PR i marketing

Domaćem PR-u u doba krize cvjeta posao

Slika nije dostupna
Da mi ostane samo jedan dolar, potrošio bih ga na PR, tim je riječima jedan od najbogatijih ljudi na svijetu Bill Gates jasno i glasno dao do znanja što misli o industriji odnosa s javnošću. Gatesov stav čini se prihvatile su i mnoge domaće kompanije, koje su PR industriji omogućile da iz financijske krize izvuku koju kunu više.

'Mi smo prvu polovicu godine završili sa 45 posto većim prometom u odnosu na prvu polovicu 2008. i to isključivo na temelju PR usluga', rekla je Manuela Šola Oršić, direktorica Abrakadabre. 'Mi smo na razini prošle godine, oko tri milijuna kuna, prometa je kao i prošle godine. Znači čak ćemo možda i to premašiti 01:19', rekao je Krešimir Macan, PR stručnjak. Dok domaćem PR-u posao cvjeta, marketinške agencije bilježe minuse. Zbog rezanja troškova oglašivača, reklamnim agencijama posao je u prva četiri mjeseca ove godine, u odnosu na isto razdoblje prošle godine, pao za gotovo 50 milijuna eura. Ovaj drastičan pad mogao bi uzrokovati čistku na domaćem tržištu oglašavanja. 'Oni koji su mali ili koji nisu postavili svoju djelatnost na zaista marketinškom principu nego su to radili, jer je bilo relativno lako ući u posao, a vjerojatno su i osobnim poznanstvima mogli odraditi određene poslove, vjerojatno će biti pogođeni, vjerojatno će nestati', rekao je Damir Ciglar, predsjednik Uprave Imago reklamne agencije.

Za manje novca žele dobiti više

Problem hrvatskog tržišta oglašavanja je prezasićenost. Malo tržište, mnogo marketinških agencija, pa je i rezanje troškova ostavilo posljedice. Ipak, štednja na oglašavanju ne znači nužno i pametan poslovni potez. 'Povjerenje koje se dugo vremena gradilo prema klijentu i brendu je skupo i vrlo ga je lako izigrati. Samim rezanjem investicija i marketinških akcija potrošaču šaljete signal da nešto možda nije u redu', dodaje Ciglar. Ipak, domaće kompanije više se odlučuju za PR usluge, odnosno žele za manje novca dobiti više. 'Nama se nije dogodilo da su klijenti smanjivali budžete, a dobili smo ove godine puno novih klijenata, i onih koji su prije imali PR agencije pa su sad iz nekog razloga promijenili, ali i klijenata koji nikada prije nisu koristili PR', naglašava Oršić.

Svi bi Vindiju

Jedan od razloga popularnosti PR-a sigurno je i taj što sam po sebi radi reklamu, a dovoljno je fleksibilan da i u lošim okolnostima izvuče ono najbolje. Tvrtka koja je PR iskoristila za svoju promociju je i Vindija. 'Svi hoće razgovarati s gospodinom Drkom, svi traže Vindiju, vidjeli ste da svi idu tamo. Mi smo čak imali problem odgovoriti zašto svi idu u Vindiju. Zato što se svi žele slikati s dobrim vijestima i biti dio dobrih vijesti', kaže Macan. A dobrih vijesti definitivno nema u reklamnim agencijama. Iako nitko ne želi predviđati ishod ove za njih vrlo nepovoljne godine, scenarij je jasan. Veće agencije rezat će troškove poslovanja, bilo da je riječ o smanjivanju plaća ili otpuštanju radnika. Manje će vjerojatno nestati s tržišta. Prema procjeni tržišnih analitičara, ovu će godinu preživjeti one reklamne agencije koje, htjele ne htjele, budu svoje budžete uložile u PR.

Emisiju Novac možete pratiti nedjeljom u jutarnjem terminu na programu Nove TV.