20.000 radnika ostaje bez posla

GM danas objavljuje zaštićeni stečaj

Slika nije dostupna
Najveći američki proizvođač automobila General Motors provodi posljednje pripreme za objavu odlaska u zaštićeni stečaj u ponedjeljak, dok je ministarstvo financija SAD uspjelo ishoditi pristanak većine vjerovnika za izmijenjeni plan preustroja tvrtke, koji predviđa zamjenu njihovih potraživanja za vlasničke udjele.

Oko 54 posto vlasnika korporacijskih obveznica GM vrijednih oko 14 milijardi dolara, ili 975 institucija, podržalo je zamjenu svojih potraživanja za dionice i jamstva, izjavio je u nedjelju glasnogovornik 'ad hoc' odbora vjerovnika Elliot Sloane. GM, opterećen s gotovo 88 milijardi dolara gubitaka od 2004., nastojao je ispregovarati rješenja za svoj dug i sporazume s radnicima, prije nego zatraži sudsku zaštitu, izvješćuju u nedjelju američki mediji.

>> Predsjednik uprave General Motorsa podnio ostavku

Nagodba s većinom vjerovnika omogućit će bržu provedbu stečaja i lakši preustroj tvrtke, ocijenio je Len Blum, direktor investicijsko-bankarske kuće Westwood Capital LLC iz New Yorka. 'Kada je riječ o stečaju, brže znači bolje', dodao je u izjavi za Bloomberg News. GM, koji razmatra prodaju svoje imovine novoj tvrtki, predlagao je davanje vlasnicima obveznica i drugim vjerovnicima, 10 posto vlasništva u staroj tvrtki, te jamstva za dodatnih 15 posto.

GM preživljavao od vlastitog zajma

GM, koji posljednjih mjeseci preživljava na 19.8 milijardi dolara vladinog zajma, prošloga je tjedna objavio da je propao pokušaj nagodbe s vlasnicima obveznica i drugim vjerovnicima, koji ukupno potražuju 27.2 milijarde dolara. Nova ponuda vrijedi gotovo pet puta više od prve ponude na 10 posto vlasničkog udjela, jer je vlada SAD pristala pretvoriti 50 milijardi dolara duga u dionice, povrh 10,7 milijardi dolara na koje je ministarstvo financija pristalo prema ranijem prijedlogu, izjavio je Eric Siegert, direktor tvtke Houlihan Lokey Howard & Zukin i financijski savjetnik odbora vjerovnika GM-a.

Preuzimanje obveze ministarstva financija na 60 milijardi dolara, te pristanak na 72,5 dioničkog udjela implicira dioničku vrijednost novog GM-a od 69 milijardi dolara, rekao je Siegert. To znači da vlada SAD neće biti u cijelosti plaćena za svoje ulaganje u dionice sve dok tržišna vrijednost GM-a ne dosegne 69 milijardi, a tada bi i spomenuti vlasnici obveznica trebali raspolagati s 14 milijardi dolara, dodao je.

GM je prošloga tjedna osigurao i pristanak sindikata 'United Auto Workers' na sporazum koji mu donosi godišnju uštedu od 1,3 milijarde dolara. Sporazum predviđa da će zdravstveni fond umirovljenika sindikata dobiti 17,5 posto udjela u dionicama preustrojenog GM-a, te devet milijardi u mjenicama i povlaštenim dionicama.

20.000 radnika ostaje bez posla

GM, koji je već dobio 20 milijardi dolara vladinih zajmova, mogao bi se kvalificirati za još 30 milijardi, kako bi proveo stečaj s preustrojem u idućih 60 do 90 dana. Pravila stečaja prema Poglavlju 11., predviđaju da svaka kategorija vjerovnika, s dvotrećinskom većinom potraživanja, odobri plan preustroja tvrtke. U slučaju GM-a, izgleda da će preustroj uključivati prodaju dijela imovine stare tvrtke novom GM-u.

GM bi do kraja 2010. trebao zatvoriti 10 svojih tvornica, prekinuti proizvodnju nekih marki vozila poput Pontiaca i Saaba, te otpustiti oko 20.000 radnika. Kroz stečaj će ostati otvoreno osam tvornica GM u SAD-u, a najavljeno je i zatvaranje 40 posto ili oko 1100 predstavništava GM-a.

U povodu stečaja GM-a, koji simbolizira slom američke autoindustrije pod pritiskom 40-postotnog pada prodaje u recesiji i desetljetnog zaostajanja za konkurencijom u pouzdanosti, ekonomičnosti i kvaliteti automobila, u ponedjeljak će se Amerikacima obratiti predsjednik Barack Obama. Stečaj GM-a bit će rangiran kao treći najveći stečaj u korporacijskoj povijesti SAD-a, nakon kolapsa investicijske banke Lehman Brothers u rujnu 2008., i telekomunikacijskog diva WorldCom godine 2002.

Magna spasila GM Europe

GM Europe, koji uključuje Vauxhall u Velikoj Britaniji i Opel u Njemačkoj, spasio je od kolapsa konzorcij kojem je na čelu kanadski proizvođač autodijelova Magna. Međutim, Magna planira otpustiti oko 11.000 radnika diljem Europe, ili jednu petinu radne snage. Sindikati Vauxhalla strahuju da će tvornice u Ellesmere Portu u Cheshireu i Lutonu snositi glavninu otpuštanja.

Nakon što je dala 1,6 milijardi eura zajma konzorciju Magna, njemačka vlada je osigurala koncesije za svoju autoindustriju, pa bi od 25.000 radnika Opela trebalo biti otušteno oko 2600. Očekuje se da će se dio proizvodnje preseliti u tvornice ruskog autoproizvođača GAZ-a, u vlasništvu oligarha Olega Deripaske. Ruska državna banka 'Sberbank' navodno je zajamčila stotine milijuna dolara zajmova za spašavanej Magne za zamjenu za navodnih 35 posto udjela u Vauxhallu i Opelu, prema online izdanju britanskog Daily Maila. (Hina)

Povezane teme