Ni smrt više nije 'siguran posao'

Recesija ugrozila i poslovanje pogrebnih poduzeća

Slika nije dostupna
Jedni su tu kad vam najteže, a drugi vam upotpunjuju ionako najljepši dan u životu. Dva zanimanja kojima je potpuno svejedno je li kriza ili blagostanje i koja će bez obzira na sve jednostavno uvijek opstati.. Provjerili smo je li kriza barem malo uzdrmala poduzetnike koji se bave organizacijom vjenčanja i pogreba.

U svačijem životu postoji nekoliko sretnih i jedan najtužniji dan. No, vjenčanja i pogrebe ne povezuje samo snaga emocija, već i to što su, neminovni događaji. Barem jedan od njih. Stoga, zanimanja povezana s ova dva dana, s pravom možemo nazvati -vječnima. Iako njihov posao baš ništa ne može ugroziti, nas je zanimalo osjećaju li ipak i oni posljedice aktualne recesije. Jesu li financijske neprilike natjerale ljude da štede i u najvažnijim prilikama kada se, u pravilu, za cijenu ne pita.

'U svakom slučaju se osjeća trend opadanja broja uzvanika na svatove. Recimo, za Zagreb su karakteristične svadbe za 100, 150 uzvanika, a ovog trena ima velik broj svadbi sa 30,40,50 uzvanika', tvrdi Sandra Veselinović iz Calypso organizacije vjenčanja te dodaje: 'Recimo, za nekakvu svadbu od stotinjak uzvanika trošilo se deset do petnaest tisuća eura otprilike. Sada je to, ajmo reći, palo na 8 do deset.'

Mladenci nastoje skupe stvari zamijeniti podjednako kvalitetnima ali jeftinima, a to se najlakše može učiniti na svadbenim ukrasima. Na taj način moguće je uštedjeti i do tisuću kuna, a štedi se i na putovanjima. Ovakav trend vlasnike salona ipak je prisilio da se prilagode situaciji. 'Ja sam izvršila korekciju ne samo cijena nego i samih svadbenih ukrasa. Definitivno sam snizila cijene oko 25 posto svojih proizvoda, u zadnjih godinu dana', objašnjava Biljana Turi iz salona vjenčanja 'Kana Galilejska'.

Štedi se u svim segmentima

Prijašnjih godina mladenci su, za ukrase izdvajali i do dvije tisuće kuna više nego danas, a kako stvari stoje kada su u pitanju usluge pogrebnih poduzeća? 'Smrt je nažalost samo jedan od troškova koji ne pogađaju budžet svaki dan svaku obitelj. Smrt je jedan događaj koji vam se vam se desi jedanput u životu i nije to kao da idete pa plac pa je sad nešto poskupilo ili pojeftinilo', kaže Milan Lončarić iz pogrebnog poduzeća Zagreb.

Iz tog razloga, cijene usluga pogrebnih poduzeća nisu se izmijenile – u prosjeku iznose četiri do pet tisuća kuna, ne treba napomenuti da pritom govorimo samo o osnovnim troškovima. Stoga, ovdje se također štedi, ali na drugi način. 'Racionalizacija se najviše vidi u smislu toga što su preko 40 posto kod nas sprovodi sa kremacijom', dodaje Lončarić. 'Prije kada ste išli negdje, obavezan je bio buket cvijeća, na ispraćaje obavezan je bio vijenac. Međutim, danas se ljudi zadovoljavaju jednom ružom', tvrdi Spomenka Fabijančić iz cvjećarnice Tea.

Iako kvaliteta usluge ili proizvoda i dalje igra veliku ulogu, neovisno o tome je li riječ o tužnom ili sretnom događaju, o buketu cvijeća, vjenčanici ili pogrebnom vijencu...očito je da ljudima cijena ovakvih usluga više nije zanemariva. A vrijeme, kada se nije pitalo za cijenu, čini se kako je danas postalo tek - luksuz nekolicine.