50 posto uspjeha

POSLOVNI GURU ZA DNEVNIK.HR SAVJETUJE MLADE PODUZETNIKE 'Zadnje što vam treba je veći broj klijenata. Stvarajte obožavatelje'

Alan Austin-Smith, jedan od najtraženijih poslovnih savjetnika u frizerskoj industriji, prošlog je vikenda boravio u Hrvatskoj. S njim smo razgovarali o tome što motivira ljude u poslovanju i što je potrebno da bismo bili fantastični u poslu kojim se bavimo.

Iako je konzultant za poslovanje frizerskih salona, savjeti Alana Austina-Smitha mogu se primijeniti ne samo i na ostale industrije već i svakodnevni privatni život.

U buci raznih poruka koje svatko pokušava plasirati, da bi naša bila primijećena, moramo se istaknuti. Ali čime? Na ovo i druga pitanja Alan je odgovorio u intervjuu za Dnevnik.hr.

Što biste poručili svom mlađem sebi kako poslovati? I kada dovodimo u odnos poslovanje prije 20-ak godina i danas, postoji li razlika u današnjem poslovanju u odnosu na poslovanje prije 20?

Savjet koji bih dao mladim poduzetnicima je savjet koji sam i ja dobio od starijeg poduzetnika kada sam započinjao biznis. Bio je to uspješan biznismen koji mi je rekao – poslovanje je jednostavno, samo se moraš pobrinuti da više novaca dolazi nego što odlazi. Drugim riječima – profit.

U poslovanju se radi o profitu. To je savjet koji bih svakome dao u poslovanju. Treba razumjeti što je posao. U kreativnim poslovima problem je u tome što smo strastveni u onome što radimo, stoga lako možemo zaboraviti da pri tom moramo i zaraditi novac.

Kada se radi o tome što je drugačije nego prije 20 godina, stalno govorim onima koje savjetujem, da je posljednje što nam treba veći broj klijenata. Trebaju nam obožavatelji. Koristim primjer fanova nogometnih klubova. Ako nudite navijaču nekog nogometnog kluba ulaznicu, čak i ako je ona u pola cijene, da bi gledali utakmicu na kojoj igra suparnički tim, onaj za kojeg ne navijaju, on neće ići na tu utakmicu. Ne bi uzeli kartu. Ako imate samo klijenta, on će otići vašem jeftinijem konkurentu. Klijente će kupiti cijena. Obožavatelji neće nikada otići. Za mene, najveća razlika za uspješno poslovanje je da ako ne gradite bazu za fanove, uz svu konkurenciju, kao što su, između ostalog, i društvene mreže... koristim termin, veoma bučno, jer svi viču, vrlo je teško istaknuti se da i vas slušaju u toj buci. Svi se jako trude da ih se čuje, ali najvažnija stvar je zadržati ljude koje imate dok ih svi ostali pokušavaju uloviti.

Savjet koji bih danas dao je – prestanite tražiti još klijenata i počnite raditi na tome da imate više obožavatelja.

Kažete da je 50 % rezultata rad, što je najvažnije poslije toga da bi naš posao mogao funkcionirati bolje?

Nije toliko do teškog rada, nego 50% svakog posla je sam posao. Na primjer, ako ste frizer, morate znati šišati, ako ste zubar, morate znati popravljati zube. Bez obzira na to što radite, 50% posla je znati ga raditi, a ostalih 50% je raditi ga fantastično. Uzmite za primjer smećara. Ako samo isprazni kante, reći ćete da je napravio svoj posao dobro, ali ako vas svaki put kad prazni kante pozdravi, pita kako ste, ljubazan je, onda ćete reći da svoj posao radi fantastično. Ako ste bili na operaciji u bolnici i operacija je prošla u redu, reći ćete da je je kirurg dobro napravio posao. Jer ne govorimo o vještini. Ako je kirurg odisao povjerenjem, prijateljskim pristupom – to nam treba da bismo rekli da je kirurg fantastičan. Sa svim poštovanjem prema čistačima, od čistača do kirurga, za raditi posao fantastično, nije dovoljno samo raditi posao. Važne su i vaše komunikacijske vještine, povjerenje, stav, motivacije, ponašanje. Kada to sve imate, onda ste fantastični.

