Sve im bolje ide

Cvjeta mala brodogradnja

Slika nije dostupna
Dok posljednjih desetljeća naša velika brodogradilišta propadaju i loše posluju, mala brodogradnja za to je vrijeme doživjela veliki bum.

Recesija i loša politika Vlade, koja je povećala, pa na sreću, nedavno opet smanjila trošarine, zadale su maloj brodogradnji značajan udarac. Ipak, na danima hrvatske male brodogradnje u Splitu optimistične vijesti. Stvari sada ipak idu nabolje. Fabjan Klaić u svom je dvorištu izgradio starinski drveni brod tehnikom starom petsto godina. 'Dvadeset pet tisuća radnih sati i prekovremenih, a koliko i cijela obitelj i svi smo bili žrtva te ideje', rekao je Klajić.

>> Ako brodogradnja krahira, država mora naći 10 milijardi kuna

I dok Santa Marija nema cijenu, sigurno dobru može postići motorna jahta domaće izrade. Zainteresiranih kupaca ima. 'Većinom nam se javljaju izvana, konkretno dosta iz Austrije', rekao je Saša Hrlec. I ostali mali brodograditelji napominju kako za izvoz nema problema. Ovakva proizvodnja sigurno ima perspektivu. 'Mala brodogradnja je u zadnjih deset godina bila najperspektivnija grana, industrijska grana, razvijala se prosječno godišnje 30 do 60 posto. Nas je 2000. godine, bilo sedam, osam proizvođača. Prije ove recesije i poreza bilo nas je oko sto dvadeset', rekao je Boris Vukušić, Udruženje male brodogradnje HGK.

Zbog povećavanja trošarina i recesije dosta je tvrtki propalo, procjenjuje se da je izgubljeno oko dvije tisuće radnih mjesta. Potvrđuje to i proizvođač Mate Lukas: 'Prošla godina je bila jako, jako teška, sad je malo bolje. Trošarine nisu ukinute, ali su malo smanjene i osjeti se, značajno se osjeti.' Sada se ipak oporavljaju jer imaju narudžbe do kraja ove godine. A razvoju bi mogle pomoći i inovacije. 'Brodovi izglisiraju koji ne mogu, ili oni koji mogu izglisiraju puno brže, puno lakše sa manjim troškovima', rekao je Ante Grabovac, inovator. Osim ove viagra krme, za potenciju male brodogradnje i država mora početi pomagati.