala privatnicima koji odlično zarađuju.

Putnički brod privatnog brodara Blue line svako jutro stiže iz talijanske luke Ancona u Split. I svaki dan za uplovljavanje u Split moraju uzeti i platiti vodiča, peljara. To je čovjek koji manjim gliserom stigne do broda, popne se na brod i objašnjava kapetanu kako ući u luku. Direktor Blue linea, Danac, žali se da je to nepotrebno i skupo.

'Prošla Vlada nas nije doživljavala'

'To nas godišnje košta 220 tisuća eura', rekao je Henry Jorgensen, direktor Blue line international. Iako im kapetani, kažu, znaju tu rutu kao svoj đep. Plove na njoj 15 godina. 'Uplovio sam tu 3.000 puta', rekao je Davor Begović, zapovjednik broda kompanije Blue line. Domaći brodovi na redovnoj liniji nemaju ovu obavezu. Ovaj privatnik očekuje od ove Vlade da im izmjenom zakonskih pravila izađe u susret. Ranija Vlada ovakve je zamolbe ignorirala. 'Ništa, nisu nas ni doživljavali. Ako hoćete možete ići', rekao je Jorgensen.

Direktor Pilota sugerira Blue lineu koji se buni protiv plaćanja da se skine sa Panamske zastave i prijavi se pod hrvatskom te kao hrvatski brodar izbjegne plaćanje peljara. 'Izabrali su panamsku zastavu, zastavu pogodnosti, ne plaćaju porez hrvatskoj državi', rekao je Tonči Regjo, direktor peljara, tvrtke Pilot. No i splitski peljar, privatna tvrtka Pilot, ima lijep ekonomski interes. Jedini imaju pravo na posao uvođenja brodova u prometnu splitsku luku. Svi plaćaju samo njima.

>> U Rijeku uplovio najveći brod ikada! Dug je 318 metara!

'Je li to monopol? Ustavni sud RH je ustanovio da to nije monopol. Uglavnom po svijetu su peljari u privatnim rukama', rekao je Regjo. Možda će se prosječan građanin upitati tko su ti koji su dobili taj posao peljara i tko iza njih stoji? Službeno, nitko eksponiran. U splitskoj tvrtki Pilot demantiraju da neki poznati političari imaju ikakve veze sa njima.

U resornom ministarstvu nismo dobili odgovor, a zanimljivo je da su peljari do 1997. bili državne tvrtke, zapravo sastavni dio poslovanja luke. Sva naplata od brodara, dakle sva zarada od uvođenja brodova u luku, išla je u državnu kasu. No, onda je netko taj posao tiho dao privatnicima. Po jedan je u svakoj ključnoj luci i oni sada bez konkurencije beru čistu zaradu od svih stranih brodova pa i hrvatskih koji nisu na linijskoj plovidbi. A sav ulog im je izgleda ured, pet šest ljudi i ovakvi manji brodovi piloti. Eto, izgleda dobar neki posao, trebalo je samo znati kako ga dobiti.

Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na mobilnih uređaja.