Kada savjetujete svoje klijente, na čemu počivaju vaši savjeti, koje su najvažnije poslovne strategije u frizerskom poslu?

Fantastično poslovanje leži na pet stupova, bez obzira na to o kojem se poslu radi.

Prvi je revolucionarna strategija, ne samo strategija, nego i revolucionarna strategija. Morate imati plan. Neki ljudi nemaju ni plan, a neki imaju cijelu strategiju. Ali ta strategija treba biti revolucionarna. Trebate razmisliti kako ćete poslovati za pet godina, uzevši u obzir inovacije u primjerice tehnologiji, društvenim mrežama...

Drugi stup je profit, treba biti fokusiran na zaradu. Vjerujem da ćete rezultate dobiti iz onoga na što se fokusirate. Znači, ako se ne fokusirate na profit, malo je vjerojatno da ćete ga dobiti.

Treći stup je predani tim. Od pet stupova ovo je središnji. Dakle, nije vam potreban samo tim, nego predan tim. Ponekad mi ljudi govore – moj tim nije predan onome što pokušavam napraviti. Na to ih pitam zna li njihov tim čemu treba posvetiti posebnu pažnju, a oni mi odgovaraju – mislimo da zapravo i ne. Stoga, ne možete samo očekivati da će tim biti predan ako im ne kažete što očekujete od njih.

Četvrto su klijenti koji će drugima pričati o nama jer im se kod nas jako sviđa. Trebaju vam obožavatelji koji će svijetu reći koliko ste divni.

Peto je jedinstveno oglašavanje. Ne samo oglašavanje. Ovo je vrlo bučan svijet, morate se istaknuti, morate biti drugačiji u pristupu stvarima. Vidim kako mnogi koriste društvene mreže, ali ono što rade je dosadno, svi su isti. Prema onome kako ćete se istaknuti, je ono što će nagnati ljude da vas saslušaju i gledaju vašu poruku.

Ovih pet stupova mogu se primijeniti na bilo koji posao.

Frizerski posao je, barem u Hrvatskoj, pretežno žensko zanimanje, što najviše prema vašem iskustvu motivira žene na rad u frizerskoj industriji?

To je pretežno ženski posao diljem svijeta. Motivacija za svakoga je drugačija. Znamo da svakoga motivira nešto drugo, ali u ovoj industriji zajednički motivator kojeg dijeli većina frizera jest da uistinu vole usrećiti ljude time da ih uljepšaju. Iz toga dobivaju posebno zadovoljstvo.

Zanimljivo je, u Velikoj Britaniji se svake godine provode istraživanja o frizerstvu i poslovnoj podršci. Proučavali su koji je posao onaj koji pruža najviše zadovoljstva, a među prva tri su uvijek poslovi vezani uz frizerstvo ili neku drugu vrstu uljepšavanja. Razlog tome jest zato što vidimo osmijeh. Mnogi ljudi koji rade svoj posao, ne vide učinak - jesu li i koliko nekoga usrećili. Vi nećete vidjeti koliko je ovaj intervju nekoga inspirirao. Dizajneri odjeće neće vidjeti koliko je vas usrećila odjeća koju nosite, a oni su je dizajnirali, ali frizer vidi osmijeh.

Kad naprave odličan posao i vide vas da ste zadovoljni, to je vrlo poticajno za njih. To je ono za što mislim da ljudi vole u ovoj industriji. Mnogi nisu namjerno postali frizeri, a onda se zaljube u taj posao. Smatram da to nije nužno ženska stvar, već kakva ste osoba.

Što vas posebno raduje kada uđete u frizerski salon i klijentu kažete - to zadrži, to nastavi tako i dalje raditi?

O jednoj smo već razgovarali, a to je kada imaju predan tim. To se pak događa kada tim ima odlično vodstvo. Odlično vodstvo dolazi od razumijevanja svog tima. Rekao bih da odličan lider ima odlično pamćenje. Pri tom ne mislim na pamćenje tipa sjećam se gdje sam ostavio mobitel. Govorim o sjećanju kako je to bilo kada sam ja imao voditelja, kad sam ja imao šefa, stvari koje sam ja volio, a koje nisam. Radi se o pamćenju kako je vas motivirao šef, a kako demotivirao.

Mnogo ljudi izgubi to sjećanje. Postanu lider, šef, pa zaborave. Počnu se ponašati kao šef, šefuju, a ako imate dobro pamćenje, imate razumijevanje. Možda neko ponašanje zaposlenog nije prihvatljivo i to ćete dati do znanja, ali ćete također razumjeti zašto je netko učinio pogrešku. Kada je riječ o vođama, o liderima, žele da njihov tim bude posvećen zadatku, a ne pruže im mogućnost da se sa zadatkom poistovjete, ne motiviraju ih. Ako tim ne zna što se od njih očekuje, onda ne možemo očekivati da rade više od svog posla.

Nema fundamentalne razlike između uspjeha i neuspjeha. Jedna je tajna uspjeha u bilo čemu. Kao ljudsko biće, u privatnom i poslovnom životu samo je jedna stvar, jedna tajna. Uspješni ljudi rade one stvari koje neuspješni ne rade. To je jedina razlika. Kada pogledate ljude koji su uspješni, oni rade stvari koje drugi ljudi ne rade – oni se prime posla. Za svakog je to drugačije, ali oni koji to rade, to rade kontinuirano. Kada gledam nečiji biznis, kod uspješnih se ističe to što su se primili posla i to konstantno. Kod drugih, oni će saslušati savjet, možda ga i primjenjivati neko vrijeme, ali će nakon tri mjeseca ponovno početi raditi po starom. Uvijek dajem savjet – cijelo vrijeme radite kao da ste tek započeli posao, jer kada netko otvori novi posao, on obučava svoj tim, odlazi u zajednicu, oglašava se i cijelo vrijeme.

Čiji pristup poslu daje više rezultata - ženin ili muškarčev i o čemu se točno radi, o kakvom pristupu?

Žene su puno bolji lideri u poslu. Za mene najvažniji ulog bilo kojeg posla su ljudi jer sve što posao želi postići – profit, obožavatelji, dolazi od ljudi. Zato je najvažnije vodstvo, a najbolje u tome su žene. Da su žene na vodećim pozicijama, svijet bi bio ljepše mjesto.

Nema to veze s muško-žensko, ali ono što žena donosi na posao ga obogaćuje. Prema mom iskustvu, kada žena pogriješi u poslu, kada je na mjestu voditelja, jest kada pokušava biti kao muškarac. Jer na taj način zrcali ono što ne funkcionira. Žena u posao unosi posve nove vještine – emocionalno razumijevanje. Većina muškaraca koji su odlični vođe imaju pojačanu žensku stranu.

Današnja Y generacija, na engleskom zvuči i kao riječ 'zašto', i ta generacija propitkuje. Pirje bi vođa rekao 'učinite to', a današnja generacija će ga pitati: 'zašto?'

Radi se o vještinama, žene imaju jaču emotivnu inteligenciju od alfa muškaraca.

I za kraj, koji je vaš moto?

Budite fantastični. Dobro više nije dovoljno dobro.

Alanova poslovna filozofija i recept za uspjeh frizerskog salona pretočeni su i u pisanu trilogiju pod nazivom The Fantastic Hairdresser. Njegova knjiga Fantastični frizer prodana je u 150.000 a prevedena je i na hrvatski jezik. Naime, znakovita je činjenica da je u posljednjih je 10 godina 60% britanskih salona, koji su slijedili savjete ove knjige, unaprijedilo svoje poslovanje.